Gå til innhold

JA, du kan spise osten!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange her som lurer på om de kan spise diverse typer oster, så jeg tenkte jeg kunne oppklare misforståelsene: Du kan spise nesten absolutt alle norske oster!

 

Det er bare upasteuriserte oster du ikke kan spise. I Norge gjelder det stort sett bare dyre luksusoster fra små meierier. Og svært få av dem, også. Dette gjelder stort sett i alle industrialiserte land. Ost fra større meierier er så godt som alltid pasteurisert.

 

Jeg kommer ikke på en eneste ost fra Tine eller Synnøve Finden vi ikke kan ete.

 

Lurer du fortsatt? Dette er VELDIG enkelt. Les bakpå osten. Om det står at den er upasteurisert, styr unna. Hvis ikke, hiv innpå.

 

Hvis du i tillegg er litt forsiktig med overmodne oster a la rennede brie, er du trygg.

 

Nyt osten, og dropp unødige bekymringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette stemmer ikke helt.... http://matportalen.no/Emner/Gravide :

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.

 

Hun som mistet tvillingene sine for noen år siden, hadde spist pasteurisert ost....... Men du har rett i at faren er liten. Nå kan folk selv velge hvor grensen deres går. Jeg har valgt å følge matportalens anbefalinger, fordi jeg er en liten hysteriker;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...