Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Legger merke til at mange snur barnet når de kjøper sete nr 2. Hvorfor gjør dere det? Det er jo anbefalt å sitte bakovervendt så lenge som mulig, minimum 4 år.
Sol + spire Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Ja det anbefales at ungene sitter bakovervendt så lenge som mulig, men her hadde det ikke blitt særlig trafikkvennlig å ha snuppa vår sittende bakovervendt. Hun storhyler når hun sitter med ryggen til! Og da er det ikke små sutring, men RASING!! Og vi har prøvd å ha henne fremovervendt i stolen for så å snu setet bakovervendt igjen, men det går rett og slett ikke. Da blir det mer trafikkfarlig om vi er nødt til å roe en sint jente som sitter bakovervendt enn å ha henne fremovervendt som faktisk går som en drøm. Men hadde det ikke vært sånn så hadde jeg selvfølgelig hatt henne bakovervendt. Vet jo at det er det sikreste, om de oppfører seg likedan uavhengig av kjørerretning.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 Vi snudde henne da ho var ca 1,5 år. Ho satt rett og slett ikke noe godt lenger, satt helt sammenkrølla med beina. Og hadde en tendens til å bli bilsyk, og det er ikke noe moro det heller. Jeg innbiller meg det er ganske vondt for en 4 åring å sitte bakovervendt. Da begynner dem å bli ganske lange...
lizzie81-jente08-termin:050110 Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Får helt vondt inni meg når jeg ser folk som ha snudd ungen så tidlig, de risikerer jo livet på ungen sin. At barnet blir bilsyk, sitter med beina bøyd eller hylskriker er ingen unskyldning mener nå jeg. Et barn kan fint sitte med beina bøyd, de kan jo sitte i evigheter på gulvet med beina bøyd. Og det må da være bedre å tørke spy enn å risikere en knekt nakke? Når det gjelder barn som hylskriker, så er det faktisk foreldrene som bestemmer hvilken vei barnet skal sitte, og det må barnet finne seg i! Foreldrene får heller bare stenge ute skrikene, er kun snakk om viljestyrke det der! Har ei venninne med en sønn på 6 år, han sitter fortsatt bakovervendt, har selvfølgelig beina bøyd, men han klarer seg fint han! Jenta mi skal sitte bakovervendt fram til vektgrensa på 25 kg
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Vi har så liten bil (2-dørs) at vi snart må snu setet. Han er 14 mnd. Grunnen er at det er umulig å sitte i forsetet (uansett hvilken side) pga at vi må ha vårt sete så langt frem for å få plass til barnestolen. Og vi er begge slanke mennesker. Så valget er enten å sette han forover, eller å ikke kjøre bil før vi har råd til å kjøpe større bil. Og det blir ikke helt enda.... Så Lizzie81, noen ganger er man bare nødt til å snu barnestolten før man egentlig vil selv....
Mamma til jente feb.08 Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Herlighet,nå ble jeg litt provosert her!! Man skal heller la barnet være bilsyk en hel biltur.... gjerne ferie tur også?? NEI VET DU HVA!!!Nå syns jeg du er litt for påståelig med å si dine meninger rundt dette! Har ikke noe med å tørke spy å gjøre!!Har noe med at ungen er dårlig... Jeg har personlig ingen unge som sitter forovervendt men jeg forstår utrolig godt frustrasjonen og ikke minst hvor fælt en bilsyk unge kan ha det!!Forestill deg det selv. Det har ingenting med viljestyrke å gjøre. Så her burde du tenke 2 ganger før du skriver noe sånt som dette. I tillegg vil jeg nevne at det er trafikkfarlig å ha en skrikende unge som forstyrrer sjåføren også! Som de andre her sier....
