Gå til innhold

Dere som har født både store og små (normal str.) barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det stor forskjell på fødslene deres?

Var det mye verre å føde de store, og hvordan gikk det fysisk (revning osv.)?

Har født en på tre kg, og venter nå en skikkelig plugg som ligger an til å bli godt og vel 4,5. Begynner å bli litt nervøs. :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hodeomkretsen det står på, ikke vekten på babyen. Størte forskjellen her er fra 3900 g til 4440g, men han største kom med knytteneven inntil hode, så det ble noen ekstra cm. Litt vondere akkurat når han skulle ut (de få minuttene det tok), det skal jeg innrømme at det var, men det tror jeg har mest med knyttenevnen å gjøre, hehe.. Åpningsriene er det jo ingen forskjell på sånn sett utover at jeg synes fødsel 2 og 3 var vestenlig mye mindre smertefull her enn den første.

Skrevet

Det er ikkje bare hodeomkretsen som avgjør da, skuldrane er det verste..... Søstra mi fikk nr 3 nå som ikkje var større enn 3500g men der måtte jordmor hjelpe til med skuldrane litt.

Min første var 4030g og 36cm i hue og kom uten problem, eg tenkte at detta var jo ei fin startvekt sida ungar blir større og større som regel. Han var ikkje så store egentlig i forhold til kva vekta tilsier, han var og er veldig grovt bygd.

Det som skjedde var at når eg skulle ha nr 2 så kom det ei lita jente på 3070g og 33cm i hue.........ingen problemer i det heile tatt......

Det er skuldrane som er problemet, derfor hender det at dei må knekke kragebein osv for å få ut ungen, ikkje fordi hue er stort.

Eg trur det kjem til å gå veldig bra!!!!

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, Alva og mammsen. :)

Er klar over at det er str. på hode og skuldre som er vesentlig, ikke vekten som sådan, men store barn har jo ofte litt større hode også.

Jenta mi på 3 kg var 36 cm rundt hodet, så det var jo relativt stort, sett i forhold til vekt. (Skylder på mannen min. Han har stort hode. ;-)

Vil gjerne høre flere erfaringer.

Skrevet

Jeg har hatt tre tøffe fødsler (+et keisersnitt), men den fødselen som jeg ble mest ødelagt av var med det minste barnet. Det var førstemann som veide 4100 g og var 38 cm rundt hodet, det endte med klipping, sugekopp, masse revning og stort blodtap..

De to neste veide 4725g og 4858g (37 og 37,5 cm rundt hodet), men med de måtte jeg bare sy et par pyntesting selv om begge var vanskelige skulderforløsninger.

Så selv om du venter et større barn denne gangen går det sikkert helt fint, det gjør heldigvis som regel det. Det fine med å ha fått estimert en stor unge er at da er jordmor forberedt på det og terskelen for å tilkalle hjelp til deg om det stopper opp er lavere. Masse lykke til!

Skrevet

Storesøster var 3796 g og 35 cm rundt hodet. Hele fødselen var jævlig!

Revnet litt.

Lillebror var 4602 g og 38 cm rundt hodet. De måtte vri han flere ganger pga brede skuldre. Revnet veldig lite pga små rier. Fødselen var helt fin frem til han begynte å gå ned i fødselskanalen. Da trodde jeg at jeg skulle dø.

Skrevet

Første min var 3200 g og andre 4500g !

Den andre fødselen var tøffere. Selve fødselsforløpet tok veldig lang tid (vet ikke om det har med vekt å gjøre) og det var yngre å få han ut enn første.

Men med første måtte jeg sy noen sting, med andremann revney jeg ingenting, "bare" brestet halebeinet litt:/

Lykke til, går nok så bra skal du se:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...