Gå til innhold

Smaksprøve på hvert et nytt middagsglass??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er vi igang med utprøving av litt forskjellig typer middag, og i den forbindelse lurte jeg på hvordan dere gjør det når dere prøver nye middagsglass..Gir dere små smaksprøver hver gang dere prøver et nytt, eller er det bånn gass og bare å kjøre på? For ifølge "boka" skal man vel innføre hver nye matvare sakte og gradvis, men det blir jo fryktelig upraktisk sånn i lengden, med tanke på disse middagsglassene...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gi henne så mye hun vil ha, men skal ikke presse dem til å spise. Hos oss viste det seg raskt at hun kun ville ha ett glass (Hipp m potet, mais og kalkun), så jeg starter gjerne måltidet med et annet glass - bare noen skjeer, før jeg gir det hun liker. Smaksprøveglasset kan jo stå i tre dager i kjøleskap, og jeg har gjerne flere av samme så hun skal få tid til å venne seg til smaken over en ukes tid.

Skrevet

Hmm..ja, jeg vet jo at man ikke skal presse i dem mat, så mye har jeg da fått med meg, tross alt;) Var mer dette med tilvenning i forhold til enzymene i tarmen ved nye matvarer jeg tenkte på..

Skrevet

Ja, dette strever vi også litt med fortia. Vet ikke hvor lenge jeg skal holde på med samme glass før jeg går videre til nytt. Slik at hvis lillegutt reagerer så vet jeg hva han reagerer på..

Tror nok jeg er litt treg på området...På de fleste plasser jeg her lest har det stått vent ca to til tre dager før en innfører noe nytt..

føler fleste venner bare kjører på..

Mens jeg lar det gå et par dager mellom hver nye type jeg prøver...Men som du sier er det jo ikke helt praktisk da med disse middagsglassene.

kommer jo til å ta hundre år før lillegutt kommer skikkelig igang med mat da..

Så vi kommer nok snart når han har fått smakt på litt mer type mos/ middag å ikke tenke så mye over å vente så lenge mellom hver nye ting..Jeg gir alt fra 1/3 til 1/2 glass ved ny mat.

Skrevet

Hva med å lage maten selv i stedet? kok opp ulike smaker og frys i isbitterninger - da har du smakstørrelser og kan prøve ulike kombinasjoner. Veldig enkelt og greitt - samt at barnet da venner seg til at all mat smaker litt forskjellig - ikke slik som glass smaker - likt hver gang. Vet at det ikke var helt det som du spurte etter - men jeg har syntes det var veldig enkelt med førstemann - og har fått en gutt som elsker mye forskjellige mat og smaker - og kommer til å gjøre det på samme måte med nummer to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...