Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært gjennom en fødsel med epidural, kan dere fortelle litt hvordan det er? Er det veldig vondt når de setter den? Slik jeg har forstått det så skrur de ned epiduralen når pressriene kommer, hvordan er det når babyen kommer ut, kjennes det da like godt som fødsel uten bruk av epidural?¨Noen som vet om det er vanlig praksis å skru ned på epidural under setefødsel også?

Jeg ønsket i utagngspunktet ikke hverken epidural eller keisersnitt, men nå ser det ut til å bli setefødsel og jeg lurer litt på om jeg da må gi etter og ta i mot tilbudet om epidural. Men det som bekymrer meg litt er at de skrur ned epiduralen når pressriene kommer for det er jo da det blir mer vondt med setefødsel enn hodefødsel. Så hvor bedøvd er man egentlig nedentil i det babyen kommer ut??

Hilsen bekyrmet 4. gangs fødene (ler.. første fødselen jeg gruer meg til)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk epidural med første (til slutt etter mye hyl og skrik) og jeg skal definitivt ha det denne gangen også. Før epiduralen var det så smertefullt at jeg trodde jeg skulle dø. Når jeg endelig fikk epiduralen var det som å komme til himmelen. Alle smertene forsvant!!! Jeg kjente så vidt at jeg hadde rier (bare registrerte at de var der men de var absolutt ikke vonde) Du lurer på om de skrur ned epiduralen når pressriene kommer...det gjorde de IKKE på meg. Jeg presset på komando, for jordmoren ser jo på skjermen når riene topper seg og når det er gunstig å presse. Så selve fødselen ble bra, takket være en fantastisk jordmor som forsto at jeg ikke fikset mer smerter enn de jeg allerede hadde hatt et døgn.

Noen er redde for at fødselen stopper opp med epidural. Vel, da var da den begynte for meg. Kroppen var så i spenn pga smertene, så jeg begynte ikke å åpne meg skikkelig før epiduralen ble satt.

Håper du ble litt klokere :-) Lykke til!

Skrevet

jeg ble satt i gang sist, og fikk da samtidig epidural. Kan ikke huske at jeg kjente at de satt den en gang. Synes riene var helt jævlige, men av en eller annen grunn så gav ikke epiduralen noe særlig effekt, så synes riene og fødsel var like jævlig med. Hadde aldri vurdert å føde uten, når det var såå smertefullt med "defekt" epidural. Går jo ut i fra at den dempet smertene noe. Jordmor nektet meg å gå på do, fordi hun mente jeg ikke kunne gå siden jeg hadde fått epidural, men det var ikke noe problem. Gikk jo rett etter at morkaken hadde blitt trykket ut.

Ja, de skrur ned epiduralen når pressriene kommer. Er vel litt for at barnet ikke skal være maks påvirket når det kommer ut, så mulig de lar den gå siden du har en setefødsel på gang.

Jeg kjente ikke noe forskjell på vanlige rier og pressrier. Alle riene kjentes ut som om jeg måtte drite kanonballer - nå varte hele fødselen 1,5-2 timers tid, så kan være derfor.

Skrevet

Epidural var himmelriket for å dempe smertene som riene gav, men noen demper på smertene i underlivet da babyen var på vei ut var det ikke. Det er en slags "strekke"-smerte i det hodet skal ut, og det synes jeg var verst på hele fødselen. Mener noen her inne har sagt at pudentalblokade demper den smerten.

Skrevet

Takker for svar:)

Og tolker det slik at epiduralen tar smertene ved riene, men at den ikke tar smerten i det babyen kommer ut? Noen som vet om de eventuelt gir en lokalbedøvelse i tillegg ved setefødsel da, siden de ofte bruker tang til å forløse hodet????

Skrevet

Jeg fikk epidural under første fødsel. overlot all smertelindring til jordmor. Hun mente at nå var det påtide med epidural, jeg viste jo ikke hva jeg gikk til, men det var godt. Fikk slappe litt av før hun skrudde ned dryppet slik at pressriene fikk komme og jeg kjene det godt da..... Men hun skudde de opp da det ikke var pressrier.... Mener jeg å huske.... Det var overhodet ikke vondt å få selve epiduralen, kjente det som et myggstikk i ryggen. Va jo så godt etterpå, og så vondt før så da glemmer man vel det stikket.....

Det er en fare for at frøkna mi ikke kommer til å snu seg før fødselen ja. Jordmor sa til meg at det er egentli den beste fødselen. Da får man så mye epiduraldrypp man bare vil ha... Men kjenner ingenting. Selv om de atr med tang på slutten er man så godt bedøvd at det ikke kjennes.... Bare et det er noe der, men ingen smerte sa hun.....

Jeg skal til ultralyd på tirsdag for å konstatere om det er seteleie, så er det vel tilbake uken etter (37) for manuell snuing om hun ikke har gjort det til den tid. Men jeg skal spørre på tirsdag omde ikke kan snu da selv om det er en uke for tidlig. Er ganske liten og førrige barn kom i uke 36..... Vil ikke ha keisersnitt, det går bare ikke, er alene med 2 barn under 2 år da og jeg kan jo ikke løfte annet en babyen da... på 6 uker. Nei alt for vaginal fødsel med hodet først....

Skrevet

Jeg fikk epidural de siste 2-3 timene da jeg fikk min første.. (igangsatt og ikke moden overhode.)

Var temmelig deilig husker jeg! ( fødsel hadde da pågått 54 timer)

Merket ikke at de satte den, og merket heller ikke at jeg presset ut/ved hjelp av vakum.

Så det går ikke automatikk i at man kjenner at babyen kommer ut.

i og med at du også har født flere ganger før er det nok ikke fullt så vanskelig med seteleie som om du ikke hadde hatt noen til å pløye vei før.

(selv om jeg er glad for at babyen min snudde seg på fredag, 25 dager igjen idag)

Kan hvertfall berolige deg med at jeg kjente det ikke, og det er jo mer påpasselige og gir mer når det er snakk om setefødsel. Så tviler på at de skrur av når du skal presse!!!

Det gjorde de ikke på min stesøster da hun fikk gutten sin for 8 år siden hvertfall.. også setefødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...