HTC Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Jeg har en hekk med syriner ca 30 stk på rad og rekke. Den er ca 2 meter høy og sikkert over 20 år gammel. (Ikke absolutt alle er syriner, men mesteparten. Noen av trærne har røde blomster, vet ikke hva de heter. Ett rognebærtre er der også, men i hovedsak syriner). Den gir fantastisk skjerming ut mot vegen og jeg er ikke villig til å miste skjermingen. Mannen sier vi må beskjære den nå, den blir styggere og mere "krattete". Han foreslår at vi beskjærer helt ned til bakken, slik at nye friske skudd får komme opp. Jeg får pusteproblemer med tanken. Hva og når bør vi gjøre noe?
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Syrin er en av de plantene som tåler kraftigst beskjæring, og den kan godt skjæres helt ned til roten for å forynge den. Da vil det komme nye skudd til neste år. Syrin kan gjerne skjæres kraftig og sjelden (ca hvert 10. år) Beskjæring er nødvendig for å få en tett buskaktig vekst, men vil du ha de mer som trær med kraftige og ikke for mange greiner bør du heller tynne godt oftere.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 ...og hvis du skal tynne må du sørge for å beskjære umiddelbart etter blomstring om det skal være sjans for blomstring neste år, siden den blomstrer på fjorårsskudd. Skal du skjære den helt ned bør dette gjøres nå.
HTC Skrevet 24. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2009 Det er allerede små grønne "musebladeskudd" på de. Skal de skjæres helt ned? Hvor lang tid tar det innen de er over meteren høy og tett igjen da? De er veldig tette nå og jeg liker det at de skjermerhagen vår. Beskjærer jeg den helt ned vil jeg ikke ha denne "beskyttelsen"
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Nei, det tar nok en tid før de blir like tette og fine igjen, så du er absolutt ikke nødt til å beskjære dem helt hvis du ikke vil=) Det du istedenfor kan gjøre er å fjerne de eldste greinene, slik at den blir litt "yngre" - det er vanskeligere for planten å holde liv i gamle greiner, og krever mye energi. Tar du bort den kan planten konsentere seg om å lage gode, nye skudd og mange blomsterknopper. =)
HTC Skrevet 24. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. april 2009 Etter min mening er den nesten perfekt slik den er nå. Mannen synes den virker mer og mer rotete. Vi vil ha den tett og høy da dette er vår skjerming. Hva med de andre trærne som er innimellom der. Rognebær og noen med røde blomster (ala syrin, men er ikke syrin). Skal vi ta motorsaga og meie ned alt til bakken? (Huff, pulsen stiger her...)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Huff, nei ikke dra frem motorsagen ihvertfall! Rognebær har jeg faktisk ikke noe erfaring med å beskjære, men jeg vil tro det bør tynnes tidlig høst... Og ihvertfall ikke taes med motorsagen, hehe... Men hvis du syns det er perfekt så kan du jo bare gi mannen en hagesaks for syns skyld og si han kan beskjære det som ser gammelt og dårlig ut, og ikke la ham ta hele greien ihvertfall! Det ser fort litt ryddigere ut bare ved å få bort litt gamle og dårlige greiner=) Det røde du har imellom vet jeg ikke helt hva er for noe, hehe...
HTC Skrevet 24. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. april 2009 hva mener du med "litt tid før den blir fin og tett igjen"? Ett år, 3 år, 5år? Hvis jeg gjør som du nevner i siste innlegg og bare fjerner gamle grener. Vil ikke da hekken bli ganske glissen? I dag er det nok en halv til en meter med bare stammer før selve bladene og syrinene er der. Grunnen til at det virker tett fra bunnen av er alt annet av små skudd, blader og blomster som vokser opp innimellom, så det blir helt tett. Jeg skrev at syrinene er ca 20 år, men huset ble bygget i en gammel hage for 15 år siden, så for det jeg vet er syrinene mye, mye eldre.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Type flere år... ihvertfall 3-5 år før det blir noe særlig av dem... At de er glisne nede er dessverre lite å gjøre med utenom å skjære dem helt ned. Tar du bare bort gammelt og dårlig vil planten stimuleres til hurtigere og bedre vekst, fordi rotnettet vil være større enn overjordisk materiale, i forhold til hva den kan levere av næring... Så roten vil få kapasitet til å bruke mye næring på å danne mye skudd. Dette vil jo også skje om du skjærer helt ned, men det er jo da mye mer som må lages av plantemateriale, så det vil ta litt tid. Å beskjære gamle planter er ganske sunt for plantene, så lenge man gjør det rett. De vokser bedre og finere, får flere blomster, blir mer motstandsdyktige mot sopp og skadegjørere og trives generelt bedre. Så må man egentlig vurdere selv om man vil skjære dem helt ned og "starte på nytt" (og dermed måtte vente noen år før de blir store igjen) eller om man vil tynne og ta bort gammelt, men fremdeles bevare høyde og bredde, så man slipper å vente på at det skal vokse opp igjen. Siden du liker at de er såpass store som de er syns jeg du skal beholde høyden på det og prøve å fikse på det. Det blir litt samme dillemmaet som å klippe av hele håret hvis det er slitt, eller bare klippe deler av det og prøve å behandle det så det blir bedre=) Håper du blir enig med mannen da...=P
HTC Skrevet 24. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. april 2009 Tusen tusen takk for hjelp. Skal vise denne til mannen. hvis vi skal ta unna gamle grener og trimme litt på høyden, er det slik at vi bør klippe av de gamle grenene nå og trimme høyden etter blomstring? Mannen påpekte for meg i fjor at det nok var sopp og div på disse syrinene. De hadde nok hatt veldig godt av å "fått ett nytt liv", men jeg har små barn og denne syrinhekken er såpass tett at barna ikke klarer å komme seg ut på gata når den står i full flor. Det er en fordel og i tillegg er dette en populær turvei på sommeren og jeg synes det er deilig å sitte i hagen uskjenert. Kan det være en fordel å rydde litt opp i "bunnen" rundt syrinene? Dra opp nyskudd osv, eller ender jeg da bare opp med en hekk som er glissen i bunn. Det er såpass tett der at jeg ikke får raket eller gjordt noe mellom midten av juni og ut august.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 Ville egentlig vært forsiktig med å ta akkurat selve toppene om du vil beholde den som den er i høyden nå, for å kutte toppen på planter kan stimulere til at toppen vokser MYE... Da må du i så fall regne med å måtte beskjære toppen hvert/annenhvert år for å holde på høyden. Vil du ta toppen kan du egentlig ta den når du vil, men jeg vil tro at å ta den nå kan hemme blomstring litt, fordi det stimulerer til grønn vekst... Så du kan godt ta den etter blomstring. Resten av beskjæring bør du uansett ta nå ja :-) Rydder du opp i bunnen med å beskjære og ta bort nyskudd vil den bli glissen nede ja, men hvis det er veldig tett kan dette gi god grobunn for sopp og sykdom, og det vil vi ikke ha=) Det du evt kan gjøre er å plante noen stauder som passer sammen med syrinen (kommer ikke på noe i farta...) som fyller litt ut nede etter at du fjerner nyskudd og krams. De bør da være ganske lave, og gjerne tåle å stå litt tett og skyggefullt. Det kan du sikkert få hjelp til å finne på et hagesenter. Men det vil jo bli endel arbeid med det, siden du da må sørge for å fjerne nyskudd osv hele tiden for at staudene skal trives... Men fint blir det nok=)
HTC Skrevet 24. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2009 Tusen takk. Det å plante stauder der tror jeg blir vanskelig. Det er fryktelig masse røtter i bunnen. Har en lett skråning ned mot hagen, der har jeg plantet masse vintermispel. Det ser bra ut :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå