Gå til innhold

modningsakupunktur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter :) Er det noen av dere som har prøvd modningsakupunktur, og evnt når fødte dere etter behandlingene? I hvilken uke startet dere med akupunkturen?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Modningsakupunktur trenger ikke nødvendigvis starte fødselen. (siden du skriver "når fødte dere etter behandlingene") Behandlingene skal hjelpe kroppen å komme i "balanse" slik at den lettere kan føde. Personer som har hatt flere behandlinger med modningsakupunktur har somregel kortere åpningsfase og en lettere fødsel (i følge forskning)

De fleste jordmødre setter ikke modningsakupunktur før uke 38, mens utdannede akupunktører kan starte noe tidligere. Grunnen til dette er at de ikke behadler direkte inn på livmor o.l. men behandler hele kroppen som en helhet. Jeg er i uke 36 og er igang med behandlinger.

Skrevet

Jeg visste at jeg ikke skulle til termin med forrigemann, så starta vel med modningsakupunktur i uke 35 eller deromkring. Fikk delvis behandling av jordmor på Rikshospitalet (ho som fulgte meg opp lot seg mer enn villig overtale :-)) og delvis på akupunkturklinikk (av sykepleier) på hjemstedet mitt. Totalt fikk jeg vel seks behandlinger, de to siste med kraftig skyts etter å ha blitt strippa i uke 38, for å få fødselen til å komme i gang. Det skjedde ikke, så jeg blei igangsatt med stikkpiller og fikk samtidig mer akupunktur. Modninga gikk raskt og jeg hadde åtte cm åpning på åtte timer, det er ikke så verst i uke 38!

Dessverre endte det med hastekeisersnitt på meg, fordi sønnen min lå så feil, men jeg kom mye raskere i gang med rier og sånn enn de to andre som blei igangsatt som meg, og de var 14 dager på overtid.

Modningsakupunktur setter ikke i gang fødselen, dersom man ikke ellers er moden, men store undersøkelser viser at modninga under fødselen går raskere, det blir færre timer med smerter og forløsninga er lettere.

Hadde prøvd modningskupunktur igjen, jeg, men dessverre viste erfaringene fra sist at jeg må ha keisersnitt denne gang pga en medfødt bekkenskjevhet, men det var en kjempefin erfaring å ta med seg!

Skrevet

Tuusen takk for svar Phoebe og Emblaa :)) Da har jeg lært noe nytt i dag også! Da virker det jo uansett lurt og starte opp med det, når jeg kommer så langt.. (selv om jeg ikke er så gla i nåler.. hehe)

Ha en fortsatt fin dag :)

Skrevet

Ikke vær redd for nålene! De eneste du kjenner noe særlig til er de som settes i lilletærne, og det lille stikket går fort over : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...