Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Jeg var nettopp hos jordmor, og da hadde blodtrykket mitt økt, og urinprøven var ikke helt fin. Hun trodde kanskje jeg hadde urinveisinfeksjon, men det gjør ikke vondt når jeg går på do. Pga ryggen, skulle jeg bestille legetime så fort så mulig, og få legen til å sjekke urinen samtidig når jeg kom dit. Fikk ikke legetime før om over en uke, og er blitt litt redd for at det kan være tegn på svangerskapsforgiftning. Er det noen som kan berolige meg, eller bør jeg ta kontakt med en annen lege? Tar imot alle tips og råd med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapsforgiftning og urinveisinfeksjon slår ut på to helt forskjellige ting på urinprøvene.

Det går helt fint å gå en uke før du tester igjen, men se litt opp for veldige hevelser i hender og føtter og i ansiktet, og ring legen igjen hvis du får veldig hodepine.

Jeg har slått ut på det som indikerer svangerskapsforgiftning i urinprøven siden Januar, og har derfor vært hos lege en gang i uken siden den gang. Men det har ikke skjedd noe mer, det har bare holdt seg der :o)

Det trenger absolutt ikke være noen ting, men jeg synes det er godt at de følger opp i de tilfellene der det muligens kan være noe... :o)

(På besøk fra 3 Tri)

Skrevet

Hos gravide er symptomene på urinveisinfeksjon ofte svakere enn hos ikke gravide. Det går bra å vente med å sjekke om det er infeksjon. Men vær obs hvis du blir velig tørst over flere dager. Og hvis du blir bekymra, ta kontakty med jordmoren din igjen og la henne vurdere om du trenger å ta kontakt med en annen lege. Jeg lurer på hvor høyt blodtrykket ditt er, hvis undertrykket er over 100 og overtrykket over 180 så tror jeg at jeg hadde ringt en annen lege. Men jeg vil jo tro at du fortalte helsepersonell hvorfor du bestilte legetime og at de vurderte på legekontoret at du ikke trengte hastetime.

Også så jeg at du fikk noen gode råd over her om hva du skal være obs på ifht svangerskapsforgiftning fra en på 3.trimester

Det er kipt å være bekymra, og alltid lurt å ta en ekstra telefon til jordmor/ lege.

Mest sannsynlig er alt i orden. Lykke til med ryggen også!

Og god helg

Skrevet

Hvor mange uker er du på vei da? og hvor høyt var blodtrykket ditt?

Det er uvanlig å få svangerskapsforgifting før uke 25, og blodtrykket ligger på over 145/90 som er grenseblodtrykket på svangerskapforgitning.. har du vondt i hodet og hovnet opp noe?

Jeg har hatt svangerskapsforgiting i begge svangerskapene mine, og det har kommet rundt uke 33... da har blodtrykket økt, og jeg har fått ødemer... og tilslutt har jeg fått mye vondt i hodet...

Tror du kan slappe av hvis jordmor ikke nevnte svangerskapsforgitig..

Du får bare lese signalene kroppen din gir deg også heller ta en ekstra telefon til sykehuset hvis du blir bekymret... lykke til;)

Skrevet

Så lenge blodtrykket ditt er under 140/90 og du kun har spor av proteiner i urinen, så tror jeg neppe du trenger å bekymre deg så mye. Jeg har hatt svk.forgiftning før med nr 1, og lå på grensen med nr 3. På sist kontroll i uke 24 var blodtrykket mitt også økt litt, men fortsatt godt innenfor normalen, og hadde spor av proteiner i urinen. har også økende ødem, men legen så det ikke var noen grunn til hyppigere kontroller enda, så jeg skal ikke til ny kontroll før om nesten to uker, når jeg begynner på uke 28.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens, hjalp veldig med beroligende ord! Er i uke 27+0 i morgen, så er en stund igjen. Blodtrykket var vel 135/75 eller noe sånt, men siden det øverste hadde steget med 30 på en måned og urinen ikke var så fin, så ble jeg litt engstelig. Greit å vite at det ikke er det samme som slår ut på svangerskapsforgiftning. Satser på at alt er bedre om en uke når jeg skal til legen. Igjen, takk for all hjelp, og lykke til videre folkens:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...