Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har endelig begynt å like grøt og middagsglass!:-)

MEN.... Har blitt anbefalt av helsesøster om å alltid amme først.... Men dette resulterer jo i at han ikke vil ha grøten... Han blir mett etter jeg har ammet han. Kan jo ikke tvinge i han grøt heller.....

Grunnen til at jeg er litt rådvill er at den siste mnd har han ikke lagt på seg - så det er jo viktig at han får i seg grøt og middagsglass og.

Hvordan gjør dere det - ammer dere før grøten??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han e forresten 6mnd

Skrevet

Gutten min er 7 mnd. Han er veldig glad i mat, så det er ikke noe problem å amme før grøt/middag.... Maten går ned på høykant uansett. Prøvde motsatt på kvelden tidligere, men da ville han ikke ha puppen etterpå....

Vet ikke hva som er riktig, men hvis jeg var i din situasjon ville jeg nok prøvd å gi maten først og amme etterpå.... han får vel uansett noen måltider pr døgn som bare er melk?

Skrevet

Nja... Han får nok i seg endel melk ja - men sansynligvis ikke nok siden vekten har stått stille siste mnd....

Får prøve med grøt først å se hvordan det går.

Skrevet

hmmm... aldri hørt om dette. vi var til helsesøster i går og fikk beskjed om at det er bare å prøve seg fram med mad. og hva man gjør først og sist spiller ingen rolle. men han får flaske da. mulig det har noe og si?

Skrevet

Amme først er pga at man da opprettholder melkeproduksjonen... Med flaske er jo ikke det en problemstilling :)

Stolt mamma: Tenkte at om han fortsatt får måltider som bare er amming så vil vel melkeproduksjonen opprettholdes? For det er vel det du/helsesøster tenker på når det gjelder å amme før fast føde?

Skrevet

Gutten min la også lite på seg før jeg begynte med grøt. Min teori er at melken min ikke innholdt nok næring. Siden han la så lite på seg ble jeg rådet av hs å begynne med grøt ved 4 mnd alder. For meg nyttet det ikke å amme først, men ammet og ga flaske andre ganger på dagen. Da først begynte vekten hans å gå riktig vei, men han er ingen tungvekter ennå :)

Det ble mindre og mindre amming etterhvert som det ble flere faste måltider, og ved 7 mnd alder har han nå lagt inn full puppe- og flaskenekt. For min del er det allikevel viktigere at han legger på seg og får i seg viktige stoffer som feks jern, enn å stresse ved ammingen.

Jeg ville altså rådet deg til å gi grøt først. Kan du ikke eventuelt pumpe deg ved de måltidene (om du er redd for å miste melken) så har du også mm du kan fryse for å bruke i middagsmat/grøt senere. Uansett så vil gutten din fremover ønske mindre og mindre pupp etterhvert som måltidene baller på seg.

Masse lykke til og velkommen på matkarusellen ;)

Skrevet

Takk for svar alle.

Grunnen til at helsesøster mente jeg måtte amme først var pga hun mente at morsmelken va den vikitgste maten for babyen.

Har masse masse melk - så det er ikke noen problem.

Men et problem er at gutten min sansynligvis har melkeallergi (ska testes neste uke) så gir kun 4mnd grøt blandet med morsmelk....

Men fra imorgen av skal jeg prøve å ihvertfall gi kveldsgrøten før ammingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...