Gå til innhold

Erfaringer med at barna deler rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som blir 4 år i august, og ei jente som er 15 mnd nå, det er altså 2 år & 4 mnd mellom de. Minste ligger fremdes på vårt rom, og vi har kun to rom, så hvis vi skal flytte henne, må barna dele rom.

Minste legger seg 18:30-19:00 og er som regel våken rundt kl 06. Da skriker hun gjerne litt, og hvis hun får lov til å klage en stund hender det hun sovner igjen så mamma og pappa kan sove litt lenger i helgene.

Eldste legger seg mellom 19 og 20, og liker å leke på rommet før han legger seg. Ofte må vi rydde sammen med han før det går an å legge seg...Han er også vant til å lese bok på senga, og da har vi på lys. Han har sagt at han vil at søsteren skal sove sammen med han, men han er jo ikke stor nok til å skjønne hva det betyr. Hender han trasser ved legging og hender han drømmer og gråter/skriker i søvne.

Vi lengter etter å ha soverommet for oss selv, men jeg vil ikke ha barna sammen hvis de kommer til å forstyrre hverandre ved legging, om natta og ikke minst at begge våkner tidlig fordi den ene vekker den andre..

Erfaringer og meninger? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 23 mnd mellom våres eldste gutter og de begynte å dele rom etter eget ønske når de var 2,5 år og 4,5 år. Dette er 2 år siden, og nå "må" de dele rom. Delingen er sånn både og. De legger seg som oftest fint, men veldig ofte vekker de hverandre på morningen. 6 åringen må f.eks på do i 5-tiden, da våkner 4 åringen og får ikke sove igjen (noe 6 åringen ellers ville gjort) og så er de igang og blir trøtte og sure hele dagen begge to. Er det my slik en periode så lar vi en av dem sove på sovesofaen på kontoret en periode og da våkner de sjeldent før 6.30 og er vesentlig mye blidere og mer opplagt. På den annen side er de veldig gode venner og har mye moro av å dele rom.

Hvordan det vil gå med deres blir jo vanskelig å spå, men dere finner det jo fort ut ved å prøve :-) Regn med det tar 1-2 uker før dere får flyt i det.

Skrevet

Hei. Har kun 1 uke med erfaring hittil. Jenta er snart 9 mnd. og gutten snart 3 år. De legger seg samtidig. De dagene jente trenger å legge seg tidligere (ca. kl. 18), vil han også legge seg. De synes det er skikkelig stas. Sønnen min sier jo at det er moro, men merker det på datteren min også. Hun hviner av fryd når de skal legge seg...hehe.

De sovner ganske kjapt begge to og jeg hører som regel ikke et pip før i 06- tiden, da våkner frøken og da henter jeg henne fort (har babycall), slik at hun ikke skal vekke eldste. Da får hun melk i sengen hos meg også sover vi videre der. I natt våknet hun kl 04, tok henne inn til meg og hun sovnet i sengen min med engang.

Sønnen min våkner ikke så lett, og de blir jo vant til hverandres lyder. Han ligger og skravler litt før han sovner. Hører som regel deler av en lydbok eller sabeltann før han sovner, hun sovner som regel momentant.

Hittil har det gått strålende selv om hun har to tenner på vei ut nå også : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...