Gå til innhold

Andre som sliter med hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sinnsykt lei av å bruke 4 uker hver vår til hagestell. Skulle ønske jeg hadde mere plen og mindre blomster. Noen med erfaringer på å lage ny plen? Er det mye jobb? Må man leie inn proffesjonelle eller kan en uten grønne fingre fikse det selv? Dyrt?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For tre år siden flytta vi inn i et hus hvor hagen var særdeles dårlig vedlikeholdt.

100busker som vokste innihverandre , løvetann, mose og skvalderkål overalt og lite gress.

Vi fikk låne en sånn jordsnuer/fres hva det nå kalles og dro over plena med den. Ikke så mye jobb siden den går fremover av seg selv. Måtte gå noen trillebårlass for å fjerne topplaget.

Så sprøyta vi jorda med roundup og fikkk kjørt hit et lass med ny jord.

Dro utover med ei jernrive, sådde og ila mnd spira det GRESS!!!

Litt løvetann ennå, men de er bare hist og her og det tar ikke mange minuttene å røske de opp.

Vi brukte litt energi på å få vårs ny plen, men det har vært desto mer fri de siste og neste somrene:-)

Skrevet

Rosa76!

Fortell litt mer!

Planen min er også å lage plen, har bare på følelsen av at det er så sinnsykt mye jobb. Hagen vår er rundt 700kvm og i likhet med din, full av busker, roser, overgrodde bedd og minimalt med pen. Naboen har jordfreser, men hva gjør den egentlig? Løsner plen/planter fra jorda så det er lettere å få det opp? Hvor lenge venta dere etter sprøyting av roundup til dere sådde gress? Måtte dere bruke rulle for å få plenen flat? Hvor lang tid brukte dere? Hvor gjorde dere av alt topplaget? Når på året gjorde dere det?

Som du skjønner er jeg litt grønn når det gjelder hage, og da mener jeg ikke i positiv forstand....

Skrevet

Hei og hopp.

Jodda det var litt arbeid, men det tar like mye tid å luke opp driten, og det må man jo gjøre år etter år etter år..

Vi har omtrent samme størrelsen på hagen vår, skråtomt. Har tatt den i to omganger.

Halve delen sprøyta vi med roundup til alt var brunt. Så fikk vi kjørt dit et lastebil lass med 8 tonn jord (høres mer ut enn det er -tror nesten ikke at det kan være så mye) som vi spadde utoverl. raka og tråkka til før vi gikk over med rulle. Tok litt tid for vår del siden vi prøvde å jevne ut skråtomta litt og få litt planere plen. Blei veldig mykt der vi hadde på mest jord og her var det litt pes å få det jevnt siden vi sank litt nedi hele tiden. Men det var grønt innen en mnd. Vi sådde i mai og fikk en flott plen.

Andre halvelen tok vi i mai året etter. Her vi brukte jordfresen. en time ca på 200 m2.

(gressmonsteret, som sønnen vår på 5 kaller den..hehehe). Det var ganske tungt, så mannen min tok støyten her siden jeg er gravid igjen. Den hadde ca 70 cm "spenn" med tagghjul som grov seg ned i elendigheten og fresa opp. Så ut som en potetåker etterpå.

Vi fjerna alt det løse med ørten trillebårlass (bra trening). Spraya jorda med roundup og etter et par dager fikk vi nye 8 tonn jord (som jeg neppe tror kan være så mye) og spadde utover. (Tok et par dager, men da var vi ikke helt fanatiske.) Roundupen trekker ned i røttene og kverker elendigheten. Det virka ikke inn på den nye jorda og nye gressfrøene.

Her var plenen flatere og var enkel å få fin. Brukte kanskje et par timer på å rake og rulle, men da blei det bra òg:-)

Det gjør ikke så mye at den ikke er 100 prosent jevn, for den jevner seg ut med røtter som vokser og det ser helt perfekt ut når gresset er klipt allikevel.

Veit ikke om vi hadde måttet frese opp jorda her altså..plenen er like fin der vi bare forgifta alt. Det tok lenger tid da..husker ikke helt, men iallefall et par uker før vi så virkningen av giften. Var ikke så mye arbeid.

da. Måtta bare påse at barna ikke sprang oppi det.

Lykke til da.

Høres sikkert ut som ille mye arbeid, men det var ikke så gæli. Vi pusler nå ute når ungene er ute allikevel.

Skrevet

Det hørtes jo faktisk ganske greit ut! Da tror jeg det blir ny plen på oss på sensommeren. Må bare komme meg litt etter 6 uker med luking og slit;)

• 1 måned senere...
Skrevet

dersom dere sparyer med roundup er det en ide å la det ligge ei stund. roundup er et systemisk middel, dvs det går fra plantenes grønne deler og inn og ned i røttene. derfor er det ingen vits i å spraye rett på jorden. det MÅ være grønne plantedeler.

på ugress som skvallerkål, brennenesler, løvetann og tistler må man spøyte flere ganger før det dør. de tåler ufattelig mye og den roundup'en som menigmann får kjøpt ferdig blandet er ikke så sterk. for den konsentrerte giften som man blander selv, må man ha plantevernmiddelsertifikat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...