Gå til innhold

Hva skal man gjøre med disse besteforeldrene?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble veldig lei meg når jentenes farfar pakket snippesken og flyttet til Bangladesh når minstemor var rett over året. Nå er hun 2,5 og farmor og farfar er to mennesker som bor i datamaskinen (snakker sammen på skype).

Farmor til jentene bor også utenlands og tilbringer mye tid i Bangladesh når hun ikke er hjemme (DK). Så ingen av jentene mine kjenner farmor og farfar.

Morfar har vært eldstemanns store glede, de har det supert sammen og hun er veldig veldig glad i ham. Men i går kom han med dårlig nytt. Han flytter til Thailand nå 11 juni. Det i seg selv synes jeg er veldig leit da han er den eneste besteforelderen som er igjen, og jeg vet eldstemann kommer til å bli veldig lei seg når hun ikke får treffe morfar på lenge lenge.

I tillegg setter det meg i mer enn en vanskelig situasjon.

Han hadde lovet meg hjelp med jentene, når jeg forrige uke takket ja til ny jobb, som innebærer pendling og mye overtid. Jeg var trygg på å si ja fordi jeg visste at jeg hadde ham til å hente jentene og at de begge virkelig skulle få bli godt kjent med ham og kose seg med sin morfar.

Og ikke nok med det, frem til februar har min lillebror bodd hos meg, og vært mitt ansvar. Jeg orket ikke ha ham her mer da han er rusmisbruker og det passer seg dårlig sammen med barn. Han har siden da bodd sammen med pappa, som nå flytter. Og igjen blir han mitt ansvar. Jeg kan jo ikke akkurat sette ham blakk på gata heller føler jeg, selv om tanken faktisk frister, for å se om det kanskje kan gjøre at han tar et tak i livet sitt. Han gjør det jo ikke når han har tak over hodet og mat på bordet uten å yte noe for det selv.

Så her sitter jeg da, med to barn som ikke får ha besteforeldrene i livet sitt, fordi de flytter til omtrent andre siden av verden hele hurven:(

Jeg synes det er leit jeg, og ikke får jeg gjort noe med det heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes komplisert og vanskelig ut, men jeg tror du klarer deg uten besteforeldres hjelp (kan jo eventuelt avertere etter "reserve-besteforeldre" i avisen?)

Men jeg vil absolutt si at du ikke bør ta din bror inn igjen! Han er voksen, og du kan ikke ha en rusmisbruker boende med dine små barn!

*streng stemme*

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg klarer meg jo uten dem, det er ikke det egentlig.

Jentene har sine altoppofrende oldeforeldre 10 min unna med bil, så jeg får all den hjelpen jeg trenger derfra. Men det er jo leit at de ikke får anledning til å bli kjent med sine besteforeldre synes jeg.

Når det kommer til bruttern har jeg ikke tenkt å ta ham inn igjen heller, har får jo penger av sosialen nå, så de får ordne et sted han kan bo.

Men det blir jo likevel mitt ansvar, for jeg vet at dersom jeg ikke tar det, faller det på besteforeldrene våre. Og det unner jeg dem ikke, de er for gamle til å skulle påta seg ansvar for en ung rusmisbruker. Og han kommer bare til å skuffe dem gang på gang. Jeg vil ikke at det skal bli slik deres relasjon ender på en måte. (dersom de skulle dø uten at han har vist bedring feks)

Tusen takk for svar Spetakkel, og strenge miner;)

Skrevet

Veldig leit med besteforeldre som bor langt unna, og spesielt siden morfar også skal flytte. Det vil jeg jo si var ganske tankeløst og et løftebrudd. Ift. at han hadde lovet å hjelpe deg.. Kremt.. Dere.

Håper dere får ordnet det på et annet vis!

Vedr. din bror så vil jeg bare si at du virker til å være ganske klar over at han blir sydd puter under armene på, ved å ha et sted å bo. Hos familie.

Han er ikke ditt ansvar. Jeg kan bare tenke meg at det er kjempe tøft. Men, bare mtp. dine barn så burde han selv hatt vett nok til og ikke bli boende. Du kan ikke ta ansvar for mennesker som ikke kan ta ansvar for seg selv. Learning the hard way, for hans vedkommende. Jeg mener, du kan jo fremdeles ha han i livet ditt, men du har et ansvar for ditt eget liv og dine barns liv.

Ønsker deg styrken, og håper dere får det til, og at du tenker på deg selv (...og dine barn)

Skrevet

Jeg har hatt besteforeldre som har bodd på andre siden av kloden hele mitt liv, og om det er noen trøst hadde vi et nært og godt forhold. Når en blir større kan en tilbringe tid alene sammen med dem der de bor osv. Samtidig synes jeg at det er litt kjekt at besteforeldre bruker de gode åra de har til å tenke litt på seg selv og ikke leve for/gjennom barn og barnebarn. Det er jo begrenset hvor mye vi kan tilby også. Men det er mer generelle tanker.

Jeg hadde vært veldig bekymret for å få ansvaret for en bror som er rusmisbruker igjen, og kanskje er det på tide at du kutter navlesnoren til din bror. Kjipt sagt, men det er også av egen erfaring. På et tidspunkt er det tid for andre å ta over, også om broren din skal bli frisk. Hva med et kollektiv for rusmisbrukere? Komme seg litt bort og stå på egne bein med et nettverk rundt seg.

TIl slutt, forstår godt at det er kjipt at de flytter.

Skrevet

Veldig utryggt med rusmisbrukere i huset. Ville ikke tatt han i hus igjen.

Skrevet

Uff da snuppa.

Så leit at pappa'n din skal flytte så langt unna da.

Vet godt hvordan det er å ha sine nærmeste langt borte, men nå er det jo ganske stor forskjell på 60 mil sånn som jeg har det og andre siden av jorden da.

Men til tross for at Ina ikke ser mormor og morfar mer enn ca 4 ganger i året så har det et veldig fint forhold nå, så forholdet mellom snuppene og pappa'n din trenger ikke nødvendigvis å bli ødelagt.

Hvis du trenger litt hjelp Tilla, så si i fra.

Jeg er jo hjemme i et år nå, og T leverer og henter stort sett Ina i barnehagen, så jeg har mulighet til å hjelpe dere når det inn i mellom trengs.

Og når det gjelder broren din, gjør du det eneste riktige, dere har slitt nok med han nå. Du har gjort det du kan og mer enn det.

Skrevet

Det var jo leit, men har også noen besteforeldre til mine barn som gir en lang f... Dessverre kan man ikke tvinge noe til og være aktive besteforeldre, de er det kun på papiret og utførelsen av arbeidet må de få bestemme selv om det selvsagt er leit! Men dersom det finnes home start familiekontakt i din by, kan kanskje det være noe for deg? Da får du en person som kan hjelpe deg inntil 6 timer i uken uten betaling med barna. Da kontakter man kirkens bymisjon i så fall. Kontaktene er kurset og det er et krav at man har egne barn.

At din bror er husløs er ikke ditt problem selv om heg har full forståelse for at du tenker at du har et ansvar. Her må kommunen komme på banen og ordne han husrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...