Gå til innhold

Sauen. Blomsterpiken vår:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan avklimatisere innesådde småplanter og en oppstammet gammel (forholdsvis) julestjerne. Hvert år blekes bladene og faller av på julestjerna, før den blir grønn og frodig utpå høsten. Tomatene er satt ut til lufting, men kan ikke de skades av veldig temperaturforskjell? Så hva gjør jeg for å venne de til utelivet? Har overbygg og ett uoppvarmet rom som evnt. kan brukes.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Plantene bør avklimatiseres ved gradvis å tilvennes utelivet, i stadig lengre perioder. Begynn med å sette dem ut på en varm og vindstille dag (sett dem f.eks under overbygget), i en time eller to. Dagen etter lar du dem stå litt lenger, og sånn fortsetter du til rundt midten/slutten av mai - da bør de fleste sommerblomster o.l. tåle å stå ute på heltid. I begynnelsen bør de taes inn hvis det blir regn og mye vind, men de tåler gjerne mer enn man tror=)

Når de skal sittes ut for godt plantes de rett i potter/kasser/bed - husk å vanne godt den første tiden.

Tomater er ikke så glad i kulde, så der bør du være forsiktig. De trives best når det er varmt, lunt og gjerne litt fuktig. Skal ha mye vann!

Hvis det uoppvarmede rommet holder en grei temperatur kan dette også brukes, så lenge det ikke går under 12-15 grader, vil jeg tro. Da kan de nok stå der i lengre perioder, siden det sikkert er lite trekk der.

Overvintring av julestjerner vet jeg ikke så mye av... Har du tenkt å la den stå ute i sommer, eller bare ta den opp igjen fra kjeller/annet overvintringssted? De er ihvertfall veldig var for kulde, og mister fort blader hvis de utsettes for hardt vær. De vokser utendørs i sydlige strøk, men har hørt lite om å ha dem ute i norge...

Skrevet

Den pleier å stå ute på sommeren. Har til og med fått røde blader på den. I hvertfall noen få. Den står under takvinduer på vinteren. har litt moro av å ta vare på den. Skal prøve å få den skikkelig i blomst til jul. Med korte dager osv.

Skrevet

Overbygget er nok greiest å bruke. Rommet er uoppvarmet, så det blir nok for kaldt. ( uthus) Tomatene bør jeg muligens ta inn nå etter tre timer i frisk luft. Takk for svar.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Oj, så flink du er da, som har fått røde blader på julestjerna=) For det er egentlig ganske vanskelig, selv i drivhus! Morro når man får det til da=) Du må ha lykke til med å få den i blomst senere da, et artig prosjekt=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...