Gå til innhold

Er det vanlig å gi barn på småbarnsavdeling salami?

Anbefalte innlegg

Gjest Umbilikus
Skrevet

Jeg har oppdaget at barnehagen gir min sønn (på under 2 år) salamipålegg til lunsj (de får mat i barnehagen). Jeg hadde aldri kommet på å gi han det selv, siden det er spekemat. Nå er det jo et nytt utbrudd av e-coli uten kjent årsak, og en vet jo hva som var årsaken til forrige utbrudd. Vil det virke veldig hysterisk å nekte dem å gi ham salami? Det er kanskje ikke så enkelt hvis han vil ha, og de andre får.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de får salami på småbarnsavd der min gutt går. han blir 2 i juli. jeg gir han salami hjemme og....

Skrevet

Ja, her får de salami både hjemme og i barnehagen. Ser overhode ikke noe problem med det.

personlig synes jeg du er hysterisk hvis du nekter han.

Skrevet

må nok være litt enig i at det virker litt hysterisk å nekte han salami i barnehagen.

Skrevet

Ehh, altså når det oppdages flere e-koli tilfeller over en lengre periode uten kjent årsak, så vil jeg tro de har sjekket alt av spekemat nesten aller først da, hehe! Neppe salami som er kilden gitt...

Gjest Umbilikus
Skrevet

Hm, har aldri sett på meg selv som hysterisk før, men her var det entydig. Jeg får prøve å bite i meg bekymringen og la han fortsette og spise det da...

Skrevet

Absolutt ikke hysterisk. Jeg forstår ikke at de tør å gi salami til små barn, spesielt etter E.coli utbruddet. Jeg har gitt besked i barnehagen at min gutt på snart 3 år ikke får salami.

Typisk dib at du bli kaldt hysterisk. Unger har dødd av dette, andre har ødelagte nyrer, og må gå til behandling resten av livet. Så jeg mener det er ansvarlig å be barnahgen ikke gi ungen din spekepølse, og ikke hysterisk.

Og til dere andre: drit i å svare at jeg er hysterisk.

Gjest Umbilikus
Skrevet

Det var jo hyggelig at det finnes noen andre som tenker på meg. Når det gjelder uttrykket hysterisk, så var det jeg som spurte om det konkret og de andre svarte, så det reagerer jeg ikke negativt på.

Gjest Umbilikus
Skrevet

Tenker SOM meg skulle det være...

Skrevet

Er det unger som har dødd av komplikasjoner som følge av e-coli fordi salami har vært smittekilden?

Skrevet

hallo!!!!!!!!!!!! hun spør om hun virker hysteris jo! og vi svarer ja eller nei på det. det var HUN som ville vite det.

så slapp av litt du.

Skrevet

Nå er det ikke sikker st det er e.coli bakt som er årsaken til utbruddet. kan like gjærne være allt annet som har vert i kontakt med jordt/avf.

så ville tro at de hadde skjekket pålegg ganske så tidlig. siden det er ofte en fellers smittekjærne..

så jeg hadde nok gitt mitt barn salami ja..

Skrevet

mente at salami var kilden til e.coli

Gjest Umbilikus
Skrevet

I 2006 ble 18 personer, hvorav 16 barn, syke etter å ha spist infisert morrpølse (vakuumpakket pålegg). Ett av barna døde.

Skrevet

Poenget er vel at man kan ikke beskytte barna mot alt, og ettersom man ikke vet hva som er kilden denne gang er det like "farlig" å gi salami som annet kjøttpålegg som krydder som osv osv osv... Man vet ikke hvor smitten er , med andre ord kan den være hvor som helst (i matvarer som vanligvis gir slik smitte da) Hva skal man gjøre da??? Slutte å spise????? Nei sunn fornuft er en fin ting...

Gjest Umbilikus
Skrevet

Ja. Pålegget salami var ikke smittekilden, men pålegget salami og morrpølse er jo begge i kategorien spekemat, som er mer utsatt for bakterier. Men det stemmer nok, som en del sier, at disse påleggene trolig allerede er sjekket.

Skrevet

Jeg visste om morrpølsen, og jeg vet at begge deler er spekemat. Jeg lurte bare på om det var påvist salami som smittekilde i forbindelse med det forrige utbruddet. Et innlegg lengre opp kunne nemlig forstås sånn.

Forøvrig har jeg ingen sterk mening om temaet. Selv har jeg ikke nektet sønnen min salami.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...