Gå til innhold

Uke 23 og til nå 1 kontroll hos lege, hvor mange har dere andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 23 nå, og har vært hos legen min 1 gang. Ingen har målt magen min ennå, jeg har kun tatt de nødvendige blodprøvene og målt blodtrykk. Føler at legekontoret her ikke tar det så seriøst at man er gravid. Hvordan oppfølging får dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også vært kun 1 gang til legen. Er i uke 21. Skal på 2.svangerskapskontroll 13.mai. Går dit ikke dersom det ikke er noe spesielt som plager meg etc.

Skrevet

Det er ganske normalt har jeg hørt. Den første kontrollen blir tatt mellom uke 8 og 12. Den neste "kontrollen" man har er ordinær UL i uke 18 og deretter er neste kontroll hos lege i uke 24. Dersom det ikke er noe som tilsier at man MÅ ha hyppigere kontroll da.

Skrevet

Jeg hadde også kun vært 1 gang til kontroll når jeg var i uke 23, var til kontroll 2 i uke 24 (første i uke 12, da ble magen ikke målt, ikke lyttet etter hjertelyd osv).

Er helt normalt å ikke ha flere kontroller i starten og det er også helt unødvendig for de fleste. Er siste del av svangerskapet legene/jordmødrene trenger å følge med på, ikke første halvdel. Om man er førstegangsfødene og lurer på veldig mye kan man jo ta seg en ekstra kontroll rundt uke 16, men ellers ser jeg ingen god grunn til å ta flere kontroller i starten enn den i uke 12 og så igjen rundt uke 24. UL i mellom da.

Vanligvis skal svangerskapkontrollene være omtrent slik:

Uke 8-12

UL i uke 16-20

Uke 24

Uke 28

Uke 32

Uke 34

Uke 36

Uke 38

Uke 40

og evt

Uke 41

Uke 42

Noen må få litt hyppigere kontroller mot slutten (jeg må bl.a gå hver uke på slutten pga at jeg tidligere har hatt svk.forgiftning), men for de fleste holder det med de overnevnte.

Regner med du har bestilt time til ny kontroll nå snart da? :-)

Skrevet

Det er godt å høre at det faktisk skal være sånn. Jeg trodde et øyeblikk at det dårlige legesenteret her lot være å gi nok kontroller.

Men jeg har time i kommende uke, så da blir det vel mål av mage også tenker jeg :)

Skrevet

jeg går til kontroll en gang i mnd. lege og jordmor annenhver gang.

er i uke 26 nå, vært på 5 kontroller.

Skrevet

Jeg var til kontroll rundt uke 12, så ul og så ny kontroll i uke 24. Man skal jo bare ha 8 kontroller, inkludert ultralyden. Om alt er som det skal da.

Jeg skal ha ny kontroll nå i uke 28. Og så i 32 (da må jeg uansett innom og ta blodprøver).

Skrevet

jeg er i uke 27.har hatt en kontroll hos lege(uke 11) ul-kontroll og to hos jordmor:)

Skrevet

er 21+2, og har vært på 4 eller 5 kontroller hos jordmor, og 4 ultralyder i tillegg.. :) går 1 gang i mnd en stund nå, før det blit litt hyppigere mot slutten, og skal på ul en gang i uke 28-30, og kanskje en i uke 36.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...