Gå til innhold

Når blir man "normal" igjen etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare 1,5 uke siden jeg fødte, men når blir underlivet normalt igjen? Nå kjennes det ut som alt skal falle ut, går og spenner meg hele tiden for å liksom holde tilbake. Å gå på toalettet har blitt noe jeg gruer meg til, føles ut som hele underlivet skal ramle i do siden alt presser sånn på. Er dette normalt eller er det noe galt?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en "ekkel" følelse i underlivet i nesten tre uker etter fødselen; nå merker jeg ikke annet enn at jeg er litt slappere i skjeden... Men det er jo en annen sak. ;)

Skrevet

Kommer litt an på hvordan fødselen var.

Sist hadde jeg totalruptur, og hele området var krise de første to ukene.

Måtte ta klyster for å få tømt meg siden jeg ikke klarte å gjøre noe...

Men etter tre uker var jeg i forbausende bra form der nede, da prøvde vi faktisk å ha samleie igjen. Vi merket at det var litt tidlig, og måtte stoppe. Fem uker etter fødselen var det ok igjen.

Jeg hadde ingen varige mèn etter totalrupturen, og var helt meg selv igjen etter seks uker (nedentll).

Denne gangen hadde jeg kun et kosmetisk sting, og formen har vært mye bedre.

Musklene der nede er litt ute på tur den første tiden, det ordner seg selv. Men det kan være lurt å ta litt knipeøvelser for å hjelpe naturen litt.

Vedder på at du er i superform om en uke eller to!

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg ble klippet (pga sugekopp) og revnet litt, og måtte sy ganske mye. Var veldig ømt den første uken, men musklaturen der nede tålte strabasene mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på. Nå, to uker etter fødselen, er det eneste problemet at stingene KLØR noe sykt! Og det er jo ikke akkurat stedet å klø seg på, vil jo helst at det skal gro så pent som mulig. Men sår klør når de gror, så egentlig er det vel et bra tegn.

Det varierer nok veldig hvor lang tid det tar før alt er tilbake til det normale, men det høres ut som du nok bør trene bekkenbunnen og skjedemusklaturen litt. Du skal se det blir mye bedre når musklaturen starmmer seg opp igjen :)

Skrevet

jeg var veldig heldig og måtte kun sy to sting, men selv nå 4 uker etter fødsel sliter jeg.. noenganger gjør det vondt når jeg er på do fordi det føles som om jeg skal revne, mens andre ganger føles det som om ingenting fungerer der nede, alt er bare slapt...

• 2 uker senere...
Skrevet

Ikke for å ødelegge alle illusjoner om å bli normal igjen på kort tid, men for min del skjedde ikke det før ca fire måneder etter fødselen. Var veldig sår der nede og det var vondt å gå på do ja. Ta knipeøvelser. Det hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...