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Enig med hun over her. Utrolig provoserende når folk sier slikt!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 herregus så idiotisk sagt, at man må finne seg i å tørke spy, det er vel ikke det som er problemet, det er vel at barnet ikke har det bra og er kvalm over lenger tid!!!!!!!!!!! at det bare handler om foreldrenes viljestyrke.... jeeesus. skjønner ikke at det finnes mennesker som tror at det DE gjør er det eneste riktige. ingen medfølelse eller forståelse. tror du virkelig at en eneste mamma tenker at vi tar sjansen på at barnet dør, bare vi slipper litt skrik eller å tørke spy???? selvfølgelig holder man ut lenge, prøver alt, osv men noen ganger går det bare ikke. vi snudde gutten våres nå, han er 21 mnd. vi hadde gode grunner til å snu han, men jeg gidder ikke å forsvare det, for jeg er sikker på mitt valg og trenger ikke å forsvare meg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Jeeez, signerer lizzie jeg! Det viktigste er barnets sikkerthet. Bilsyke er ikke morro nei, men har de nå først kasta opp så er den værste kvalmen over. Det finnes mange tiltak mot bilsyke også, som er langt bedre enn å snu setet for tidlig. Det har ingenting med at folk tror det DE gjør er riktig, vi hører på det fagfolk sier om hva som er testet, dokumentert og anbefalt! Har masse medfølelse for et barn som ikke vil sitte bakover men det overgår ikke skyldfølelsen jeg hadde fått om barnet ble alvorlig skadet fordi jeg ikke orka tørke spy eller gadd høre mer på hyling! Hadde jeg prøvd allt som du sier og barnet likevel bare hadde hylt (ikke av trass men av ubehag) så hadde jeg valgt alternative reise metoder for de lengste turene, inntil problemet ble bedre. Kan ikke se en eneste grunn som er god nok til å utsette barnet for den økte risikoen det er å snu setet for tidlig! Skjødesløst.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 men nå er det jo ikke ulovlig da, å snu de fremover. så du kan jo mene hva du vil egentlig. og bare fordi DU ikke kan komme på en god grunn til å snu barnet, så kanskje andre kan og har det vettu. alle er forskjellige. dumt å dømme andre, det lærte jeg meg når jeg var liten. men enn en gang, det handler jo ikke om å ikke gidde å tørke spy eller høre på skrik. er litt mere enn så.... men du vet jo sikkert ikke åssen det er å ha barn i bilen som er hysteriske hver gang, hadde du visst noe omd et hadde du hatt litt mere forståelse. hadde jeg hatt så lite forståelse for andre, og dømt andre på den måten hadde jeg også vært anonym og ikke turt signere med et nick.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Heh he så unnskyldningen din er at det ikke er ulovlig da ja... Utrolig! Dumt å dømme andre uten grunn ja, men med en så god grunn som at folk ikke gjør ALLT de kan for å ta vare på barnas trygghet så dømmer jeg mer enn gjerne. Lett å se hvem som er sjefen hjemme hos dere da, værtfall ikke deg. Da er det nok større problemer i vente for deg framover om du skal bukke under så lett. Men nå handla dette om barn og sikkerhet å der får du mase så mye du vil om forståelse. Din situasjon blir ikke så fæl at det rettferdiggjør risikoen du utsetter barna for. Gjemmer meg bak anonym nettopp pga av alle hissiproppene som blir drit forbanna når andre kaster lys over skjødesløsheten de bedriver.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Nope, du gjemmer deg bak anonymknappen fordi du er lizzie81. Ikke vanskelig å se nei!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Ha ha, snakk om å være svar skyldig på svarene mine da....Når allt du klarer å skrive er: "Nope, du gjemmer deg bak anonymknappen fordi du er lizzie81. Ikke vanskelig å se nei!" Du klarer jo ikke engang stå for det du sier....
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #14 Skrevet 27. april 2009 Svar skyldig? Å det snakker du om! Jeg synes du er irrasjonell! Du har ingen forståelse for de problemene folk snakker om! Hvorfor rakke slik ned på folk? Det er greit at du er uenig, men det blir så dumt å skrive slike svar! Har du forresten svar til hun som har skrevet lengre opp om at de har så liten bil at det er umulig å ha setet bakovervendt. ^Å ikke si at da får dem heller la være æ kjøre bil. For alt du vet bor dem langt utpå landet uten buss o.l. Og ikke svar at da får dem flytte. Det blir for dumt. Har du INGEN forståelse med at noen må gjøre det annerledes enn det dem egentlig vil fordi de ikke ser noen andre løsninger? He without sind cast the first stone!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #15 Skrevet 27. april 2009 Bare vent til det er din unge som er bilsyk eller som har ALTFOR lange ben.... da kan det hende at pipa får en annen låt!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #16 Skrevet 27. april 2009 Hvis alt går som jeg håper så får vi nr 2 når nr 1 er et sted mellom 2,5 og 3 år, og da må vi snu nr 1. Grunnen er så enkel at vi ikke har plass til to bakovervendte seter i bilen vår!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #17 Skrevet 27. april 2009 He he, må le litt av debatten her.. Slike ting klarer ikke å provosere meg, men jeg vil gjerne svare på HI spørsmål om hvorfor vi snudde bilsetet. . Vår lille jente er ekstremt bilsyk, og ja, det er kun derfor vi har snudd setet. Etter å ha prøvd alt av kjerringråd: ingefær, akupunkturarmbånd, plaster over navlen, kjøre når hun sover...you name it... og hun likevel spyr som en gris, valgte vi å snu setet v 22 mnd. På en 15 km tur kunne hun fint kaste opp tre ganger hver vei. Det ble tilslutt psykisk så hun kastet opp bare vi satte henne i setet uten å kjøre. Hun satt alltid med malerfrakk og bilen hadde flere skift enn skapet hennes.. Vi har måttet bytte barnehage pga dette og til slutt fikk vi rett og slett nok. Etter å ha snudd setet har vi fått en ny tilværelse. :-) vi kan besøke slektninger igjen, og ta en biltur uten spy. Helt fantastisk! Det ble en grundig avveining mellom det sikkerthetsmessige og det jeg har skissert over, men man kommer til et punkt hvor nok er nok.
