FruTB Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Jeg vet det er noen som er veldig skeptiske til å gi de små febernedsettende, feberen er jo tross alt der for en grunn. Ser den. Men jeg lurer på om jeg kanskje er litt for slapp? I går hadde Bo "bare" 38.9 i feber, men han var tydelig plaget og gråt masse. Fikk derfor døgndosen, 3x125mg i løpet av gårsdagen/natten. I dag tidlig hadde tempen sunket til 38 blank, og formen har vært ok helt til nå hvor han tydelig ble slappere igjen, sutret mer og var generelt utilpass. Tok tempen som var på 38,5, og gav en stikkpille. Hadde kanskje ikke trengt å gi denne, men får så vondt av ham når han har det så vondt ...
FruTB Skrevet 24. april 2009 Forfatter #2 Skrevet 24. april 2009 haha, skulle skrive "lav terskel". ammetåka (deilig å ha noe å skylde på gitt!)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Her har heldigvis storesøster vært lite syk/plaget med feber og ved tannfrembrudd så vi har heldigvis sluppet å ta valget noe særlig. De få gangene hun har fått noe har vært hvis hun har vært tydelig plaget av feber, spesielt før leggetid (da har hun fått paracet eller liknende før hun skal legge seg) eller smerter (brukket kragebeinet tidligere). Jeg ser mer på allmenntilstand enn hva termometeret viser når jeg gir. Jeg "tåler" også mer på dagtid enn på natta når hun skal sove, siden jeg da kan passe mer på og hun lettere får det hun trenger (alt fra kos til underholdning til mat/drikke utenom vanlige måltider). Litt surving kvalifiserer ikek til tabletter her, mens veldig trøtt, slapp, griner og bare vil ligge i fanget/på sofaen gjør det )
Hilde_85 Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Hmmm...vet ikke helt hvor min terskel går for sånt. Vi har aldri gitt vår lille smertestillende. Men jeg har vært på nippet noen ganger når det har vært tenner pågang.
Lemonia Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Jeg tenker at feber alene er ikke det som gjør at jeg gir paracet. Jeg går etter allmenntilstand. Om han har 38 i feber og er tydelig ikke i form ville jeg gitt paracet. Har han 39, men oppfører seg som normalt og spiser som vanlig ville jeg ikke gitt noe. I ditt tilfelle ville jeg derfor gitt paracet, fordi barnet tydelig er preget av feberen, og ikke nødvendigvis for feberen i seg selv.
Venja Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Vi gir som regel febernedsettende når feberen er over 39 da jeg er redd for feberkrampe (pappen hadde det som liten). Men elles så ser vi an formen..... er barnet sutrete og utilpass ved lavere temperatur så gir vi febernedsettende. Barn er forskjellige og takler feber på ulike måter. Eldstemann kan ha mye i feber og virke i fin form. Har alltid mye feber når han blir syk og har ofte temperatur rundt 40. Minstemann var nettopp syk for første gang og hadde feber rundt 38,5 og var veldig utilpass og fikk da selvsagt febernedsettende.
Gjest yrild Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Hei :-) Her er vi vel alle forskjellige, men jeg ville nok bare gitt ved veldig høy feber og sløvhet. Ville først og frem kledd av og ringt til legen.
Gjest Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Her har jeg som gyllen regel at jeg ser an hvor høyt feberen går først - når den tipper 40 er det stikkpille, hvis det er på kvelden (og det er det jo gjerne...) får hun hvis hun er over 39, og selvsagt om hun tydelig har vondt og er i dårlig form (har hun vondt får hun på lavere feber også, det er jo smertestillende også). Neste pille får hun når jeg ser at feberen er på vei opp igjen (men skjer det før det er gått 6 timer forsøker jeg å trekke ut tiden med å kle av henne og lette ubehaget så det ikke blir for tett i mellom). Ved "bare" 38 i feber og ellers ok form ville jeg ikke gitt paracet (er formen ok lar jeg henne samvittighetsløst gå med 39 i feber - men måler da selvsagt hyppig for å være sikker på at den er stabil). Det er tross alt en grunn til feberen, og jeg liker å tro at hun kanskje blir frisk litt fortere om kroppen får jobbe uforstyrret...
FruTB Skrevet 25. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. april 2009 Huff, ja - sånn tenker jeg også. Feberen er jo der for en grunn, men så er jeg i tillegg pissredd for feberkramper :\ Var imidlertid på legevakta med Bo i går, da han ikke ble noe bedre, og min begkymring gikk (ham) på helsa løs Og legen var i grunn ganske "slapp" på det området, og informerte at det ikke er farlig å gi paracet, og at jeg til og med kan gi 3x hva pakningsvedlegget foreslår. Så i dag da han bare har grått og klaget og tydelig har vært mistilpass, men likevel ikke høyere feber enn 38,1, så har jeg likevel gitt han en liten raktett. Magefølelsen sa så, så da stoler jeg på den. Takk for svar alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå