Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Dere har sikkert fått med dere at min far ligger for døden (pga 5 svulser i hjernen) I dag var søsteren min på sykehuset og der sa de at siden faren vår er terminal (ligger for døden )og de ikke kan gi han noe videre behandling,så de vil flytte han til et sykehjem utenfor sykehuset .Nå ligger han på sykehjemsposten på sykehuset .Vi har sagt at vi vil at han skal ligge på en sengepost på hjerte og lunge avd eller lignende . Det er fordi vi mener at han får bedre pleie der og at han ikke blir liggendes lange perioder alene .(i dag ,klarte han så vidt å snakke ,klarer ikke å spise selv osv)Han må ha hjelp til alt . I dag hadde han et stort krampeanfall som varte i 15 min (det er veldig lenge. Ikke nok med at vi føler en stor sorg med at vi skal miste papaen vår ,men vi må krangle med sykehuset i tillegg. Trodde ikke ikke sykehuset hadde lov til å bare kaste ut folk sånn jeg .. Jeg skal kjempe for at han kan bli på sykehuset ..
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Det er dessverre slik det er på sykehus. Dersom det ikke kan tilbys mer behandling blir pasientene oftest overflyttet til sykehjem. Det høres veldig brutalt ut og det oppleves sikkert forferdelig for pårørende, men sykehusene har jo en akuttfunksjon og dersom mer behandling ikke kan gis blir pasientene overflyttet.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 De må jo prioritere folk de faktisk kan hjelpe - og ikke bare pleie på et sykehus. Sorry - brutalt, men sant.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Sykehjem eller hospice er stedet for døende pasienter som ikke lenger får livsforlengende behanlding. Sykehusene er akutte og skal skrive ut pasientene når behandling er avsluttet. Hvis det er hospice i nærheten, søk han dit. Det er MYE bedre enn sykehus. Forøvrig vil sykehjemmet sette inn ekstra ressurser når det er åpenbart terminale pasienter. De som ligger for døden skal slippe å ligge alene. Ellers er det dessverre opptil pårørende å holde pasienten med selskap.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 På det ene sykehuset her i byen har de en egen avdelig for døende som ikke lenger får behandling, de kaller det "lindrende avdeling" og er virkelig en super avdeling. Det er mange flere på jobb der enn på de andre avdelingene, de har god tid til både pasienter og pårørende, sitter gjerne på rommet med de/dere, det er en rolig og god atmosfære og de passer på at pasientene får en verdig avslutning uten smerter. Jeg kjenner personlig to stykker som har mistet i kreft og de skryter uhemmet av denne avdelingen, det var en lettelse å komme dit etter hektiske uker på et travelt sykehus. Sjekk det opp, kanskje det ikke er så ille som du tror.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Dessverre er det ofte fult på de plassene:( Kommer litt an på hvor dere bor. Men som de andre sier, dessverre er det slik. Sykehusene kan ikke ha pasienter liggende uten at de skal behandles. Men det er nok litt ulik praksis på forskjellige avdelinger også.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 med andre ord, det er et hospice på sykehuset. Det er jo palliativ omsorg som er grunntanken bak hospice.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #8 Skrevet 25. april 2009 Mamma ønsket av ulike årsaker å bli på sykehuset den siste tiden, og hun fikk det. Stå på, om det er det dere ønsker.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #9 Skrevet 25. april 2009 Jeg jobber på sykehjem og pasienter som er terminal blir fulgt opp nøye, vi har bestandig en ekstra på vakt som er ''bare'' der for den som er terminal. Og vi har gode rutiner på smertelindrende medisiner (ofte morfin), vi følger et skjema til punkt og prikke så ikke pasienten skal ha smerte. Vi ordner til rette for pårørende, ordner med rolige omgivelser, kaffe ol og vi er tilstede hele tiden så dere ikke føler dere alene. Ofte føler pårørende en ekstra støtte i oss siden vi har tid til å snakke og gi en hjelpende hånd. Og vi har tid til å lytte.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2009 Ååå så godt å høre ..Vi har fått det for oss at han blir liggenes lange perioder helt alene .Det er ikke så lett for oss og være der døgnet rundt ,selv om vi ønsker det .
Gjest Skrevet 25. april 2009 #11 Skrevet 25. april 2009 Min erfaring er at terminale pasienter har det bedre alle andre steder enn på et sykehus. Håper di far får en verdig avslutning på livet. Jeg fikk mamma inn på Lovisenberg (hospice) og det var helt fantastisk for både pasient og pårørende. Klem til deg.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #12 Skrevet 25. april 2009 Jeg jobber på sykehjem, og hos oss sitter det ihvertfall vakt på terminale beboere hele kveld og natt-vakt. På dagvakt deler de som er på jobb på å sitte der inne så lenge pårørende ikke er der, og så lenge beboer ikke ønsker å være alene. De får også alt de trenger av smertestillende, og stell vurderes utfra behov og smertepåvirkning. Vi kler f.eks ikke på pasienter mer enn nødvendig ved sterke smerter, men prioriterer intimhygiene og også ofte munnstell. Hvordan stell, måltider osv skal tilrettelegges planlegges i samarbeid med pasient og/eller pårørende. Dere blir nok tatt mye bedre vare på på et sykehjem eller hospice enn på sykehuset! De kan jo uansett ikke gjøre så mye mer - nå må smertelindring, ro og omsorg prioriteres, og det får man mest av andre steder enn på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #13 Skrevet 25. april 2009 Han kommer nok til å få kjempegod pleie på sykehjem, min bestefar lå lenge på sykehus med kreften, men når det ikke var mer å gjøre enn smertelindring blei han sendt "hjem" (hjemkommunen) på sykehjemmet. På den måten kunne vi besøke han ofte, og han fikk god smertelindring, siste uka fikk han så mye at han ikke var tilstede, og døde fredelig så nærme hjemme han kunne. Trist å lese historien din, det siste dere trenger er å bekymre dere for om han har det bra oppi all sorgen, så skjønner at dere blei fortvila over dette, men som andre sier her så trenger dere nok ikke tenke på det, siden de har stor fokus på å gi døende den beste behandlingen.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 25. april 2009 Tusen takk alle sammen for god info.. De er så dårlig på å gi info på sykehuset og de kan ikke svare på ting vi lurer på og/eller er veldig unnvikende i svarene sine .. De er heller ikke noe flinke til å varsle oss pårørende om noe skjer med pappa . Det blir bare frustrerende noen ganger ..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #15 Skrevet 25. april 2009 Det trenger du ikke være redd for at skjer på sykehjem. Har jobbet på to steder og på begge plassene ringes det med EN GANG det skjer forandringer. Vi ringer på natten også hvis pårørende vil det. Det har skjedd mange ganger at vi har ringt og varslet at vi tror det nærmer seg slutten, men så har pasienten kommen seg gjennom natten/dagen. Men som vi tenker på vi som jobber på sykehjemmet, det er bedre å ringe noen ganger for mye enn for lite. For mange pårørende vil gjerne være tilstede når deres nærmeste dør. Og vi ringer også å gir daglige rapport hvis det ønskes det. Vi tenker hele tiden på at vi skal gjøre det best mulig for pasienten. Det er viktig at de har det godt på slutten. Jeg har ikke opplevd å få klager på at vi gir for dårlig informasjon, de fleste er fornøyde for på sykehuset har de ofte ikke tid til å gi informajon og det er ofte mange forskjellige på jobb til enhver tid. Der jeg jobber prøver vi å ha de samme pleierne på den brukeren som ligger for døden, så familien ikke føler de har for mange å forholde seg til. Så får vær bruker på et sykehjem en primærkontakt, og den personen ''vet alt'' om brukeren som gjelder der og da. Og det er primærkontakten som er deres talerør. Er det noe dere er missfornøyd med vet dere hvem dere skal snakke med .
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2009 Igjen tusen takk for det dere skriver .Det er til stor hjelp for meg .. Det gjør ting litt lettere . Alt vi vil er at pappa skal ha det så bra som mulig den siste tiden .Og siden vi ikke har hatt noen døende foreldre før ,så er det ikke så lett for oss og vite hva vi skal gjøre .
Gjest Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 Bor han i Oslo? Prøv å få han inn på Lovisenberg. Sykehuset kan hjelpe dere med dette.
Gjest Skrevet 26. april 2009 #19 Skrevet 26. april 2009 Du kan alikevel spørre sykehuset om ikke Lovisenberg er et alternativ, dvc hospice. Det er et så utrolig fint sted for terminale pasienter og pårørende.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #20 Skrevet 26. april 2009 Tror det er ett hospice på Stabekk.... Kanskje det er ett alternativ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå