Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det bare 1,5 uke siden jeg fødte, men når er underlivet tilbake til normalen (om det noen gang blir normalt igjen...)? Hvor lang tid tar det før det slutter å verke?

Jeg føler jeg går og spenner musklene hele tiden for det føles ut som alt skal dette ut på en måte. Når jeg går på toalettet sprenger det noe voldsomt og det fører til at jeg gruer meg til det...

Er dette normalt eller er det grunn til bekymring? Hadde en hard og tøff fødsel, men sydde bare der de klipte for å få på plass vakumet pluss en liten rift til siden så tror ikke det var så ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt ble også tatt med vakuum, så jeg ble også klippet og sydd. Smertene gikk over nøyaktig 14 dager etter fødselen(regner med det var stingene som forsvant da).

Jeg hadde bare vondt i stingene, hadde bla et som strammet veldig. Og spesielt når jeg var på do ja. Jeg brukte Xylocain-salve som smertelindring, men det hjalp bare på stingene da.

Men ellers hadde jeg ikke noe spesielt vondt, så kan være noe annet du kjenner på kanskje.

Jeg kunne få ubehag i bekkenet hvis jeg stod eller gikk over litt lengre tid. Det kunne kjennes ut som det løsnet litt på en måte. Og det kan jeg fortsatt kjenne litt av, 3,5 mnd etter fødselen.

Skrevet

Jeg ble også klippet og sydde en del, og det var rundt 8 uker etter fødselen jeg begynte å føle meg normal igjen.

Det var ikke så vondt siste ukene, men merket det jo. Men det blir jo bedre og bedre for hver dag :)

Skrevet

Jeg ble klippet. Var bare vondt de første par dagene. Så var det ubehagelig i et par uker. En måned etter fødsel kjente jeg ikke noe lenger. Men de første ukene dusjet jeg meg etter dobesøk og sånn.

Uansett, vær flink til å gjøre knipeøvelser. Det gjør underverker innvendig.

Skrevet

Jeg hadde en grei fødsel med kun et par pynte-sting, men det tok vel ca 2 ,mnd til jeg syns alt var i orden igjen der nede. Klart det er ømt lenge! Tenk bare på hva du har gåt gjennom?

Skrevet

Det er helt normalt. Jeg ble klippet og fikk en tredjegrads ruptur i tillegg og hadde vondt i 5-6 uker etter fødselen, brukte smertestillende i allefall 4-5 av disse ukene. Ikke noe gøy, men i følge gynekologen var det helt normalt etter en såpass tøff fødsel som jeg hadde og med den graden av ruptur (hun sa forøvrig at hun hadde hatt det samme og at det hadde vært vondt i 3 måneder!). På seksukerskontrollen var det begynt å bli mye bedre, men det var fremdeles ganske ømt i arret. En uke eller så etter det var alt helt bra og det har ikke vært vondt eller ømt siden.

Skrevet

Jeg hadde også tredjegrads ruptur ifm. fødsel grunnet bruk av vakum. Lurte bare på hva du er rådet til å gjøre ved neste barn? Keisersnitt eller føde vaginalt?

Skrevet

Jeg ble også klippet. Hadde ikke mye smerter - egentlig ganske overrasket over det. Var vondt i noen få dager bare. Dette er jo veldig individuelt, da. Og når man tenker på hva man har gjennomgått så er det vel naturlig å ha ubehag ganske lenge etterpå....

Skrevet

Til løven-81: Jeg fikk en ruptur grad 3a. I følge gynekologen kan jeg velge selv om jeg vil ha keisersnitt eller føde vaginalt neste gang. Hadde jeg fått 3b, eller hatt vedvarende problemer etter denne fødselen (noe jeg heldigvis ikke ha) ville de anbefalt meg keisersnitt. Jeg har egentlig ikke spesielt lyst på keisersnitt, det er en stor operasjon og tar en stund å komme seg etter det også, så siden jeg har blitt helt bra igjen etter rupturen vil jeg nok velge normal fødsel neste gang (dessuten er jo sjansen for at det samme skjer igjen ikke spesielt stor. Det var jo fordi han måtte ut raskt at de fant fra tangen.)

Skrevet

Jeg følte meg også øm, og at det liksom trykket/sprengte på i noen uker etter fødsel. Husker ikke akkurat hvor lenge, men det var iallfall over etter 4 uker. Da så jeg normal ut utvendig nedentil også. Jeg hadde flere ytre rifter samt et klipp.

Skrevet

Tusen takk for svar! Man blir litt bekymret når ikke alt er som før, men sant som dere sier, tenk på hva vi har gått gjennom, ikke rart det er ømt og fremmed. Men godt å høre at jeg ikke er unormal ;)

Skrevet

jeg sydde noen sting etter jeg ble klippet, følte alt var fint ca 3-4 uker etterpå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...