Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 For å finne ut av ALVORLIGE feil/diagnoser tidligere. MEN da må de også sette ned grensen for abort til senest i uke 8-10 også!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Hva mener du, ellers vil folk ta abort pga en mindre alvorlig feil, eller kjønn eller noe? Tviler på at det er så vanlig. Jeg kjenner ellers mange som har mistet, men ikke oppdaget før ved ordinær UL i uke 18-19, og det er mye verre å fjerne barnet da enn rundt 12 uker. Har en venninne i England, der har alle UL i uke 12, de oppdaget alvorlige kromosomfeil, feil med hjerne, tarmer utenpå kroppen etc. Der skyndte legene å ta det bort (det var ikke levedyktig) fordi hver dag som gikk gjorde inngrepet større. Du kan jo selv tenke seg at hun var glad for at de i England har ultralyd både i uke 12 og en senere (husker ikke helt når de har den andre UL). For meg er det helt uforståelig at de ikke har innført 12 ukers kontroll for lenge siden.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 Synes vi er kravstore, jeg! Bortimot 100% av de gravide har råd til å betale for tidlig, privat ultralyd. Hvis man på død og liv er avhengig av å se fosteret så tidlig, bør man vurdere ut i fra økonomi hvorvidt man bør bli gravid. Babyene er slett ikke gratis når de er født heller, men da er vi villige til å øse ut penger... Mange gravide vil at helsevesenet skal stå med åpne armer på enhver henvendelse de kommer med, og de fleste er tross alt ubegrunnede bekymringer egget på et nervevrak av en gravid av blant annet nettseder som bim. Hvis helsevesentet skulle gjøre dette, må det nødvendigivs gå på bekostning av andres sykdom / behandling. Ja, norge er rikt. Ja, vi har oljefond, men kan ikke ukritisk spy ut penger på alt. Skjønner at de som får diagnoser som ikke er forenelige med liv, synes at de kunne vært skånet for den belastningen det er å gå lenge gravid, for så å måtte avbryte, men er man utålmodig - betal for ultralyd selv. Jeg er absolutt ikke for et sorteringssamfunn. Nei, alle har ikke kapasitet til å ta seg av et handicapet barn, men mange av de som velger å avbryte har ikke dette som motiv. Det er bedre å plassere pengene på et bedre formål en nevrotiske gravide!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2009 Finner de alvorlige feil får de sjangsen til senabort nå også, det er ikke det jeg mener....
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Det er virkelig merkelig at Norge som er et så rikt land og som ser på seg selv som så moderne og langt fremme ligger langt etter på dette feltet... Norge er snart det eneste landet igjen som ikke tar tidlig rutine ul, og som tillater med enn 5-7 dager på overtid. Har selv ei venninne som i uke 19 fikk beskjed om at ungen i magen hadde en hjertefeil som var helt uforenelig med liv, om hun ikke fjernet det selv ville det enten dø i magen før termin eller dø med en gang det var født. Det er tøfft å få vite så sent, alle visste hun var gravid, magen hadde såvidt begynt bli synlig og hun hadde kjent liv. Jeg er livredd for å oppleve det samme og har selv betalt for ul i uke 12-13. Forferdelig å få en sånn beskjed da også selvsagt, men innbiller meg likevel at om ting er så galt er det lettere å ta en abort i uke 12 enn i uke 20.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Jeg stemmer heller for en ul sent i sv.skapet. Viktigere å få vite at vekstvilkårene til et barn etter uke 37 er optimale, slik at man lettere kan unngå at babyen dør pga. morkake- eller navlesnorssvikt på oppløpssiden.Da er det jo tross alt snakk på friske babyer som dør meningsløst.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Det er så absolutt ikke alle byer, tettsteder og bygder som tilbyr privat UL. Det er for mange dyrt å reise til nærmeste private ul. I nordnorge er det snakk om mange mange mil og overnatting.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 25. april 2009 Men så les innlegget og svaret mitt da... Jeg sier jo ikke at alvorlige feil ikke skal bli tatt hensyn til. Det er de som tar abort pga lette syndromer og misstanke om feil kjønn som ikke burde få innviglet abort. Da kan de heller sett grensen ned og innvigle senaborter på alvorlige feil! Setter de ned grensen vil jo senabortene være på rundt den grensen som vi har nå. Altså ca 12 uke.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #9 Skrevet 25. april 2009 Du kan ikke ha mye peiling:p Hva tror du de ser på tidlig UL før uke 8-10? Fra ditt eget innlegg: "MEN da må de også sette ned grensen for abort til senest i uke 8-10 også!" Da skal man altså ha testet positivt, bestilt tidlig UL, fått svar og bestemt seg før uke 10? Før uke 10 ser man feks ikke nakkefolden, øvrige syndromer kan ofte ikke oppdages før ev fostervannsprøve i uke 15. Hva med de som har en syklus på over 32 dager, vet ikke at de er gravid engang før fristen er ute? Kjønn kan sjelden ses før uke 12, dessuten er det forbudt ved lov i Norge å opplyse kjønn før grensen for selvbestemt er ute. Få forutsetningene på plass før du skriker opp om ting du ikke har peiling på
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #10 Skrevet 25. april 2009 Jeg syns klart vi bør få tidlig UL (uke 12) Etter dette må man jo søke om å få innviglet en abort hvis man ønsker det, så kanskje vi skulle hatt litt strengere regler på det da? Aner ikke hva kravene er idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå