Gå til innhold

Dagpenger og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp nå.

Jobben er rammet av finanskrisen, og mange er sagt opp deriblandt meg. Jeg går derfor nå over på dagpenger og er arbeidsledig. Vi planla et nytt barn i løpet av et års tid. Hvordan beregnes mine svangerskapspenger om jeg ikke går inn i en ny jobb før jeg blir gravid igjen? I min situasjon vil jeg da hatt høy inntekt de siste tre årene, og nå dagpenger frem til en eventuelt graviditet. Noen som går på dagpenger og er gravid her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon og etter å ha søkt på nav, tolket jeg reglene til å være sånn at foreldrepengene vil bli beregnet ut fra dagpengene, men om det faktisk stemmer vet jeg ikke. Har vurdert å sende nav en mail og spørre for å være sikker, men frykter de tror jeg satser på å få penger hele svangerskapet sånn at jeg kan gå lenge hjemme og få penger for det. Jeg har også tolket det sånn at når man får dagpenger, så har far rett på pappapermisjon også og det syns jeg også er viktig.

Skrevet

Jeg har nå undersøkt litt på nett, og det ser ut som om dagpenger teller som vanlig lønnsinntekt. Dvs at du får omtrent det samme som da du gikk på dagpenger. Det jeg fortsatt er usikker på er overgangsperioden fra du har hatt 52 uker og til du går over på tiltak. For det er jo helt umulig å planlegge en graviditet på måned. Og det har jeg heller ikke lyst til. Så hvis jeg ikke blir gravid før etter 30-40 uker på dagpenger, så vil jeg feks gå over på et tiltak om jeg ikke har funnet en jobb. Erfaringsmessig er det vanskelig når man er gravid. Vil jeg da kun få engangstønad? Vanskelig dette her.

Skrevet

Men du har vel rett på dagpenger i opp til to år? ikke bare ett?

Ellers så skal de hvertfall regnes som grunnlag for fødselspenger ja.

Skrevet

Om du har jobbet i mange år har du 104 uker med dagpenger(2 år).

Når du er arbeidsledig kan du få foreldrepenger ut fra de 6 beste av de 10 siste mnd, men er variasjonen mellom dagpenger og tidligere jobb stor (over 25%)kan du be om å få foreldrepengene regnet ut fra de 3 siste årene.

Skrevet

Hvis det er tilfelle at man kan få dagpenger opp til 104 uker, løser det mye av usikkerheten. Da kan jeg ha kommet i jobb og få jobbet litt før en evt graviditet eller få beregnet utifra de siste 6 av 10 mnd. Hadde vært så kjipt og bli gravid akkurat da dagpenger gikk ut, og ikke fått noe. Det måtte vært skrekken når man har lån, studielån og vant til å tjene godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...