EnLitenPrins Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 For 5 uker siden i dag kom endelig min lille gutt til verden, etter en lang og tøff fødsel som endte med vakum. Pga fødselen er jeg fortsatt ikke komt helt i form enda, fortsatt vonde sting og er litt øm i halebeinet..(Fikk seg en trøkk under fødsel). Gutten min var verdens snildeste til den dagen han bikket 2 uker, da begynte han og hyle konstant 3-4 timer hver eneste kveld, og det har bare økt på med skrikingen..Nå skriker han kansje 10 timer i døgnet. Og han sover også veldig lite, på dagen sover han kansje 3-4 dupper på 15-20 min. Det sliter på meg, siden jeg er alene med han hele dagene. Det går også utover sambo når han kommer hjem på kveldene, for da er jeg sur og grinete etter dagen, heldigivs greier jeg å holde meg på dagene, prater med myk stemme til prinsen og er tolmodig..Får avlastning i helgene, for da tar sambo han. Men når søndagskvelden kommer sitter jeg og griner for jeg gruer meg slik til uka som kommer.. Det var ikke slik jeg trodde det kom til å bli, jeg vill ikke ha ungen min lenger, jeg vil bare gi ham bort..Og det er så ufattelig sårt og tenke slike tanker..For det er jo ikke hans feil at han skriker.. Har også begynt med kiropraktor med han, for han hadde masse låninger i nakke og rygg etter fødsel..Men det funker bare den dagen vi har hatt behandlingen, så er det påann igjen.. Har før hatt psykiske problemer..Vært deprimert og hatt litt angst, har også gått på antideppresiva og stemningsstabiliserendes tabeletter..Og nå er jeg redd for at det skal komme tilbake.. Er det mulig at sambo kan bli sykemeldt på mine vegner ? Jeg merker på kroppen at jeg ikke orker mer...
Lovemelikeyoudo Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 vil bare sende deg en klem, det er TØFT når ungen skriker så mye!! Kankskje du burde ta baby med til kiropraktor, slik at h*n kan få hjelp med magesmertene, det skal visst hjelpe ganske mye! Så burde du gå til fastlege og legge fram slik du har det, om det er f.depresjon er det viktig at du får hjelp så tidlig så mulig!!=) Lykke til!!
EnLitenPrins Skrevet 25. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2009 Ja, vi går til kiropraktor..Men er ikke ferdig med behandlingene enda, så vi får se når den er ferdig ! Håper iallefall det blir bedre.. Ja, skal på 6ukerskontroll neste uke..Skal ta det opp da.. Tusen takk !
Gjest Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Hei. Min lille frøken begynte også plutselig å skrike flere timer om dagen. Dro til kiropraktor og det viste seg at hun hadde låsninger både her og der. Etter ca. 5 behandlinger var hun friskmeldt og da forandret hun seg veldig. Men, jeg må si at min erfaring med 2 barn er at de første 3 mnd. er slitsomme. 3 mnd er en magisk alder,tror jeg. Da skjønner man mer hvorfor babyen skriker, tolker de forskjellige gråtelydene. Vil sende deg en god klem og råde deg til å fortsette kiropraktor til babyen blir friskmeldt : )
fredkris Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Jeg har en veldig lik historie som deg (fødsel, kolikk, tidl. psykiske problemer osv) og hadde mange av de samme tankene som du har. Jeg klarte ikke å se en ende på problemene og tenkte at jenta mi kom til å fortsette uendelig. Hun sov kjempedårlig og jeg fikk aldri tid for meg selv. Jeg ble også bekymret for at jeg skulle bli psyisk dårlig igjen.Dette er hva jeg gjorde: 1. Passet på å ha masse folk å møte nesten hver dag. 2. Lagde kjempestrenge rutiner som jeg fulgte hver dag. Hun sov fra 10-12 og 14-16. Spiste på faste tider. Dette begynte jeg med litt etter hvert. For å få henne til å sove måtte jeg ut og trille; altså var jeg på tur i 4 timer hver dag i mange måneder. 3. Passet på å møte folk uten å ha henne med så mye jeg klarte. 4. Gikk en tur hver dag når mannen min kom hjem, for å få en pause. 5. Fokuserte på at dette er en "normal" situasjon som ikke ville føre til psykiske problemer, men at jeg var sliten. 6. Tenke på at det går over, hos oss gjorde det det ved ca 4,5 mnd. 7. Alle de fæle tankene man får syns jeg er veldig naturlig å ha når man er så sliten og har et barn som gråter mye. Jeg tror mange flere har det også men ikke de tørr ikke innrømme det. Lykke til
Gjest Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Du har nok ikke noen fødselsdepresjon, i alle fall ikke ennå. Men du er helt klart i faresonen, og det er veldig bra at du selv allerede er oppmerksom på dette da det i seg selv kan gjøre at du unngår det:) Men du er nok veldig sliten! Har du en god venninne eller noen som kan være sammen med deg og barnet på kvelden? Det i seg selv gjør mirakler og hun kan avlaste deg, og i tillegg gjør det at din tålmodighet med barnet blir større og du er roligere siden det er en annen tilstede. Når det kommer til alle låsningene så er det ikke sikkert at det alene er problemet, det fører jo med seg ting og du sier barnet blir bedre, men bare den dagen dere har vært der. Forsøk med litt sukkervann, som jo er en helt ufarlig løsning. Jeg ville også hatt litt flytende paracet i hus, og dersom barnet har holdt på i opptil 10 timer, ville jeg nok gitt en halv dose en gang i mellom, slik at både du og barnet får roet dere litt. I tillegg så kan det være lurt å oppsøke annen hjelp utover kriopraktor, da jeg vil tro at barnet kan ha litt muskulære smerter også på grunn av låsningene. Evt kan du jo selv prøve deg på babymassasje, noe som kan være veldig beroligende på barn med smerter. Når det kommer til søvn i denne forbindelse kan du faktisk forøke (dersom du selv er komfortabel med det) å la barnet sove på magen. Evt på siden. Legger du barnet på siden kan du bygge opp rundt slik at barnet ikke ruller, og i tillegg slik at du avlaster de punktene du vet om at er vonde.
EnLitenPrins Skrevet 25. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2009 Tusen takk for svar alle sammen ! Skal prøve ut litt forsjellige tips som dere har komt med..Håper det hjelper på !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå