Gå til innhold

Dere med jenter på 1-5 år da :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg putlet på med å tegne litt inn til gutterommene til sønnene mine (fikk masse fine tips her for noen dager siden), men vesla skal jo også ha rom.

Rommet vil bli på litt over 18 kvadrat, men veldig avlangt, ca 6 meter x 3,2 meter og med skråtak slik at laveste delen inn mot ene langveggen blir på ca 1.20 og så øker den til ca 1.90 etter 1 meter og så videre til full takhøyde. På en kortveggen blir det vindu fra gulv til tak der som taket har full takhyde og så blir det dør på den motsatte veggen.

Jeg tenkte å lage innebygget seng til henne der det er lavt under taket, så med en liten "bordflate" inntil og så noen hyller/plass til lekekasser etter det. Klesskap får bli på samme kortvegg som døren og inn mot den lave langveggen.

Ellers er jeg litt blank. Noen som kan tipse om farger, stæsj osv som en liten jente ville likt? Vet ikke så mye om hva småjenter liker. Hva ville din jente gjerne hatt på rommet sitt tror dere? Legg gjerne ved linker :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har snart tre jenter og har pusset opp mange rom pga en del flytting.

Jeg ville ha satset på mest mulig rosa i tilbehør. Ikke på vegger. En rosa dyne og gardin kommer mer frem med lyse farger ellers.

Jeg er svak for malt stående panel, rosa/blå farger på tilbehør og myke opp med masse trekurver på barnerom. Jeg er ikke så fan av masse plastikkbokser og plastkasser.

Det som er pent er om du i skåveggen har en liten hylle ut (hvit benkeplate ikea) i en høyde som er tilpasset et x antall fine store kurver som kan stå på rad bortover, under denne hylla. Gjerne merket med morsomme merkelapper.

Og hvis dere gidder, mange småfrøkner synst det er stas med kjøkkenkrok.

Ogsiden hun ikke får sengehimmel over senga så er det søtt å ha en putekeok med saueskinn eller annet fint teppe under der man kan ha bamser. Med himmel rundt..

Skrevet

Hun får ikke himmel, men tenkte hun skulle få forheng der med sengen, slik at hun kan dra foran om hun vil, men sånn på gulvet var jo lurt da :-) Må ha noe på gulvet også, ellers blir det velidg nakent der!

Hadde tenkt sånn hylle som du sier, var det jeg prøvde å forklare med hyller litt bortenfor sengen, jeg liker også kurver bedre enn plastkasser :-) Sikkert lurt med farger på tilbehør og ikke vegger, men har du noen gode forslag til farge på vegger? Hvit blir vel litt...tja, sterilt? Hehe...

Tusen takk for gode tips!

Skrevet

http://trollstien.com/sbilder.html

Jenta mi på 4 år nå har jungel/Dora the explorer tema på rommet sitt.

En vegg i ordentlig grønn farge og resten i veldig lys lilla farge. En stor Dora på veggen og en del av disse blmsterlysene fra Ikea.

Bildet over er slik hun hadde det i begynnelsen. Nå har hun en halvhøy stompa seng i stede. En del stoff kurver fra Bohus i grønne og rosa.

Skrevet

De fargene var jo faktisk kjempefine sammen :-) Fint rom! Takker for inspirasjon.

Skrevet

Ja helt hvitt blir sterilt. Nå har jeg masse mykere hvitnyanser rundt i huset som er litt lunere.. Men kommer ikke på navna.

Derfor jeg synst stående panel myker opp mer enn glatt vegg. På guttungen sitt rom har vi sånne ferdigmalte plater som ser ut som ekte panel. Kjempegreit. Han kan kaste stoler i veggen (ikke at han bruker det;) uten å få hakk. Og de tåler sterke kjemikalier om poden finner ut han skal dekorere veggen.

Tapet på barnerom anbefaler jeg ikke.

Skrevet

Nei, tapet vil jeg ikke ha, da hadde jeg heller tenkt å få sparklet veggen helt glatt og malt rett på den, men stående panel kan jo være et alternativ, må tenke på det :-)

Skrevet

her har vi gått for en litt jenteteshabbychic-fransk bonderomantikk-aktig!

lite rosa å oppdrive, men heller mer blonder og blomstermønster! veggene er hvite, (siden vi ikke har lyst til å sette igang et maleprosjekt!

Skrevet

Fra jentene er ca 1-1,5 år gamle begynner de å leke med dukker, så får du til en dukkekrok med plass til dukkeseng, parkering til en liten dukkevogn, gjerne et lekekjøkken, litt kopper og kar osv kommer jenta til å leke rollespill der i mange mange år :)

Vi pusser opp jenterom nå og har valgt en farge som er lys lys blålilla, den er fin med rosa tilbehør, men også med turkis, lilla eller blått når hun vokser til litt. Er ikke helt sikker, men lurer på om fargen het "himmel"

Skrevet

Jenta mi på 3,5 år har en litt romanisk stil på rommet sitt. Hvis vi blir å bygge hus(må bestemme oss i løpet av neste uke om vi skal eller ikke), blir jeg nok å male rommet hennes i en lun hvitfarge, altså ikke helt kritthvit. Mulig en kortvegg blir i rosa, får se. Så skal jeg kjøpe sånne wall-stickers fra f.eks Barneparadis.no å dekorere med, lett å ta på og lett å ta av (visstnok).

Hun skal også få et prinsessetelt å leke i, hun elsker at vi lager telt med stoler og pledd så jeg tror nok et ordentlig telt blir å falle i smak.

Skrevet

Tenkte å lage en byggeblogg hvis vi blir å bygge hus, kan ikke du, og andre som skal bygge hus gjøre det samme? Greit å hente inspirasjon hos andre. ;o)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Vi skal straks igang med oppussing av jenterommet, og der kjører vi nok hvite vegger og rosa tilbehør. (Småen er helt besatt av rosa...)

Hun har fått paradisteppe på gulvet da, som jeg tror kommer til å bli brukt =) 200 kroner på living. Møblene kommer til å være hvite, skal kjøpe IKEA trofast lekeoppbevaring, de er helt geniale!

Vi skal kjøpe denne:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49850438

Ellers blir det minibord+stoler, hyller på veggene til bøker osv, kjøkkenet hennes og så vil vi gjerne kjøpe en sånn stående tegnetavle... (whiteboard)

Hm, ikke så mange tipsene fra meg da, men...=P

Skrevet

Vi har også noe lignende fra ikea til oppbevaring, kjøpte noen hvite og noen rosa skuffer. Kjempepraktiske og fine faktisk. :o)

Skrevet

Tusen takk for gode tips jenter! :-)

Ang blogg så har jeg ingen anelse om hvordan man lager noe sånt, og om dere skal ha tilgang må den også kunne lages helt anonymt i så fall (ikke ta det ille opp, men selv om jeg deler mye av meg selv her og noen sikkert hvet hvem jeg er, så vil jeg være mest mulig anonym ;-)). Vet ikke om det går an?

Skrevet

Det var jo utrolig stilig rom da, men er enig i at det ikke var utpreget jentete. Er jo ikke sikkert min blir noen jente-jente heller, men det får vi vel se etterhvert :-)

Rommer blir faktisk i 3. etasje, og kommer sikkert ikke til å bli brukt så veldig mye før hun er nærmere 2 år når hun kan få gå alene i trappen uten tilsyn (hun kommer til å være ca 1 år når vi flyttet håper vi, i verste fall nesten 2 år). Litt blir det sikkert, regner med guttene vil bruke rommene sine litt, og blir stor loftsstue mellom rommene, så vi kommer nok til å være der oppe litt alle sammen :-)

Skrevet

Joda, man kan lage en blogg helt anonymt. Var det jeg tenkte, at den skulle handle om hus, hjem og interiør, ikke om meg og min familie liksom. ;o)

Skrevet

Ok. Har aldri hatt noen interesse av blogger, så må i så fall sette emg litt inn i hvordan det fungerer osv, men kunne jo vært artig for vår egen del også. Sist vi bygget tok vi bilder underveis og sånt, og det er artig å se på dem i ettertid. Vet ikke helt da, huset vårt er/blir unikt siden det er arkitekttegnet etter våre ønsker, så er redd det vil være litt gjenkjennelig kanskje... Får tenke på det :-)

Skrevet

Ja det blir jo mye for min egen del da, men kanskje morro for andre også. Men først må vi bestemme oss for om vi i det hele tatt skal satse på dette prosjektet. ;o)

Skrevet

Jeg ville gått for en nøytral veggfarge - en nyanse i hvit eller lys gult.

Vi la panelplater da vi pusset opp, og de er veldig greie å både sette opp og male samt at de tåler ALT. Arbor-plater anbefalles:)

Unngå for mye stæsj og typiske jenteting i starten. Du aner jo ikke personligheten hennes ennå. Jeg er vel av den oppfatning at rommet bør gjenspeile interessene og personligheten til personen som har rommet - og ikke nødvendigvis være så jentete eller så guttete som mor og far gjerne ønsker!

Her er jenta vår på 2 vært i dokke- og kjøkken modus i ca 1,5 år. Så har det skiftet veldig. Nå er det faktisk Cars og planeter som gjelder - er nok sterkt influert av storebror. De typiske jentetingene er nå ute av rommet og hun hun ville ha cars på veggen slik som storebror. Jeg er nå veldig glad for at rommet hennes ikke er typikk jente-rosa eller jente-blondete. Hun har nå fått noen plakater og veggmerker med Cars og er strålende fornøyd:)

Jeg er iallefall veldig glad for at hu har et ganske nøytralt rom hvor bilder og stæsj enkelt kan byttes ut.

Skrevet

enig med hvitt/ gult. (ikke kritt-hvitt, men mer vanilje) vt lys lilla

greit med litt nøytrale farger og heller ha rosa som tilbehør om man vil. wallstickers er kjekt!

lykke til! hun kommer til å digge det uanstt!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...