Gå til innhold

Med fare for å høre psykotisk ut..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sykelig forhold til renslighet i hjemmet.

Hver dag tørker jeg støv en- to ganger, støvsuger og mulighens vasker gulv. Jeg skifter på sengene 2ganger i uken. 2Ganger i uken har jeg ute teppet under sofaen for å riste det på terassen. Jeg vasker do, vask og skifter hånkler hver eneste dag, lager mat fra bunnen av.

I tillegg har jeg en 100% stilling og er alene med to barn. Åssen ejg får det til? Aner ikke, det meste blir gjort etter at ungene er i seng, den tiden jeg burde brukt til å slappe av, rydder og vasker jeg. Vet dere hva det verste er? Jeg koser meg med det, jeg elsker å se hvor ryddig og pent jeg kan ha det i hjemmet mitt. Men jegklarer aldri å slappe av, setter noen fra seg en kopp feil, må jeg ta den vekk, å spise i stuen er uaktuelt. Yngste datteren min får til nøds gå med en ekse rosiner i hendene inne. Flere som har det slik? Er så tungt å ha det hengende over seg, jeg vet jo at det aldri kommer til å bli rent nok, og ryddig nok her (selv om det ser ut som et ubebodd modellhus) jeg er psykelig besatt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker nesten som det har blitt en mani for deg...

Sliter du psykisk?

Skrevet

Hvorfor stakkars barn anonym 00.13??

De får det de trenger og har det rent og pent..De lider ikke noe nød forde at de ikke får spise mat i stuen..Det syns jeg ikke noe om heller..Mat er på kjøkken..

Til deg med innlegget..Du gjør en fantastisk jobb..Men syns det er litt synn at du bare bruker tiden din på hus og vask på kvelden når du kunne koblet ut med andre ting enn å vaske. Men som du sier så liker du det..:)

Ikke godt å si..Men ikke slit deg ut..Det re ikke ungene tjent med på sikt..De trenger en opplagt og fornøyd mamma..

Skrevet

neinei, på ingen måte. Jeg er et normalt menneske (hehe), masse venner, sosial, omgivelig og utadvent. Jeg har ingen andre problemer, jeg er bare besatt av å ha det ryddig og rent rundt meg.

Skrevet

Hvis du får en følelse av angst av å ikke gjøre disse tingene daglig, så heter det du beskriver OCD- Obsessive Compulsive Disorder, eller tvangsforstyrrelse på norsk.

Forsøk å ikke gjøre noe husarbeide en dag. Dersom det gir deg så sterk angst at du må gjøre det likevel, så vil jeg anbefale deg å kontakte en terapeut som kan mye om dette- for det har dessverre en tendens til å forsterke seg med årene slik at man tilslutt ikke klarer å se et rusk på gulvet uten at angsten tar tak...

http://www.adaa.org/gettingHelp/AnxietyDisorders/OCD.asp

Skrevet

OCD, ja. Du HI skulle fått møte min bestemor.... Stakkars, hun sliter seg i dag ut på å holde et rent hus rent. Hun vasker for å vaske, ikke fordi det er behov i hele tatt. Vasker gulvet hver dag, og det er kun hun og bestefar som er i huset til daglig. Og hun nesten tvinger sin datter til å gjøre det så ofte, og så skal det vaskes ned 3-4 ganger i året. Rammene på bilder er totalt nedslittt av støvtørking....

Du er på god vei til sykelig besettelse..... Det blir verre med årene, dette.

Det er langt fra nødvendig med slik rengjøring. Hva er det som gjør at du i tillegg til å rydde og støvsuge litt, må ta vasken hele tiden?

Skrevet

Men dette problemet betyr ikke at du ikke er en fantastisk kvinne og mamma ellers, det må du huske :)

Skrevet

Synes du er flink, men at du ikke klarer å slappe av hvis noen setter en kopp "feil" osv, så må du være litt obs på det.

Minner meg om en veninne, hun skjellte meg ut da sønnen var nyfødt fordi jeg hadde ryddet og vasket leiligheten hennes. Eller fordi jeg hadde brettet sammen teppet i sofaen hennes feil når jeg holdt på. Jeg gadd ikke vaske mer for henne, for å si det sånn.

Sier ikke at du er like ille altså:-)

Skrevet

Jeg synes ikke du er flink. Jeg synes du virker besatt.

Om du skulle ha ocd er det faktisk synd på både deg og barna dine.

Skrevet

Det høres ut som tvangshandlinger for meg. Å tørke støv 2 ganger om dagen er ikke nødvendig av hygieniske grunner. Jeg tror du gjør det fordi det gir deg ro og du føler at du har kontroll. menn det har du ikke. Du gjør det fordi du MÅ, og jeg vedder på at du selv med 39 i feber og dundrende hodepine vasker badet, tørker støv og vasker gulv.

Hvordan er det å vokse opp med deg som rollemodell tror du? Er det greit å gjøre en liten bommert, eller går du av skaftet om det er smuler på benken, saft på gulvet og yoghurt på bordet? Nå som barna er små så er det lett for deg å kontrollere og styre dem, men de vil bli større, de kommer til å pushe grensene, og de kommer til å løpe inn med sko på fordi det haster å komme på do, de kommer til å lage rot på kjøkkenet fordi de ville ha en brødskive mens vennene står i døra og venter, de kommer til å søle når du ikke er hjemme. Takler du det, eller får du helt klump i magen av hvordan det vil bli?

Klarer du å sette andre behov før rengjøringen, eller hender det at du avlyser ting, drar tidligere hjem eller vasker til langt på natt for å få gjort det som må gjøres for at du skal synes at det er fint hjemme?

Du sier det egentlig selv, at du vet det aldri blir rent nok. Det er rent nok hos folk flest som tørker støv en gang i uka, skifter sengetøy hver 14.dag og vasker badet hver fredag og spiser en Grandis i ny og ne. Så det er ikke det at du bare holder en høyere standard. Det er ikke normalt. Søk hjelp.

Skrevet

Hvordan er det med ungenes rom da? Får de ha leker med seg i stua? Er rommene deres striglet? Får du ofte besøk? Får barna ofte besøk?

Med en slik mor hadde ikke jeg villet hatt venner med hjem, i frykt for at de skulle se hvor strengt det var mht. rengjøring og rydding.

Og om du var min venninne hadde jeg heller ike orket å komme på besøk til deg, i frykt for å sette koppen feil eller smule på gulvet...

Skrevet

Hi her: Pga et par anonyme fra et babyforum har jeg nesten blitt stemplet som en som har tvangstanker. Som sagt, jeg liker å ha det ryddig rundt meg, og jeg liker å rydde. Både jeg og barna har ofte besøk, barna leker både i stuen og på rommene sine.

Når vi har besøk får de hjerje på så mye de vil, men det må også rydddes når besøket har gått. Idag skal jeg ha fest(barna er hos pappaen) og etter å ha lest innleggene her har jeg ikke tørket støv (men måtte støvsuge etter et lite oppussingsprosjekt). Blir jo helt skremt når dere sier det kan blir verre, så jeg får prøve å ta meg selv i å ikke overdramatisere. Men det må da vel være lov å støvsuge hver dag, vaske av vasken og toalettet på badet, og rydde av bordet etter måltidene daglig?

Skrevet

Klart det er lov. Men er enkelt å finne ut om du har tvangstanker rundt emnet da.

Si til deg selv at du ikke skal støvsuge mer en to ganger neste uke. bare vaske på badet 2-3 ganger. Ikke tørke støv mer en 2 ganger max. Klarer du det uten at du sliter så tror jeg at du bare liker å vaske.

Men hvis du derimot blir urolig for at det ikke er gjort. Hvis du kommer opp med grunner til å gjøre det alikevel eller bare rett og slett gjør det grunn eller ikke så har du et problem og bør ta det opp med legen, før det blir værre.

Skrevet

HI, jeg skulle av hele mitt hjerte ønske jeg var som deg!

Ikke at du ikke klarer å slappe av. Det må være fælt. Men at du greier å holde det ordentlig rundt deg! Ååååååååååå,misunner deg!! Jeg greier det ikke. Jeg har ofte vondt i hodet, og klarer ikke å styre mye i huset. Jeg greier ikke å gjøre mer enn det aller nødvendigste, men kunne klart mer enn jeg gjør, Men depresjonen min stopper meg. Jeg har det rotete.

Og kommer det noen her, da skjemmes jeg meg ihjel.

Jeg synes du er flink, og du fortjener skryt, men for all del, la ungen din få kose seg med både kjeks og rosiner innimellom. De er barn ei kort stund.

Skrevet

Jeg må svare en gang til. Mamma var som deg, så derfor er jeg stikk motsatt nå, etter at jeg selv ble mamma.

Mamma klarte ikke å ha det rotete. Hun vasket og ryddet hele tiden, og det var rotete for henne om jeg satt på stuen og leste Donald.

Jeg er derfor stikk motsatt, og greier fint å se rot, og la det gå lenge mellom vask og rydding.

Men likevel misunner jeg at du orker så mye.

Ei som allerede har svart deg.

Skrevet

Jeg var som deg før, alt måtte vær strøkent og jeg hadde lite energi til overs til andre ting.

Jeg har jobbet med saken, har nå blitt mye mer avslappet og har et mye bedre liv faktisk.

I går kom jeg hjem fra en lang arbeidsdag med unger som var trøtte og et hus som ikke var rent i det hele tatt. I stedet for å sette i gang å vaske tok jeg ungene med en tur ut på en sykkeltur. Da vi kom tilbake spiste vi middag og unger i seng. Etter de hadde lagt seg satte jeg meg godt til rette i sofaen med noe godis for å kose meg å se tv, deilig!

Har ikke vasket i dag heller, bare støvsuget og vasket doen.

( Hadde det vært for noen år siden hadde jeg tvunget meg selv til å vaske hele huset i går da vi kom hjem, med sutrete unger og en sur mor. pyton)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...