Gå til innhold

Bosatt i en kommune, barnehage i en annen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i en kommune og jobber i en annen. Er det mulig å få barnehageplass i annen kommune enn bostedskommunen? Er det noen som har barnehageplass i en annen kommune? Erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor og jobber i Oslo men har så langt ikke fått plass (hun er 3 år nå). Via kjente har vi fått plass i Bærum, så har jo gått litt utenom køen da. Men det skal være mulig, hvertfall hvis de har full eller god dekning i den andre barnehagen. Har god erfaring med å ha i forskjellig kommune:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Godt å høre at det er mulig. Regnet nesten med at man kommer sist i prioriteringen i en kommune man ikke er bosatt i.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Her hvor jeg bor skjer det, så det er mulig her i hvert fall. Men jeg bor langt ute på Landet, og kommunen har full barnehagedekning (har hatt i mange år), og med garanti for at tilflyttere får barnehageplass på 24 timer. Derfor opererer de alltid med noen tomme plasser.

 

Hvis jobbkommunen din ikke har full dekning, evt har full dekning men ingen ekstra plasser, kan det bli verre. Dette må du nesten sjekke opp selv.

 

Personlig syns jeg at det er greit å ha barnehagen så nært til arbeidsplassen som mulig av praktiske årsaker, for eksempel at du kan rekke å hente før stengetid selv om du blir forsinket på jobben.

 

Den andre siden av saken er jo at hvis barnet ditt går i barnehage i en annen kommune enn dere bor, blir h*n jo ikke kjent med et eneste barn som han skal gå sammen med på skolen etter hvert. Noen unger takler jo det greit, andre vil slite langt mer med å skulle finne sin plass i en gjeng med unger hvor alle kjenner noen - bare ikke h*n.

 

Du må nesten selv sjekke opp muligheten for å få plass, og vurdere fordeler og ulemper ut i fra ditt barn og din familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart tidligere over her:) Har også tenkt på det samme som Filifjonka (ble det riktig hehe) ang skolen, men det samme gjelder jo hvis du har barnehagen ved jobben. Hvertfall her i oslo er det så mange skolekretser og dårlig dekning at man må nesten regne med å ikke gå sammen de man er i barnehagen sammen med, må bare gjøre det man kan for å få en plass:) Dessuten er det såpass mye flytting at det sikkert er flere som ikke kjenner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok stor forskjell fra kommune til kommune. I Trondheim beholder man barnehageplassen max 3 måneder etter man har flyttet ut av kommunen.

 

Her er de strenge på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en kommune, og har jenta vår i en annen.. Men eg jobber også i samme bhg da, og da får vi ansatte fordeler m å ha barnet vårt der for at de skal få beholde oss... Men vi hadde fått plass der uansett da, for det e ganske ledig i akkurat den delen av bydelen som bhg ligge i.. Kunne fått i en annen bhg også, i nærheten...(i samme kommune som vi jobber i).. Dette gjelder Bergen kommune..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å søke om overflytting det og har de plass i den bhg i den andre kommunen får dere plass.... Men de som bor i kommunen går jo foran dere =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...