Gjest Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Vi har vært så heldige å få noen flotte planter fra en kollega, avdelt fra hennes egne i en gammel hage så det var ikke alt hun visste navn på, men nå lurer jeg på hvordan jeg best får dem til å trives. Problemet i tillegg til min generelle uvitenhet er at jeg ikke har hagen tilgjengelig på noen uker ennå - så de må mellomlande i diiigre potter. Jeg lurer på følgende: 1. De har jo kommet opp av jorda i sin egentlige hage, så de bør vel tåle klimaet nå på våren? eller er de så sårbare pga deling og flytting nå at de bør flytte inn i stua om natta? Kan si at de er flyttet innen samme by, ikke over mange klimasoner :-). 2. Orientalske valmuer (heter de det egentlig, tro?) - store valmuer i hvert fall, som nå har masse bladverk - hva kan jeg gi dem for at de skal like seg? Jeg er mer enn villig til å kjøpe meg venner. 3. Liljer av et eller annet slag - kommer opp blader av rotklumpen når jeg fikk den, så de er på gang. Men er det noen sjans for at de blomstrer i år når de har blitt flytta? Og så vidt jeg vet skal de ikke plantes dypt, siden det er løker? 4. Vanne godt og gjødsle eller vanne sparsomt og ikke gjødsle før de har fått roa seg i ny potte? Håper du er innom i løpet av dagen... for etter natta henger plantene litt sånn slapt med hue og jeg har akutt dårlig samv for å ha forvist dem til balkong...
prekæs Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Jeg er ikke sauen men prøver meg med svar. Jeg er temmelig sikker på at staudene bør stå ute. Det beste hadde vært å få dem i jorden med en gang, men å sette dem i potter er ett greit nok alternativ. Liljer kan blomstre i år. Likevel. Min erfaring er at flyttede planter kommer best året etter. Mulig det er lurt å tenke litt på plasseringen av staudene slik at de har sånn nogelunde samme lysforhold som de hadde på forrige sted. Valmuer tipper jeg fint kan klare seg uten så veldig mye stell og oppfølging. De sprer seg jo ofte som ugress, ut i grusganger og andre skrinne steder.
prekæs Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 det heter orientalske valmuer eller orientvalmue i følge min store brune bok. (Den med strie:)) De visner tidlig ned og bør plantes i nærheten av andre planter som fyller plassen når den har visnet vekk. Vanlig jord, ikke våt.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 1)Så lenge det er en staude av noe slag trenger den ikke taes inn selv om det blir litt kjølig. Pass bare på at det er god plass i pottene, god drenering (hull i bunn + leca/stein) og at de står sånn noenlunde lunt. 2)Valmuer klarer seg godt selv egentlig, men kan gjerne få noe standardgjødsel ala kukompost eller fullgjødsel. Langtidsvirkende gjødsel, eller "latmannsgjødsel" som jeg kaller det, er også et godt alternativ. Dette er små perler med gjødsel som man bruker en gang i året, omtrent på denne tiden. Må for all del ikke knuses, da de er ganske konsentrerte. Har ikke så kjempemye erfaring med valmuer, men de liker ikke så godt å flyttes så stell pent med dem=) 3)Ikke alltid så lett å si, de skal jo helst plantes om høsten, men det er en god sjans for at de blomstrer i år, liljer er jo ganske greie å ha med å gjøre=) Bør plantes høyt i godt drenert jord ja=) 4)Vanne godt, vente med gjødsling til de er kommet i jord/ny potte. Gjelder generelt alt som skal plantes om, de trenger godt med vann siden røttene ofte har litt småskader og ikke er festet til jorda de skal få vann og næring fra. Kukompost og annen organisk kompost kan du ha direkte i plantehullet blandet med jord (forhold 1:3), fullgjødsel bør blandes godt ut med jord, evt haes på etter at planten er kommet i jord. Hm, da tror jeg jeg har fått med det vesentlige=)
Gjest Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Da takker og bukker og nikker og neier jeg til dere begge, og håper det beste...
Gjest Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Hah, etter en trist start før helga er det nå full blomstring på de små blå jeg ikke veit hva heter - kan det være lobelia, tro, fikk plutselig kanalisert min mormors blomsterkasser i hodet - og selv om valmuens medbrakte blader henger slappe og døde spirer de fra bunnen, hurra! Kjerringhilsen
Gjest Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 Min mormor hadde ikke blomsterkasser i hodet. Jeg omskriver: Hodet mitt kanaliserer min mormors blomsterkasser.
Gjest Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Det er ikke lobelia. De er litt lysere og har jevnt store kronblader, fem stk, ikke to+tre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå