Gå til innhold

Pris dagmamma..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som er vanlig pris for dagmamma i østlandsområde?

Har fått et tilbud om dagmamma, 5 dager i uker, hun har tre barn tilsammen og godt rykte, det koster 6000 kr/mnd. Er det vanlig pris? Syntes det var dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var utrolig dyrt ja, men veit ikke hva det ligger på, men det er jo nesten 3 ganger mer en full bhg. -hvorfor ikke bhg?? lurer på om jeg skal bli dagmamma og da med 24000 i mnd. Håper hu betaler skatt da med den prisen. kan ikke kjønne det skal være så dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo og det er vanskelig å få plass i bhg. Jeg vurderte en stund å ta til meg to barn i tillegg til mitt eget og jeg ville tatt mellom 5 og 6000 kr mnd. Har snakket med flere som syns det er en helt reell pris for dagmamma. Hvis dagmammaen jobber hvitt, skatter hun jo av pengene, ergo blir det mindre utbetalt.

Uten bhg plass hadde jeg måttet være hjemme med jenta mi, og for at tapet fra å være i full jobb ikke skulle vært altfor stort, hadde jeg måttet kreve mest mulig som dagmamma. 2 barn i tillegg til mitt eget hadde vært maks antall unger og da måttet prisen vært noe stiv pr barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at de tar mellom 250-300 kr dagen og det tilsvarer 5000-6000 kr pr mnd ca..

Men velger man dagmamma så får man jo kontantstøtta i tillegg, så man betaler jo ca det en bhg plass koster.. (altså 3300 kr i ks og 2700 fra egen lomme på en måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

i trondheim betaler vi 3300,- for en dagmamma (hun er registrert så hun betaler skatt av det, altså hvitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men synes det er feil at man skal betale like mye til dagmamma som det koster å ha barnet i bhg (eks kontantstøtta + full bhg pris), da det ikke kan sammenlignes med hverandre. i bhg har man jo pedagoger og fagutdanna folk, som følger med barnets utvikling (språk,motorikk etc) på en helt annen måte enn hva en dagmamma gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Kjente at jeg måtte si noe i forhold til dette innlegget, blir litt provosert av at noen mener det er dyrt med dagmamma. Har selv en ettåring og har vurdert å ta til meg et par dagbarn. Hvis jeg tar den samme prisen som barnehagen, pluss kontantstøtta i tillegg(som man uannsett ikke ville fått hvis du valgte barnehage), så blir det en brutto månedslønn på ca 12000 kr. Merk BRUTTO. Dette er hva jeg får for å passe det mest dyrebare som to arbeidende par ,altså fire fulle inntekter,har. Som dagmamma må jeg regne med en uviss arbeidstid, foreldre skal jo hente og levere før og etter sin egen jobb,og jeg jobber alene hele tiden( har altså ikke pause). Kan hende er man så heldig å ha tre samkjørte barn, som leker godt, spiser fint uten altfor mye protester og søl, og som sover greit og helst lenge. Men like sannsynljg har jeg det ikke. Hva gjør du med de to andre når du skal skifte en bæsjebleie? Hva når JEG skal bæsje?Hva når alle tre gråter like mye-samtidig?

Og som om ikke det var nok å bare holde barna mette, rene og trygge, så skal jeg jo stimulere de på en god måte, tilpasset hver og ens unike personlighet og behov, ta de med ut på turer og opplevelser, og ikke minst formidle alt dette til foreldrene ved henting. Jeg har jobbet flere år i barnehage, og jeg vet at dette er hardt arbeid som på langt nær har den statusen eller den lønna det fortjener. Jeg syns det er veldig trist når foreldre har den holdningen til alle som jobber med barn at dette er en jobb som hvem som helst kan gjøre. Ja-hvem som helst kan passe unger, men JOBBE med barn er faktisk noe annet. Det er et paradoks at nesten alle foreldre omtaler barna sine som det mest verdifulle de har, men samtidig mener det er helt greit å overlate dem til en eller flere inkompetente "tanter", bare prisen er lav nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...