tremamma Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 For meg er det litt krise ikke å kunne spise spekemat (spekeskinke og fenalår) til rømmegrøten i mai. Noen som har noen tips, eller er dette bare helt forbudt...??
Lykke X 4 Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Her kan du selv se hva ernæringsmyndighetene her til lands anbefaler: http://matportalen.no/Emner/Gravide De sier at vi skal unngå speket mat. Videre på tråden din kommer du nok nå til å få høre kvinner si at du bare skal spise spekemat, fordi de også gjør det. Og andre sier at du ikke bør gjøre det. Og så ender det mest sannsynlig opp med at folk diskuterer for og imot. Mitt råd er: Forhold deg til ernæringsmyndighetenes råd
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Jeg har hørt man skal holde seg helt unna all type spekemat.,.. Så jeg har ikke spist det hvertfall.. Men sikkert noen som mener man kan det, men jeg tar likosm ingen sjanser.. Tenker at det er jo bare for en liten periode det er snakk om, som alt annet man må holde seg unna..
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Dypfrys det du har planer om å spise i minimum 48 timer, da dreper du det som evt. kan befinne seg av listeria eller toksoplasmose, og kjøttet blir trygt å spise. Men spis det ganske fort etterpå da, ikke la det ligge ut og bort. Dette var iallefall beskjeden fra JM her i disktriktet, og jeg stoler på at hun vet hva hun driver med og følger hennes råd her altså..
Gjest Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Nei, du dreper ikke listeria ved frysing, "kun" toxoplamose, så dermed er det ikke helt trygt når det har vært frossent heller. Som du andre sier så er det frarådet, men opp til hver enkelt hvilke sjangser man velger å ta. Mitt inntrykk er at de som er altfor glad i spekemat ikke holder seg unna med unnskyldningen at de kan jo ikke bli hysterisk heller, mens de som er mer moderat glad i spekemat ikke har noe problem med å holde seg unna. Samme gjelder forøverig det meste, det man sliter mest med å holde seg unna gjør men kanskje likevel og kaller andre som holder seg unna hysteriske for å forsvare sine egne handlinger, hehe...
☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Nå som dette først er oppe benytter jeg sjansen til og spørre om noe. Er det sånn at disse bakteriene er på spekematen til vanlig eller er de kun påvist i noen tilfeller? Trodde dette var bakterier som IKKE skal være på maten men som har forekommet noen ganger på grunn av dårlig hygiene,har ikke de som produserer mat her i Norge til vanlig ganske strenge kontroller?
Tweak Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Det er ikke bakterier som er der til vanlig nei, men når de dukker opp i ny og ne så er det gjennom den maten som ikke blir varmebehandlet en kan bli smittet. Det er strenge kontroller, men E. coli dukker jo også opp med noen års mellomrom og da er det småbarna det går utover. For noen år siden var det ei som mistet tvillinger hun gikk gravid med pga listeria i mykost som brie eller camenbert, så etter det står også disse ostene nevnt i samme håndvending som speket mat som ikke blir varmebehandlet. Bakteriene kan like gjerne være tilstede i kjøttdeigen vi brukte til taco i går, men den ble varmebehandlet så da var det jo ingen fare. :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Jeg er ekstremt glad i spekemat, men holder meg unna allikevel jeg. Bare tre måneder til skal jeg fint klare, hva er det vel mot et helt liv med spekemat:)
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 27. april 2009 #9 Skrevet 27. april 2009 Har helt sykt lyst på spekemat ..... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå