Gå til innhold

Livmortappen sperrer for tampong

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter fødselen så hender det at livmortappen er så lavt nede at jeg ikke får plass til tampongen. Tampongen vrir seg liksom til siden fordi den dytter borti livmortappen. Men livmortappen er ikke så lavt hele tiden. Jeg trodde f.eks det var tegn på nedsunket livmor så løp til legen for en sjekk. Men da jeg var hos henne så var livmortappen høyt oppe igjen. Hun måtte stikke hele fingeren inn for å finne den som hun sa, og det var helt normal lengde inn. Men jeg har jo aldri hatt det problemet før fødsel, at jeg ikke får plass til tampongen. Hva er dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig så er det bekkenbunnen din som er litt slapp etter fødselen som gjør at livmoren henger litt lengre ned når du står, sitter eller sitter på huk. Når du ligger så er den der den skal. eller så kann det ha skjedd som har skjedd med meg. Hos meg har livmorhalsen blitt forlenget etter fødselen slik at når jeg f. eks sitter på do, så er livmortappen helt ute i skjedeåpningen. Det er ikke farlig og kan rettes opp ved at de fjerner deler av livmortappen når man er ferdig med å få barn.

Skrevet

Kan livmorhalsen bli forlenget altså? Så rart. Kanskje det er det som er skjedd da ja... Men kaller de det nedsig av livmor da eller? har du fått den "diagnosen" liksom?

Skrevet

Nei, jeg har fått diagnosen: forlenget livmorhals. Men det tok tid før jeg fikk ordentelig svar på hva som "feilte" meg. Ikke før jeg fikk fastlegen min til å sjekke hvor livmortappen var mens jeg satt ble jeg trodd på at det var noe rart, for når jeg lå på rygg så var jo alt helt normalt. Jeg ble sent til gynekologisk avd på Ullevål, og der halte og dro de litt og underøkte meg grundig og fant ut at linmorhalsen min hadde blitt forlenga, muligens pga en tangfødsel.

Skrevet

Så du har vært til lege, men må spørre innpå her hva dette kan være?

Skrevet

Spør du meg eller HI?

Jeg er ikke HI, men anonym 11.27 og 11.53. Jeg lurer ikke på noe som helst i denne forbindelsen. Hadde du ikke noe matnyttig å komme med annet enn å lure på hvorfor noen lurer på noe? På tide med et strikketøy kanskje? ;-)

Skrevet

Eh ja. Kanskje andre har opplevd det samme da vettu? Fikk jo et godt svar her. Det er da ikke normalt å ikke få plass til en tampong liksom... Og når legen sier at alt er fint, så blir man jo litt fortvilet.

HI.

Skrevet

Jeg kan heller ikke gå med tampong. Men vet jo ikke akkurat hvorfor. Føler alt henger langt ned inni der, så tenkte egentlig jeg skulle gå til legen etterhvert og få det sjekket ut.

Har hatt en fødsel og et ks, siste for 1,5 år siden.

Jeg får liksom ikke tampongen inn ordentlig, og det føles bare som den presses ut. Vondt gjør det også.

Skrevet

syns det høres så rart ut at livmorhalsen kan bli forlenget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...