Gjest Skrevet 27. april 2009 #18 Skrevet 27. april 2009 Jeg tror ca 90% av dem er foreldre som ikke henger på DB og har fått med seg dette med bilsikkerhet og faktisk ikke vet at det er 40% større sjangse for at barnet kommer i fra en større kollisjon med livet i behold når det sitter bakovervendt enn forovervendt. 40% er mye! Jeg skulle virkelig ønske jeg visste dette da vår eldste var liten, for vi snudde ham altfor tidlig, jeg ville helt klart valgt om igjen om jeg kunne, men heldigvis kan man lære så de andre barna ble/bli IKKE snudd så tidlig! Hyl og skrik får man bare tåle, og bøyde bein er barna vant med fra lek, og vi voksne sitter da med bøyde ben vi også ;-) Ta ofte pauser da vel, barn er myke i leddene, de tåler litt. Eneste gode unnskyldningen til å snu barnet tidlig når man vet om hvor stor forskjell det kan være på om barnet vil overleve eller dø av en kræsj, er dersom det er ekstremt bilsyk (type, kaster opp selv på korte kjøreturer, hver eneste gang) og råd mot bilsyke ikke fungerer, vet man ikke om dette, så er det jo lite å gjøre også liksom. Er veldig få biler som ikke har plass til noen av de bakovervendte merkene som er på markedet, men de har kanskje ikke plass til det første man ser i butikken, derfor må man gjerne prøve litt før man kjøper.
2hærligegutter Skrevet 28. april 2009 #19 Skrevet 28. april 2009 Dere som er så bastante på å ha ungene sittende bakover uansett hva, dere kan aldri hvert plaget med bilsyke selv.. Det er nemlig helt grusomt, jeg sitter helst ikke i baksetet siden jeg blir veldig fort bilsyk, og må jeg sitte bak, sitter jeg alltid i midten og kikker ut fronruta. Jeg for mindel kan ikke sitte med ryggen mot kjøreretningen på verken båt, buss eller tog heller.. Så hadde det hvert mitt barn som hadde hvert bilsyk, så hadde jeg prøvd alt for at det ikke skulle bli det, for det er nemlig helt grusom følelse, og det blir jo ikke borte med en gang en er ferdig med å kjøre bil
Gjest Skrevet 28. april 2009 #20 Skrevet 28. april 2009 Som jeg skrev så er ekstrem bilsyke en av de få grunnene jeg mener er god nok til å snu dersom ikke noe annet funker, den andre grunnen er uvitenhet (da vet man jo ikke bedre, om det er noen god grunn er jo en annen sak ;-)). Har selv vært (blir fort) bilsyk, og vet hvor ekkelt det er, men jeg hadde prøvd mye annet før jeg hadde snudd, det ville vært siste utvei, og ble det ikke bedre av det hadde jeg snudd tilbake. Når det er sagt, 9 av 10 barn på 1-2 år sitter forovervendt, vil jo tro at ikke 90% av alle barn er ekstremt bilsyke? ;-) Nei, da tror jeg nok mer på uopplysthet jeg, som grunn altså.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #21 Skrevet 28. april 2009 Snudde rundt 7 måneder fordi vi ikke har plass til bakovervendt i bilen og min mann forran der. Eller på passasjersiden.... Liten bil og lang mann.... Og for dere som mener at alle biler får plass- gjør ikke det ser du. Bruk litt fornuft!! De i butikken sa at da måtte han bare sitte på og ikke kjøre da, som om vi lissom skal ta ut setet hver dag han skal til jobb. har en unge til så et sete på vher side...
Mamma til jente feb.08 Skrevet 28. april 2009 #22 Skrevet 28. april 2009 FOR en kranglete debatt dette ble!Folk klarer jo aldri å snakke skikkelig med hverandre. Men forstår det på en måte... dette er noe som nesten alle foreldre brenner for! Ekstrem kvalme er noe jeg ikke utsetter ungen min for uansett...Og JA jeg vil hennes beste!!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #23 Skrevet 30. april 2009 Enig med mamma til jente feb.08 her.. Tror alle foreldre vil sitt eget barn det beste. Det er jo kjempe bra at det er msk her som opplyser at barnet sitter bakovervendt er det beste i forh. til sikkerhet. Men foreldrene må rett og slett ta dette valget. Vi har egentlig ikke noe med hva de andre velger for barna deres, vi kan bare råde andre å opplyse hva en har hørt,tester osv.. Vi selv kan gjøre det vi mener er best for barnet ,så får de andre styre på med hva de mener er best. (Min mening da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå