Gå til innhold

Når fester hodet seg og hvordan merker man det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha mitt første barn. Er nå i min 35 uke. Står på venteliste hos jordmor (så får nok ikke jordmor) og har en lege som ikke har tid. Så jeg lurer på om jeg selv kan finne ut når eventuelt hodet har festet seg. Har hørt at hos førstegangsfødende kan det feste seg tidlig. Noen som vet når? Hvordan føles det? Er det ofte at fosteret ligger med sete ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen din er jo nødt til å sjekke leie til babyen før fødsel. Gjøres sikkert på neste kontroll. Hvis den ligger i seteleie så er det viktig å vite det... Hvis ikke hode er festet så skal man jo legge seg ned hvis vannet går også så dette blir nok sjekket neste kontroll.

 

Vet ikke når det er vanlig at det fester seg eller hvordan det føles da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hodet er festet hos meg nå... Jeg har merket det med at magen har sunket, veldig press ned i bekkenet og smertene i bekkenet foran har blitt mye værre! Som førstegangs kan det feste seg ca 6 uker før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette har jeg også lurt på. Jeg vet at fosteret mitt ligger med hodet ned, og i det siste har det føltes som at hun holder på å feste seg, men jeg er også førstegangsfødende og vet ikke hvordan det føles... Angående om det er ofte at fosteret ligger i sete så var jeg nettopp på fødselsforberedende kurs, og da sa jordmor at det var under 1% som ble født på denne måten. Det føltes ganske beroligende i alle fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var hos jormor så lå babyen i bevegelig hodeleie, men henne har ikke flyttet seg siden. Ligger på samme plassen og sparker,slår og hikker som aldri før, er 7uker igjen til termin er det mulig at henne har festet seg?

Har også fått beskjed om at jeg ganske sikkert føder for tidlig pga at jeg har fjernet en del av livmorhalsen, har det noe og si for når de fester seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske individuelt NÅR hodet fester seg ... Min første festet seg ca. 7-8 uker før term, nr. 2 festet seg ca. 5 uker før term og har nr. 3 begynt å feste seg - 7-8 uker før term.

 

Når det gjelder fornemmelse - Kan jeg kun snakke for meg selv ...

 

Jeg venter nr.3 - Når barnet mitt (barna mine) fester seg ... kjenner jeg press i hver side av lysken ... presset ligger mot sener og/eller nerver, som gjør at bena mine "svikter" litt når jeg går ... ! Følelsen kan sammenlignes med den rykningen som man kjenner når legen tester refleksen i knærne ... men, som sagt; i lysken

 

Synes det er et godt spørsmål - er selv nysgjerrig på hvordan andre opplever dette :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er førstegangsfødende. Var hos jordmor forrige tirsdag og hodet hadde festet seg. Et par dager før det kjente jeg en ny følelse i underliv/bekken, og jeg følte et press nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre har skrevet her veldig individuelt når hodet fester seg, og for flergangsfødende er det ikke alltid at det fester seg før fødselen er i gang (rett og slett pga. at livmor er større for flergangsfødende, og fosteret har større bevegelsesfrihet). Men for førstegangsfødende fester hodet seg som oftest i god tid før termin (opptil 8 uker før). Jeg er gravid med nr. 3 nå, og her har hodet definitivt ikke festet seg, selv om jeg snart er 37 fullgåtte uker. Med nr. 2 merket jeg det veldig godt, da fikk jeg disse "lynende" smertene nedover lårene pga. hodet som lå og presset på noen nerver. Men det er også mulig å kjenne hodet med hendene når du ligger på ryggen. Du må presse nederst på magen (helt nede ved symfysen) med begge hendene, du skal da kunne kjenne hodet til babyen mellom hendene dine. Dersom hodet er festet skal det ikke være mulig å "dytte" på hodet. Men det tryggeste er nok å få en jordmor eller lege til å undersøke deg, det kan være litt vanskelig å få til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første festet sg ikke, så jeg opplever dette for første gang..

Har iallfall flyttet seg ned i bekkenet, for jeg har masse "ilinger" nedover når babyen beveger seg. Kjennes nesten ut som den er på vei ut;)

 

Har skjønt at mange blir bedre av bekkenløsning når babyen flytter seg nedover, for hodet ligger og stabilisrere bekkenet slik at man ikke får så mye bevegelse. Har merket noe bedring når jeg er oppe, men er verre når jeg ligger om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 3. gangsfødende og hodet har festet seg i følge jordmor. Har nå 4 uker til termin. Bekkenet er bedre enn på lenge for som hun over her sier så hender det at hodet "stabiliserer" bekkenet. Kjenner som de andre sier et veldig press nedover og "Stikkinger" og "ilinger" i lysken og nederst i magen og nedover bena...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...