Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Kan ikke dere gi meg ett tips til en enkel brødoppskrift til "hverdagsbrød", passende til to brødformer?
Tommage♀♂ Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 250 gram Rugmel, sammalt 250 gram hvetemel 1.5 ts salt 3.75 dl vann 25 gram gjær 0.5 stk egg , til pensling Dette er til en form, doble for 2=) Rør ut gjær i lunkent vann. Bland i alt det tørre. Elt deigen cirka fem minutter i maskin, eller litt lengre for hånd. Deigen skal slippe kanten på bollen. Hev deigen til den er blitt dobbelt så stor på ett lunt sted. Slå sammen deigen igjen og form den til brødemner som du har i smurt brødform. La den heve til dobbelt størrelse. Pensle brødet med egg. Stekes i ovn cirka en time på 200 grader. Avkjøl på en rist.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 8 dl siktet spelt 4 dl havregryn 4 dl sammalt spelt solsikkefrø, linfrø, salt ca 8 dl lunkent vann (hell i til passe konsistens) kjempegodt!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 også gjær da, selvfølgelig;) Mengden kommer ann på hvor lenge du vil la det heve;)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Tja, jeg har ikke oppskrift, men går etter litt hva jeg har i skapet:) Men til to former bruker jeg ca 1,5 kg(kanskje litt mer) fint speltmel, to-tre never havregryn, 1-2 dl linfrø(som jeg kverner litt ned med stavmixer), 1 pakke tørrgjær, en ts salt, en ts sukker. Evt litt solsikkefrø og litt valnøtter(malte med stavmixer). Jeg bruker vann(men vet ikke hvor mye), og smør(litt rikelig) som jeg varmer i mikroen til fingervarmt(tørrgjær = litt varmere). Lar det heve i ca 1 time eller mer, legger deigen i formene(smurte med smør), og lar de etterheve i ca 1/2 time - 45 minutter. Steker dem i ca 1 time, 225 grader(over/undervarme, ikke varmluftsviften). Deigen skal ikke eltes for mye pga speltet, bare blandes, og deigen må være nesten klissete. Så den skal ikke være så fast. Grunnen er at når du har former, så flyter den jo ikke utover likevel. Og løs deig gir bedre/litt saftigere brød. Men du skal være klar over at hjemmelaget blir fastere enn kjøpt. Grunnen vet jeg ikke, men det ser ut til at det bare blir slik:) Det barnet mitt som er mest glad i brødmat, liker mitt brød bedre enn alle butikkbrød:) Hun ber meg bake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå