___ Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Mine svigerforeldre, som bor i Tyskland, har et vennepar fra USA på besøk. For omtrent en uke siden var en av dem så uheldig å brekke lårbenet. Selv om det heldig vis var et pent brudd måtte hun oppereres og ligger fortsatt på sykhuset i Tyskland. De hadde ingen reiseforsikkring og ingen helseforsikkring. Foreløpig har mine svigerforeldre betalt ut ca 70.000,- i sykhusregninger og det er fortsatt en uke til legene skal vurdere når denne damen kan skrives ut. I tillegg kommer det til å koste en god del å få fløyet henne og mannen hjem. Hun kommer jo ikke til å kunne sitte i et vanlig turistklassesete. Hjemtransporten kommer derfor til å bli veldig dyr. Sansynlig vis kommer dette til å koste i størrelsesorden 150.000,-. Sansynlig vis kommer ikke mine svigerforeldre til å se noe mer til de pengene. Dette bare som en påminning om at alle bør huske en skikkelig reiseforsikkring. Man bør til og med kreve at gjester som kommer på besøk har det i orden. Regningene kan tross alt bli mye større enn i dette tilfellet.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Om jeg får gjester langveis fra, som brekker beinet mens de oppholder seg på mitt hjemsted, så er det vel ikke jeg som skal betale?.... Skjønte ikke den helt jeg, hvorfor betaler svigerforeldrene dine for et uhell en annen person har hatt? Når det er sagt: JA, alle bør sørge for å ha reiseforsikringene sine i orden før de reiser. Passer alltid på det selv.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Eller for å snu det da: Om JEG var på besøk et sted, og var så uheldig å brekke beinet, så hadde jeg da ikke forventet at de jeg besøkte skulle betale for sykehusregningen min!?..og om de så gjorde, så hadde jeg da sørget for å betale tilbake hvert eneste øre!
Sivalur Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Må si meg enig med WF her, reagerer på at dine svigerforeldre skal betale regningene, det er vel gjestenes eget ansvar...??? Men ja, reiseforsikring er alltid i orden (og betaler man turen med mastercard får man reiseforsikring gjennom dem også).
___ Skrevet 24. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2009 Problemet er at disse mennesene ikke har 150.000,- tilgjengelig, i euro. I praksis er det ikke lett å se at venner eller fammilie ikke får den medisinske hjelpen de trenger fordi de ikke har penger å betale med. Det er klart de bør betale tilbake, men så lenge de ikke har pengene er ikke det noe å regne med. I et slikt tilfelle krever mange sykehus og flyselskaper "kontant" løpende betaling. Jeg tror ikke problemet med behandling ville vært så stort her i landet. Så vidt jeg vet ville man få nødvendig behandling her, selv om man ikke har penger. Her tror jeg bare man vil opparbeide seg gjeld så lenge ikke det har vært nødvendig at de man er på besøk hos har skrevet under på at de tar ansvaret for vedkommende. Det kan være et krav for besøk fra en del land der det kreves visum. Hjemtransport må man likevel betale selv. Det kan bli dyrt nok, spessielt om man må ha med sykepleier eller liknende.
___ Skrevet 24. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2009 Heldig vis har de fleste dette i orden. Dette var bare en påminnelse til dem som ikke har det. Spessielt amerikanere reiser ofte uten. Der er forsikkringene mye dyrere enn her. Derfor er det mange om synes de ikke har råd og reiser uten. Hva gjør du da som vertskap om noe skulle skje?
Mille** Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Jepp, reiseforsikring er viktig. Det kom godt med i fjor når snuppa måtte fjerne blindtarmen i Tyrkia og vi måtte bli en uke ekstra der nede.
Kamomille Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Heldigvis er ikke dette noe problem her siden alle som oppholder seg i norge har rett til nødvendig helsehjelp - også når de ikke kan betale. Personlig kunne jeg ikke cashet ut så mye penger. Og det er jo heller ikke mitt ansvar at evt. gjester ikke har penger. Hadde jeg hatt, så hadde jeg selvfølgelig hjulpet:) Norske stasborgere som oppholder seg innen EU/EØS er dekket uansett dersom du har europeisk helsetrygdekort. i andre land vil også staten dekke mesteparten av utgiftene dine dersom de er nødvendige - dog etter at du har framvist kvittering etter hjemkomst. En reiseforsikring dekker ting som går utover det som er strengt tatt dødvendig helsehjelp og andre ting som det ikke kan forventes at staten betaler (f.eks tap/ødeleggelse av gjenstander, hurtigere hjemreise, dekning for reisefølge etc
Gjest mphs Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Vi har helårs reiseforsikring som også forsikrer mannen som klatrer. Hadde aldri turt å ikke ha det nettopp på grunn av noe slikt. Tenk om vi var i Thailand og mannen ble skadet under klatring eller noe hadde skjedd med ungene. Huff nei.
partyoffive Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Hores merkelig ut at de ikke vil få noe dekket fra USA? Er du sikker på at disse utgiftene ikke vil bli tilbakebetalt gjennom deres amerikanske Social Security? Pansjonister i USA er jo forsikret på en annen måte en i Europa. Har de bestilt reisen på et kreditt kort vil vel også kreditt kort selskapet betale reisen hjem, ell er hvertfall deler av den i et tillfelle som dette!?!
___ Skrevet 24. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. april 2009 Det er mulig at noe vil bli dekket i ettertid. Det håper de i hvertfal på, men foreløpig ser det ikke sån ut. Jeg har saken bare fra min svigermor så jeg har ikke førstehånskunnskap, men man kan faktisk få en god del problemer hvis man reiser uten en skikkelig forsikkring. For noen år siden var det blandt annet en sak om en norsk kvinne som ble liggende på sykehus i USA med miliongjeld og som ikke fikk dra hjem før det var betalt.
___ Skrevet 24. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 24. april 2009 De har foresten heller ikke betalt riktig 50% av reisen med kredittkort, bare litt. Derfor får de ikke noe derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå