Gå til innhold

3 mnd gamle babyer - Hvordan er rutinene hjemme nå, og hva kan de? :)


CMH

Anbefalte innlegg

Min ble akkurat 3 mnd gammel. Hun spiser mye, så tenker begynne med grøt etterhvert.. Akkurat lært seg å ligge på magen, da helst på mammas fang, mens jeg støtter henne litt opp. Virker som hun synes det er spennende å se verden fra en annen vinkel :) Rulling kan hun ikke enda, men det kommer vel etterhvert tenker vi. Hun har også lært ( uheldigvis) at det bare er å klynke litt hvis hun blir lagt ned, så kommer det noen å tar henne opp. Da kommer det verdens bredeste glis. Hun ler høyt når jeg underholder henne! Tror hun har verdens skjønneste latter. Hun griper mer og mer bevisst etter ting, og putter det gjerne i munnen, slik som lekene på lekestativet mens hun ligger i vippestolen.

 

Her er rutinene slik at vi står opp hver morgen rundt halv ni, skifter bleie, kler på og tuller litt. Underholder henne litt da det er på denne tiden hun er mest blid. Hun får også tran før klærne kommer på. Hun er våken til rundt 10 og da er første luren for dagen. Men ha merket at hun sover mindre og mindre og den korteste luren hun har hatt i det siste er på en halvtime. Ellers triller vi turer hvis det er vær for det. Siden hun spiser mer og mer, har vi i et siste også begynt å gi henne noen flasker med mme for dagen, siden puppen ikke er nok lengre. Legger henne hver kveld ca rundt 20/21 da får hun siste flaska med mme. Våkner ca 3 ganger iløpet av en natt, men i det siste har vi bare gitt henne smokken så sovner hun igjen, før hun vil ha puppen rundt klokken 07 på morningen..

 

Dette ble litt langt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt er 3,5 mnd nå. Og er en temperamentfull liten pjokk. Vet å si ifra når han ikke er enig. Her er det ikke snakk om klynking eller sutring, her er det rasing. Er spesielt i sovesituasjoner han ikke er helt enig, vil helst være oppe å følge med på det som skjer. Er nokså nysgjerrig og oppvakt. Så det å bli lagt ned for å sove er ikke noe særlig. Men humøret blir heller ikke bedre av å være overtrøtt.

 

Sliter altså en del med soving. Av den grunn har han stort sett lagt seg for kvelden når jeg gjør det, sånn rundt kl 23. Men nå driver jeg å prøver å få han til å legge seg tidligere og tidligere, og det går foreløpig bra, hatt noen kvelder der han har vært i seng kl 22, og i dag var den 21 :-). Må puppes i søvn da, men så lenge han sovner får det så være. Kampen med å avvenne han med det får vi ta når vi har fått leggetidspunktet på plass.

 

På dagtid har vi hatt rutiner for soving hele veien. En kort dupp ca en time etter vi står opp,ca 10.30, og en litt lengre dupp en times tid etter han har våknet fra første dupp. Denne brukte å være på ca 3 timer, men så lenge har det vært vanskelig å få han til å sove siste ukene, så det blir gjerne to dupper på ca 1 1/2 time i løpet av ettermiddagen.

Smokk tar han dessverre ikke lenger, hadde han gjort det hadde vi hatt et problem mindre tror jeg. Han kan ta den når vi kjører bil, og da koser han seg med den, men så fort bilen stopper spytter han den ut, merkelige greier.

 

Har foreløping nok melk, selv om det blir noe hyppig amming innimellom, målet er å fullamme så lenge som mulig, så får det bare bli ofte.

 

Latteren løsna for ei uke siden, men er ikke alltid så lett å få han til å le. Men hadde besøk av et søskenbarn på 6 år i dag, som tøysa og tulla litt, og da lo han og storkosa seg:-). Ellers kan han le når han blir løftet opp i lufta eller blir kilet. Herlig å høre på ja:-)

 

Han kan også ligge å leke for seg selv en kort stund(ca 15 min) et par ganger for dag. Har et par favorittleker han griper tak i og "prater" med(lager lyd til)

Har vært sterk i nakken fra fødselen av, så løfter hodet høyt når han ligger på magen, holder seg også oppe med underarmene. Har lagt han på magen for å "trene" fra han var ca 1 mnd. Er generelt sterk i kroppen, så er nok ikke lenge før han ruller. Løfter hvertfall ryggen godt fra underlaget.

