Mummimamma 09+12 Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Så deilig det er å komme inn her! Det har vært en milepæl å vente på at det de 12 ukene har gått ( eller 8).. Et spørsmål... Når sluttet dere med folat?
snuffe Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Sluttet ikke. Det er anbefalt å fortsette med folat ut svangerskapet og ammetiden, men å gå ned fra 400 mikrogram til 200 mikrogram etter tolv uker. Så jeg tar de vanlige folatpillene fortsatt, men nå annenhver dag.
november-baby Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 Man trenger kun å ta forlat de 12 første ukene av svargerskapet. Det er for å forebygge ryggmargsbrokk. Ved uke 12 er alle organene til det lille vidurderet ferdigdannet.
ifie Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Har heller ikke sluttet. Har hørt fra flere hold at man burde fortsette å ta folat gjenom hel svangerskapet. Etter 12 uke holder det med 200mg om dagen, istedet for 400 som man tar i 1. trimester. Jeg har til og med hørt at man burde ta folat hele sin fruktbare periode!
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Jeg har sluttet med folat, da JM sa det ikke hadde noen hensikt nå. Det er for å forhindre som sagt over her, ryggmargsbrokk, og etter 12. uke så er det ett eller annet som lukker seg og da har det ingen hensikt! Er lurt å ta det i sin fruktbare periode også, så det er folat i kroppen som går direkte til fosteret.
Trejenter? Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Tok folat hver dag til og med uke 12, og nå annenhverdag av og til Finnes jo folat i ulike grönnsaker også
snuffe Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 "Resten av svangerskapet Gravide og ammende kvinner anbefales i følge de norske næringsstoff-anbefalingene et folat-inntak på 400 mikrogram per dag gjennom hele svangerskapet og i am-meperioden. Det er imidlertid realistisk å forvente at en stor andel gravide og ammende bare får om lag 200 mikrogram folat per dag via kosten. Derfor vil det for mange være behov for et folattilskudd også resten av svangerskapet og i ammeperioden. Et alternativ er da å ta et tilskudd på 200 mikrogram folat per dag i de 6 siste månedene av svangerskapet og i ammeperioden." (http://www.folat.org/side_5.html -publisert av Sosial- og helsedirektoratet)
Bare blåbær Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Shute. Det anbefales i følge de norske næringsstoffanbefalingene. Og da lurer jeg på... hva de ikke anbefaler? De anbefaler helt sikkert det meste av tilskudd her og der. Men hvis en leser lengre opp: "For mange kvinner vil det være vanskelig å oppnå 400 mikrogram folat i kosten. Dessuten er det holdepunkter for større risikoreduksjon ved et ekstra folattilskudd. På denne bakgrunn anbefales derfor kvinner som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravide, et ekstra folattilskudd på 400 mikrogram daglig. Folattilskuddet bør tas i god tid før graviditeten, fra siste måned før forventet befruktning og i svangerskapets første to til tre måneder. Et slikt tilskudd er uten kjente bivirkninger. " Her står det vel det flesteparten av oss får beskjed om fra lege eller jordmor. Altså svangerskapets første 2-3 mnd. ********************************************************************************* Dette er fortsatt bare anbefalinger, og det betyr ikke at hvis en ikke tar folat tilskudd får en barn med nevralrlørdefekt... Så da kan en vel bare bestemme selv da. hva en ønsker. Men anbefalingene er ihvertfall de første 2-3 mnd. Det står på brosjyrer en får hos lege/ jordmor. Og da bør en kanskje forholde seg til den informasjonen. Alle har jo sin egen mening om det meste om svangerskap. Og sier det igjen. Svangerskap er ikke en sykom, men en tilstand. Nyt svangerskapet, spis sunt, med mye frukt og grønsaker. Ikke tenk farer hele tiden. Ps! Jeg sluttet med folat i uke 10.
kladde Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Leste dette, så da bestemte jeg meg for å slutte etter 1. trimester http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article378502.ece
snuffe Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Ja, det er anbefalinger. Det er også anbefalinger som tilsier at man skal ta det før befruktning og i svangerskapets første trimester. Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din. Det at det det er viktigere de første tre månedene betyr at man bør ignorere anbefalingen om å fortsette å ta det? Hvorfor det? Bestemme selv hva man ønsker å putte i seg kan man selvsagt gjøre når som helst i svangerskapet. Beskjeden om at det kan være lurt å fortsette med folat ut svangerskap og ammeperiode har jeg forresten fått fra en jordmor og en ernæringsfysiolog tilknyttet føden på Rikshospitalet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå