Gå til innhold

Noen som har opplevd vekstavvik og hva skjedde da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne på ekstrakontroller på sykehuset pga komplikasjoner i forrige sv.skap. Nå ser de et vekstavvik på - 19%. Er det mye?

De sier hun er tynn rundt magen, vokst ellers. Hun har fine bevegelser i magen og øver på å puste. Det er visst et sunnhetstegn.

Vekstavvik kan tyde på at morkaken ikke fungerer som de skal, og de må vurdere videre om hun har det bedre utenfor magen... Uff, dette bekymrer meg litt, selv om legene i dag var positive...

Er forresten i uke 32+6 nå. Noen med erfaringer på dette området?

Skal inn igjen om en uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta vår hadde opptil -25% i vekstavvik, men vokste etter sin egen kurve..ble fulgt opp tett med ul og doppler og ble satt igang 2 dager før termin pga lite fostervann. snuppa var frisk og rask og var 44 cm lang og 2.4 kg;-) hun hadde nok fått litt lite næring, for hun åt som en gal de første mnd, og vokste ekstremt mye;-)

nå er hun en frisk og rask 3 åring helt på gj.snittet i str...kanskje litt under bare;-)

godt du blir fulgt opp med ul!

masse lykke til videre;-)

Skrevet

Jeg hadde vekstavvik på slutten, vet ikke hvor lenge det hadde vart, for tror ikke min vanlige jordmor var så opptatt av det (men så fikk jeg en ny jordmor og hun oppdaget det med en gang). Jeg ble sendt til UL på sykehuset, da var jeg i uke 37 tror jeg. Der så de at blodgjennomstrømming var fin, litt lite fostervann, fant ellers ikke noe galt bortsett fra at hun var ca -25%.

De sa at jeg måtte inn på UL igjen etter en uke, og vurdere igangsetting dersom fostervannet ble mye mindre.

Hun ble født fem dager før termin, uten å bli satt i gang, var 2,6 ved fødsel men fikk en voldsom vekstkurve og tok igjen gjennomsnittsveksten til norske barn i løpet av 3-4 mnd.

Er helt gjennomsnittlig i dag på vekt/høyde. Og en fornøyd og morsom jente, eneste problemet hun har er hyppige luftveisinfeksjoner dessverre.

Skrevet

Takk for svar!

Noen fler som vil dele erfaringer her?

Skrevet

Med min første så de vekstavvik, og var på hyppige ultralyder i en mnd før de satt det igang. Legen mente han ikke fikk nok næring i magen, og at gutten min hadde det bedre på utsiden. De satt det igang i uke 33, og han var da 45 cm og 2 kg. Han spiste som en gal når han kom ut, og ble fort god og rund. Han slet mye med eksem, astma og hyppige luftveisinfeksjoner fram til skolealder, men er i dag en frisk og rask tolv-åring.

Lykke til!

Skrevet

Godt å høre at alt er bra med barnet ditt nå da!:o)

Skrevet

får legge til at jenta mi nesten ikke har vært syk, så slipper du å bekymre deg for at det kan skje;-)

hun har i tillegg ikke fått morsmelk,og jeg er glad det ikke har noen negativ påvirkning på helsen hennes;-)

Skrevet

Vokser jo fint opp de som ikke har fått morsmelk også, jeg fikk ikke det;o)

Skrevet

Dere som måtte sette i gang/ta KS. hvordan avgjør de om du får føde vanlig eller ta KS?

babyen min er foreløpig i fin form. sparker/rører seg mye i magen og har pustebevegelser (ses på UL), så jeg vet ikke om hun må ut før tiden.

Skrevet

Jeg vil først si at du må ta dette med en klype salt...

I forgje svangerskap ble det sagt, 3 uker før termin at jenta i magen hadde 23% veksavvik. Skulle komme tilbake etter en stund, men fødselen startet av seg selv før det. Ble da fortalt at babyen kunne være født blå og måtte kanskje bli tatt med en gang for nærmere undersøkelse. Hun skulle allefall ikke veie mer enn 2500gr.

Vel, hun ble født 3100gr og 50cm lang og 35cm i ho.

Skrevet

Jeg vil først si at du må ta dette med en klype salt...

I forgje svangerskap ble det sagt, 3 uker før termin at jenta i magen hadde 23% veksavvik. Skulle komme tilbake etter en stund, men fødselen startet av seg selv før det. Ble da fortalt at babyen kunne være født blå og måtte kanskje bli tatt med en gang for nærmere undersøkelse. Hun skulle allefall ikke veie mer enn 2500gr.

Vel, hun ble født 3100gr og 50cm lang og 35cm i ho.

Skrevet

Hei!

Jeg har akkuart vært på vanlig kontroll hos JM. der er symfysemålet mitt helt normalt. Jeg har vokst bra siden sist og hun hadde ikke ville vært bekymret om jeg ikke hadde vært på ekstra kontroller på sykehuset og fikk vite om vekstavviket der.

synes jo dette er rart! På sykehuset sier de vekstavvik på - 19, his JM,som har målt meg hele veien, ser alt fint ut!

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Jenta mi på 20 mnd vokste ikke som hun skulle... ble oppdaget rundt uke 36, da magemålet ikke hadde vokst siden uke 33. Ble sendt på ultralyd og fikk vite hun var under normalen. Kom tilbake i uke 37, fremdeles liten, og var deretter på ultralyd 1-2 ganger i uka. I uke 38 målte de henne til 2500 gram, og sa hun da var over "risikoen". Ble født en uke før termin, og var da 2330 gram og 47 cm. Jeg skulle egentlig inn på kontroll den dagen hun ble født og snakke om evt igangsetting.

Nå er jeg gravid igjen, og i uke 34 ble det oppdaget vekstavvik, hun var da ca 1900 g (vet ikke hvor stort avvik det tilsvarer...) Skal tilbake på mandag for ny ultralyd, er da 35+5. Så blir jeg vel fulgt opp etter det...

Skrevet

Hadde vekstavvik på +32%, og legene lot meg gå 14 dager overtid i tillegg, fødte en gutt på 5284 g, og livet stod såvidt til å berge..

Skrevet

Oi!

Det er jo helt utrolig at de lot deg gå over tiden når de visste at du bar på et stort barn!

Godt å høre at dere klarte dere begge to...

Skrevet

Om du er over uke 32 er jo det kjempe flott!!! Jeg har tvillinger i magen som deler morkake og bør ha temmlig lik vekst. Det er nå litt stor forskjell på de, og jeg er ofte inne til kontroll. Det er mer enn 19%, og de er ikke bekymra før det er mer. Er fare for et syndrom for desse da.

Deres mål var først uke 26, så uke 30, og om vi kommer forbi uke 32 med så lite vekstavvik sier det at da er det ingen fare for barna. Kanskje en trøst:)

Skrevet

Hadde vekstavvik med førstemann. Var jevnlig til kontroller, og fra torsdag til mandag hadde hun gått ned 300 gram. Dette må selvfølgelig tas med en klype salt, i og med at det var to forskjellige leger som målte. Men jenta mi ble da tatt med keisersnitt 3 uker før termin. Veide 2500 gr og var 47 cm. Jordmor fortalte meg etterpå at deler av morkaka var "død" da den kom ut. Jenta mi er nå 1 år, frisk, rask og veldig aktiv. Er nå 20 uker på vei med nr 2, og blir fulgt ekstra godt opp denne gangen også.

Skrevet

Jeg er i uke 33 nå, så det er da bra i hvert fall! Er spent på hvor mye hun veier inne i magen nå ca, i uke 33, med -19 i vekstavvik... Jeg skal på ny kontroll i morgen, blir ulidelig spennende å se om hun har vokst siden sist. krysser alt jeg har...;o)

Skrevet

Hei!

Lurte bare på hvordan det gikk med deg på ultralyden?

Jeg er i så og si samme situasjon. Førstemann var liten, og følges derfor tett opp nå. Vekstavvikent er ikke kjempestort (ca 15 % tror jeg) men magemålet har ikke vokst på to uker da jeg var på sykehuset. Var hos gyno i dag, og fikk da vite at det ikke var vokst. Lurer på om jeg bør kontakte sykehuset imorgen slik at de får sjekket/vurdert.... Blodtrykket mitt har forresten blitt høyt på disse ukene.

Skrevet

En venninne av meg hadde vekstavvik på sin baby som var oppe i -25%. Hun hadde hyppige kontroller (hver uke) etter at dette ble oppdaget. Han la på seg veldig på slutten, avviket ble mindre og mindre - og da han ble født, en uke etter termin, veide han 3300g og var frisk som en fisk.

Du er nok i gode hender! Du har kommet langt i svangerskapet, det er stor sjanse for at dette vil gå veldig bra, så lenge du blir godt fulgt opp, og det blir du jo tydeligvis.

Skrevet

Har vært på kontroll. fortsatt -19 vekstavvik, men så lege hun vokser og følger sin egen kurve er det visst helt greit. ble glad for å hlre det!

mest sannsynlig er det genetisk, jeg er liten og var liten da jeg ble født. Følger hun denne kurven vil hun veie rett under 3 kg ved termin:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...