Gå til innhold

Utsatt skolestart, frisk prematur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille treåring er født 9 uker for tidlig, og kom dermed i november i stedet for Januar. Jeg ønsker at hun skal begynne på skolen et år senere enn fødselsdato tilsier. Hun er ikke umoden i forhold til vennene sine, men alle er født året etter. Derfor tror jeg ikke hun er moden for skole det året hun fyller seks, og jeg vet at barn som begynner tidlig på skolen ofte sliter både sosialt og faglig.

Noen som vet hvilke kriterier som må oppfylles for å få utsatt skolestart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer vi også på. Vår gutt ble født 31. desember, den luringen;) 8 uker for tidlig.

Skrevet

Gutten vår har fått utsatt skolestart, etter vårt ønske. Født i uke 25.

Man har vært frisk som en fisk hele veien, men siden han ble født i oktober og ikke januar, så var det viktig for oss at han ventet et år.

Vi hadde det i tankene helt siden han ble født.

Vi sendte søknad til PPT da han var 4,5 år. Jeg anbefaler dere å søke tidlig, for dette kan ta laang tid.

De var og observerte han et par tre ganger i barnhagen. Da han var 5 år, så tok han en modenhetstest. Den viste han modningsklar for å begynne på skolen, men det ville ikke vi. Vi sa ifra at vi ville anke hvis vi ikke fikk skolestarten utsatt, så de gikk med på det.

Jeg er jublende glad for at vi fikk dette igjennom. Han begynner på skolen til høsten. Han har modnet seg veldig på dette ekstra året i barnhagen.

I grunn vil jeg anbefale ALLE premature født under uke 32 født på høsten og søke skolestart. Det kan bli veldig feil for ungen å begynne for tidlig, og dermed øke risikoen for at det kan tilkomme problemer etterhvert som kravene til skoleprestasjoner øker.

Det er nå mitt standpunkt.

Skrevet

Mye kan skje de neste tre årene, men vil jo tro at du ikke har noe problem med å få utsatt skolestarten siden barnet egentlig er født i "feil" år.

Start tidlig å få dette undersøkt, så får du som mor og ppt vurdere dette sammen når det nærmer seg.

Kjenner til fullgåtte barn som er født i desember som har venta ett år, og det var jo ikke noe negativt i det, værre hvis ungen ikke er helt klar for skolen enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...