Så sånn er våre dager, veldig kjekt og spennende å følge med utviklingen, men samtidig slitsomt når han skal være med så mye som han skal. Håper det blir bedre når vi får i orden kveldsrutinene og får litt tid for oss selv på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida blir jo 4 mnd 2mai. men vi begynte med leggerutiner to dager før hun ble 3 mnd.. hun hyyyylte og skreik så hun ble hes.. steingal ble hun.. så gikk det over da vi sluttet å ta henne opp hele tiden.. da vi bare satt på siden å holdt henne i hånda.. var noen tøffe netter, men nå legger hun seg rundt åtte på kvelden og har kanskje et eller to måltider på natta. (fullammer) dytter bare masse mat i henne før leggetid.. virker til å funke veldig bra

 

på dagen sover hun mindre siden hun sover så mye om natta.. hun pleide å sove fire timer til sammen ute i vogna. to timer på formiddagen og to timer på ettermidagen, men nå er det bare en halvtime her og der..

 

hun griper ikke tak i ting enda.. må ha litt hjelp :) men hun prøver veldig :)

 

hun er veldig sterk i mageleie. kan legge henne på magen foran et speil mens jeg spiser og ordner div..

 

hun babler som en gal.. overdøver læreren min når vi er på skolen.. viner av fryd hver gang noen prater hehe..hun er veldig glad i radioen.. spesielt musikk.. ler masse og smiler til alle..

 

hun har vært en skikkelig hissigpropp så dette er en deilig tid :)

hun er allerede blitt veldig bevisst på hvem som er mamma og pappa.. hun blir hauegal hos andre, men sekundet hun kommer til oss så bare smiler og ler hun..

 

hun prøver å vri seg over på magen når hun ligger på ryggen.. ikke helt vellykket.. hun kan ligge lenge om ganga å prate til dyrene på babygymmen sin.

 

kommer ikke på så veldig mye mer igrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her i huset har vi akkurat kommet hjem fra mye reising (1 mnd nesten) i påsken, så det er deilig å finne rutiner hjemme hos seg selv. Dagen starter i seks-tiden, så sover hun 1-2 timer i vogna inne, er våken en stund, før hun har 2-3 soveperioder ute i vogna, enten på tur, eller på verandaen. Hvis vi er hjemme, er det lek og mating innimellom.Fra 16-18 er hun våken, leker og spiser, før vi begynner med kveldsstell, og hun sover som regen innen 19.30. Snuppa er straks 4 mnd, og allerede før hun var 3 mnd, rullet hun fra rygg til mage. Hun er sterk og flink motorisk, kan ligge lenge på magen, og holder hodet høyt. I ryggleie løfter hun nå hodet, og vil så gjerne opp hele tiden, helst sitte og se eller bli bært rundt. Etter mange måneder med skriking og byssing, og mye magevondt/nakkeproblemer, ble hun bedre etter 4 kiropraktorbehandlinger. Og nå i det siste har hun begynt å finne søvnen selv om kvelden, må bare putte inn smokken noen ganger, og det er en herlig forandring fra hylskrik og byssing i timesvis. :) Hun ler når vi leker heis, eller håret mitt kiler henne i ansiktet, skravler masse, og sier klart ifra om hun kjeder deg eller er trøtt eller sulten, skikkelig volum har det vært fra dag 1 :) Hun spiser oftere nå enn for 1 mnd siden, og 1-2 ganger om natta. Vil vente lengst mulig med annen mat så lenge hun legger bra på seg, for det er så enkelt med puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min gutt blir 4 mnd på lørdag.

Han er verdens snilleste,det er jeg sikker på=)

Han griper etter leker og putter de i munnen (gjort det en mnd nå)

Han fokuserer veldig om jeg har genser med knapper eller noe annet gøy på,og prøver og ta det.(ikke så lett når det er lite)

Han ler høyt når vi snakker og synger og smiler så søtt når han ser noen kjente fjes:)

Han ruller ikke enda,er nok for tung i baken:)

Spiser godt gjør han,fullammer,og det er mer enn nok=)

 

Han våkner ca.kl:8,så da er det litt kosing i senga,så opp og stelle han.

Så hender det at han vil ha en dupp i 9.30 tiden.

Har ingen faste rutiner på soving på dagene,han sover når han blir lagt ned=)Går mye turer og han sover 3-4 timer på formiddagen.

Leker,spiser,bæsjer og sover,sånn er dagene=)

Han bader ca.kl:21,og spiser litt,så legger han seg 21.30.

Våkner som regel 1 gang og spiser før klokka blir 8 og en ny dag begynner=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttet har akkurat blitt 3 måneder og har blitt en skikkelig aktiv krabat. Han har så vidt begynt å su seg fra rygg til mage og tilbake igjen. Elsker å ligge i babygymen og snakke til lekene. Han vil helst sitte på fanget eller stå. Ligging i armkroken er tydeligvis for små babyer :) hehe

 

Han er relativt lett å distrahere om han bare er litt smågrinete, men om han er sulten eller trøtt sier han klart ifra.

 

Han har kommet inn i en litt dum rutine nå. Våkner gjerne mellom 5 og 6... Prøver å legge dyna over og si at det fremdeles er natta, men han er som oftest i perlehumør og skravler og skravler. Blir til at vi ofte står opp i 6 tiden.

