Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 -Har i litt over én mnd hatt hovne kjertler/lymfeknuter i halsen. -Den venstre puppen har vært litt øm, oppdaget her en dag at de små porene i huden var blitt større. Så dem tydeligere (begge puppene). -Melkekjertlene (..eller hva det heter. De små "knuppene" rundt brystvorten) er blitt større. -Og nå et par dager har jeg konstante stikkninger i den venstre puppen. Har blitt værre i kveld. Ikke smertefullt, men vondt og svært ubehagelig. Er så redd for dette med brystkreft osv. Var ferdig med mensen for én uke siden, så jeg ser ingen sammenheng der. Kan ikke tenke meg at jeg er gravid. Har lest at smerter i brystene ved brystkreft er svært liten, men blir jo litt tankefull allikevel... Har kjent etter kuler, og kjenner jo at jeg er noen små kuler, men dette kan jo like gjerne være kjertler. Hvordan kjenner man forskjellen? Uff... Noen med erfaringer eller betryggende ord?
To fine jinter ;o) Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 Har selvfølgelig tenkt å gjøre det, men siden jeg ble ekstra bekymret i kveld, og begynte å ane en sammenheng mellom alle tingene så ville jeg skrive et innlegg her for å hør eom noen har opplevd det samme. Jeg ringer ikke legevakten pga. bekymringer. Skal selvfølgelig ringe legen på mandag. Hadde bare et håp om at noen har erfaringer å dele som gjør at jeg kanskje kan få sove i kveld. Tankene begynner å surre med en gang og man tenker det værste. Tror ikke jeg er alene om det...
To fine jinter ;o) Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 jaja, og da var man plutselig ikke anonym lengre... ;o)
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 utifra det du sier, vil jeg tro at du har en liten infeksjon og snart får mensen/er gravid eller ammer. Kjenner flere om har hatt brystkreft, og ikke EN nevner de symptomene der. Når moren min sjekket seg, fikk hun beskjed om at en svulst i brystet ikke gjør vondt. Man kjenner gjerne et søkk rundt kulen, og den kan ikke flyttes på. men gå til legen for sikkerhets skyld..det skal man alltid gjøre
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Kjenner du kuler under armene? Det er ofte de lymekjertlene som reagerer ved noe i brystet. Ved Mamografi kniper og knipser de bilde også av vevet veldig nære armhulen;) Ikke helt behagelig, kan du si. Skviskt bryst kjennes ikke helt godt;) Smerter ved begynnende kreft i brystet er svært sjelden. Vet ikke om det er smerter med det, engang. Jeg har kuler i brystene, og har sjekket dem ut(fibroandenomer(tror jeg de heter) - innkapslede betennelser, knuter i vevet). Om du mistenker kul i brystet, så går du til legen. Alle kuler en finner SKAL sjekkes med mammografi, UL, biopsi og palpasjon(legen kjenner etter fysisk). Brystet er litt ruglete når du kjenner etter kuler(egentesten). Rett etter mensen er det aller beste tidspunktet, for da er det minst hevelser/væske i vevet. Kjenner du regelmessig, f eks etter hver mens, så vil du fort oppdage uregelmessigheter. Har du ellers nylig vært forkjølet, eller hatt annen infeksjon i kroppen, så kan det være grunnen til kulene på halsen:) Ikke alltid de går tilbake med en gang.
To fine jinter ;o) Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Takk for svar:) Mensen var jeg ferdig med for en uke siden, så det er det ihvertfall ikke. Vet at det er svært sjelden at det gjør vondt om man har svulst i brystet. Grunnen til at jeg ble bekymret er at utvidede porer og hovne lymfekjertler under armhulen eller i halsen er vanlige symptomer på brystkreft, i tillegg til forandringer rundt brystvorten som også er et symptom. Men det er sikkert ikke det. Jeg er nok bare litt hysterisk. Ble litt beroliget når du sa at kulen ikke kan flyttes på. Da vet man litt mer hva man skal kjenne etter. )
To fine jinter ;o) Skrevet 25. april 2009 #8 Skrevet 25. april 2009 Tusen hjertlig takk, nå ble jeg faktisk en god del klokere. Drar uansett til legen på mandag for å bestille time. Da har jeg ihvertfall snakket med henne og trenger ikke tenke på det noe mer. Nå skal jeg snart finne senga. God natt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå