Gå til innhold

2.5åring som er veldig trassig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en jente på 2.5 år som jeg er alene med. Hun vet hva hun vil og har lenge att et veldig bra språk. I den siste tiden opplever jeg henne anderledes. Hun er sta, ønsker kontrollen, og hyler og skriker og suttrer for alt. Jeg er sliten nå og tålmodigheten min er kort. Selv er jeg heltids student og vi har vært mye syke i år. Hangler hele tiden.

HUn nekter å gå, hun nekter å skifte bleie, hun nekter det meste og slår og skriker rundt seg. Jeg vil ikke jeg vil ikke jeg vil ikke. Jeg klarer ikke. osv.

Noen som har råd og opplevelser rundt dette?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en på 3,5 som er veldig vanskelig til tider. Antar alle unger har perioder. Nekter å spise ditt og datt, vil ikke kle på seg, bare sutrer og griner. Nå har det imidlertid blitt mye bedre de to siste månedene.

Det er ikke så lett når barna er så små synes jeg. Hvor mye skjønner de når man kjefter / snakker til de?

Det jeg har gjort og som virket (nå er jo min litt eldre enn din, utviklingen går fort i den alderen:) ) er at jeg har stått på mitt. Lager normale måltider til henne og spiser hun ikke så får hun ikke noe annet. Spør henne ALDRI om "vil du ha det eller det til middag" f.eks, det går aldri bra. Spør egentlig aldri, det gjorde jeg en del før. "Kan du komme og kle på deg, vi skal ut nå" er skiftet ut med "Kom, nå skal vi gå. Du må ha jakke og lue på", dette gjelder alt. Og blir hun umulig så får hun være umulig, men er påpasselig med at hun aldri oppnår noe med å sutre/krangle.

Har en stor sofa i stuen, og den ene enden i sofaen bruker jeg som "skammekrok", så kan hun sitte der til hun er ferdig å kjefte. Dette fungerer faktisk utrolig bra. Hun sitter sjelden å surmuler i mer enn 5 minutter. Jeg pleier ikke å kjefte / heve stemmen, det har stort sett ingen effekt. Snakker vanlig til henne, men seff med litt sint stemme hvis hun slår seg helt vrang.

Også synes jeg det er viktig at når hun er i godt humør igjen så legger jeg krangelen bak meg og smiler tilbake. Vise at hvis hun er blid og glad så er vi også bli og glad.

Hverdagen her hjemme har iallefall blitt mye bedre nå:)

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for masse fine råd.

Skal prøve dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...