Det har blitt litt forskjellig med sovingen på dagene i det siste, men det er som oftest 4-5 timer fordelt på 2-3 lurer.

Han er altid i seng til 19 og sovner som oftest etter kort tid uten for mye gnying.

Tidligere var han bare våken en gang før det var morgen igjen, men nå våkner han minst to ganger mellom 24 og 05.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knerten ble tre måneder i helga. Han har vært veldig enkel å ha med å gjøre så langt. Rolig temperament og god tid har han. Han er glad i å ligge på matta si på gulvet, enten å dælje løs på lekene på babygymmen, hyle og sprelle av fryd, eller bare ligge å se seg rundt og følge med på hva jeg gjør. De siste par ukene har han fått såpass kontroll på hodet at han godtar å bli lagt på mage ei stund også. Løfter seg godt og lenge på underarmene. Han begynner sånn smått å få lyst til å ta etter lekene sine, men sliter nok med koordinasjonen enda. Ser at han konsentrerer seg for å styre handa si, men så plutselig spretter feil hand fram ;-) Enkelt skal det ikke være... Ruller seg litt over på siden, men de gangene han kommer rundt er det nok mest flaks eller mangel på balanse tror jeg.

Smiler og flørter med både kjente og ukjente og er en generelt blid unge.

 

Rutiner begynner vi også å få. Vi står opp sammen med storesøster i 7-8-tida, kommer oss i klærne og kjører til barnehagen. Så er det hjem og finne fram puppen. Litt leking og kosing, så første blund. Fram til for to uker siden var det bare å legge ham i vogna på trappa og gå inn igjen så sov han i 2-3 timer. Nå i det siste har han funnet ut at det er umulig å sove mer enn 5 minutter i ro, så det har blitt mye trilling og lite husarbeid :-) 2-3 dager i uka drar vi på babytreff, barselgruppe, kafe eller andre sosiale aktiviteter. Ny blund rundt middagstider, og kanskje en liten dupp til før leggetid.

 

Han tømmer meg ganske grundig for melk sånn rundt barnetv-tider, så i det siste har han fått ei flaske pumpet melk før han har godtatt at det er natt. Må sikkert kjøpe noe mme snart, er jo ikke alltid jeg greier å få pumpet ei full flaske daglig. Legger seg mellom 20 og 21, og sover til 5-6 før han forlanger litt pupp. Sover da sammen med meg fram til storesøster kommer og vekker oss og det er klart for ny dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini her i huset blir tre måneder i morra. Han har vært veldig snill siden vi kom hjem fra sykehuset, og er veldig lett å ha med å gjøre. Dagen her begynner som regel i 8-tida. Da er det mating, stell og litt leking under babygymmen, eller sitting i vippestolen mens jeg får i meg litt frokost. I ti-tiden sover han en halvtimes tid, før ny materunde. Resten av dagen varierer veldig fra dag til dag. Som regel er vi ute og triller i ca. 3 timer, og da sover han godt. Det hender vi er ute en tur til i vogna for å møte bf fra jobb, men det skjer ikke alltid. Om vi er hjemme resten av dagen er det vanskelig å få han til å sove. Sove hjemme på dagen er for pyser mener han, hehe. Heldigvis sover han godt i vogna da, men da må vi på tur. Bor i 4. etasje blokk uten heis.

 

Jeg ammer til stort sett alle måltider bortsett fra det siste før han legger seg på kvelden. Da får han mme. Jeg tror nok dette gjør at han sover godt. Vi gir som regel flaska i åtte-tiden på kvelden, og han sovner rundt ni. Da sover han til seks eller sju om morgenen, og får litt mat da, før han sover halvannen time til. Omtrent sånn har det vært hele veien med soving, så har ingen ting å klage på der.

 

Motorisk tror jeg han er veldig gjennomsnittlig. Han er til tider ganske tålmodig til å ligge på magen, og løfter da brystkassa opp. Flere ganger har han tippa rundt på rygg, men det er ikke bevisst ennå. For en ukes tid siden oppdaget han leker, og nå griper han fatt i det som kommer i nærheten, og forsøker å putte alt i munnen. Han åler seg bakover ved å løfte rumpa og dytte bakover med beina. Ganske morsomt å se på. Ellers har han vært tidlig ute med å bable. Han har prata med oss i lang tid nå, og det kommer nye lyder stort sett hver dag. Blitt mye hyling i det siste og, så han har tydeligvis oppdaga sin egen stemme. Ellers er han veldig blid og fornøyd, og smiler til alle som han får øyekontakt med. Han bryr seg heller ikke om hvem som holder han, og det er veldig greit.

 

I morgen skal vi på 3 måneders kontroll, så det blir spennende å se hva helsesøster sier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...