Gå til innhold

Svangerskapspenger, eller sykemelding?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i enjobb med mye trusler og en del utagering fra brukere jeg jobber med. Skal til lege til uka for å diskutere arbeidssituasjonen min. Ser at brukerne kan være til fare for meg, men tenker at jeg må kunne gjøre andre oppgaver på jobb. Sjefen vil helst at jeg jobber med brukerne, men vi har mye kontorarbeid som vi ligger etter med også.

Må jeg gå på aktiv sykemelding for å kunne være litt på jobb, eller går dette også med svangerskapspenger? Noen som vet? Har ikke lyst å inngå i statestikken for sykemeldte da jeg ikke er syk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har krav påtilrettelegging på jobben, så er og kan brukerne være farlige for det da skal det tilrettelegges. Enkelt og greit, så sjefen kan ikke si at h*n vil at du skal jobbe med brukerne sålenge man kan tilrettelegge eller omplassere osv... jobber selv med brukere, men de er milde og ikke direkte farlige, så jeg er heldig der. Men vet at tidligere, når det var andre brukere der da ble det tilretelagt og man ble omplassert. Da fikk man ikke lov til å jobbe med brukerne...

 

så ville snakket med sjefen din før timen med legen. For så å finne ut hva du skal og bør gjøre, for da vet du hva utgangspunktet og mulighetene dine er litt mer konkret.

Skrevet

Takk for svar. Synes dette er vanskelig jeg......Snakket med sjefen forrige uke. Det er ikke så mye hun kan tilrettelegge da det er voldsomt mange hensyn å ta på jobben. Jeg vet at det er mye papirarbeid som ligger på vent, men fikk inntrykk av at hun vil ha meg ut i miljøet med brukerne. Det er kanskje to brukere jeg kan jobbe med, som ikke er der hver dag heller. Blir gående i miljøet blandt andre brukere som kan være uforutsigbare. Mulig løsningen blir sykemelding/svangerskapspenger noen dager, og jobb andre dager. Vi får se.

Skrevet

hva med å si det som det er til sjefen da? at det er uaktuelt at du går med brukerne, og hvis d ikke blir tilrettelegging så kan ikke du jobbe noe særlig..? se om hun da kan komme med noe....?

 

men sv.skapspenger får du vel av sykepengene uansett??

Skrevet

MENTE FØDSELSPENGER;)

 

vet ikke hva som lønner seg jeg, eller forskjellen mellom sv.penger og sykepenger....

Skrevet

Slik jeg har skjønt det blir det mye opp til meg å fortelle legen hva som må tilrettelegges, så skriver han en "liste" til sjefen. Klarer ikke hun å tilrettelegge blir det sykemelding/svangerskapspenger. Hva slags stønadsordning som lønner seg vet jeg ikke. Mener å ha lest noe om at en kanskje taper noe i f.t pensjonspoeng e.l ved å få svangerskapspenger. Vel, jeg kan ikke tro at dette skulle utgjøre så mye da det kun gjelder 11 uker.

Skrevet

Fördelen med svangersakpspenger jmf sykepenger är att sykepenger går av sykepengene och sykedagene, och det henger med till efter permisjonene och om man då har bruk för att vara sykemeldt så kan det bli vanskeligt om man brukt opp kvoten sin. Svangerskapspenger blir istället för/i tillägg till lön, man kan söka gradert också om det är noe jobb man kan utföra.

Skrevet

fins jo noe som heter graderte svangerskapspenger, da vil jeg tro du kan være på jobb f.eks et par dager i uka og gjøre papirarbeid og sånn, i stedet for å bli sykemeldt, om jeg har forstått det rett.. :)

Skrevet

Takk for oppklarende svar. Ser ut til å være en fordel med svangerskapspenger enten fult, eller gradert. Vet jo ikke hvordan helsa er etter endt permisjon.

Skrevet

Legen kan skrive et tilretteleggingskjema for deg. Om hva du kan jobbe med osv. Om ikke sjefen din kan tilrettelegge for deg, kan du få svangerskapspenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...