rosa76 Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Sønnen vår legger seg mellom 1930 og 2000 hver dag. Da har det vært fullfres i barnehage og hjemme hele dagen og han er klar for senga selv på denne tiden. Vi pleier å spise kveldsmat ca kl 1900, også bader han, og kulern med lego eller bøker frem til leggetid. Nå har det kommet en gutt i gata. (Veldig glad for det siden det bare er jenter her fra før) MEN selv om denne gutten er kjempegrei og en super kompis så har han det med å komme inn til oss litt mye (Sikkert bare meg som er uvant-ungene blir så store..hehehe) I går kom han kl 1930 og ville ha med sønnen vår ut å leke. Lillesøstra hadde akkurat lagt seg og hun blei jo såååå vanskelig å få i seng igjen. (er lissom ikke kveld når det ikke er mørkt, og når det i tillegg kommer barn og ringer på døra ..) Vi sa bare pent at det var litt seint. At de fikk leke i morgen. Hva ville dere gjort? Han kunne jo godt ha kommet inn kanskje?
Fraulein Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Jeg syns du gjorde helt rett jeg! Kveld er kveld, dere har deres rutiner, som iallefall for meg virker ser ut til å være gode. Hold på ditt du, viktig at barna får roe ned litt før de sovner også....... Selv hadde jeg ikke sagt ja til at venner av guttene mine(snart 5 og 8) kunne komme inn om de ringte på så sent, fin tid for barn og foreldre i dette huset i allefall.
Scoobydoo Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Helt enig med Fraulein over her. Dere har jo kjempefine kveldsrutiner, rosa. Hold på dem. Våre 5 åringer legger seg også rundt kl 2000 (gjerne litt før), og da har vi hatt en rolig time før det. Det er bare å forklare for nabogutten (og foreldrene hans) at slik er det hos dere, og at han er hjertelig velkommen innom litt tidligere på kvelden. Jeg orker ikke tanken på at kveldsrutinene og leggingen skal forskyves noe særlig, fantastisk med den "voksentiden" man har etter kl 2000..
Haddy Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Helt enig! Det må være greit å holde på sine egne rutiner. Syns egentlig at foreldrene til denne gutten burde skjønne såpass at de ikke lot han dra på besøk til noen så seint. Har selv en 8 åring, og han går på badet kl 20.00 hver kveld. Begynte å legge han 19.00 da han var baby, så begynte vi å legge han 19.30 da han var en 3-4 tror jeg. Og i fjor sommer begynte han å legge seg 20.00. Han trenger absolutt den søvnen han får, og ser ingen grunn til at ungene skal være lenge oppe bare for å være det. De har godt av å roe seg ned etter lange dager. Har diskutert litt leggetider med en del foreldre i klassen hans, og ser at det er en del av barna som får være mye lengre oppe enn han. Men av de han leker med legger de fleste seg rundt samme tid.
kropp Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Har en femåring og han er døtrøtt kl 18:30 på kvelden han! Ser barnetv og spiser kvelds, bader og legger seg. Sovner som regel i 19:30 tiden hver dag! Ofte også tidligere! Da har vi lest bok på senga og kosepratet litt:-) Hvia han legger seg senere blir dagen derpå tøff pga at han er så trøtt! Jeg hadde sagt at det er for sent på kvelden og at de får treffes i morgen da! Storesøster på 8 legger seg også i 20tiden for hun vil høre lydbok før hun sovner. Kveldstrøtte barn etter en lang dag ute i sol og vårvær!!! Hun sovner sjelden senere enn 21!
snellapella Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Høres greit ut. De har behov for søvn og hvile. Min (blir 5 nå) spiser enten mens det er barnetv eller etterpå. Noen ganger bad etter, men så er det kveldstell.. Så han er i seng mellom kl 19 og 19.30. I helgene kan det drøye litt med en halv time, time. Ikke alltid han sovner med en gang, men kan ligge i sengen (har lydbøker o.l. han liker høre på, og så leser vi til ham ellers i tillegg). Sovner som regel til 20 tiden.. Denne rutinene har jeg hadd lenge, og han vet det selv. Veldig bra ha rutiner på slike ting.. Min er i tillegg morgenfugl, så det er godt med all hvile man kan få;-)
solstråle :) Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Vil bare si meg enig i de andre her at du gjorde det rette. Dere har deres rutiner, og da holder du på dem 5-åringen vår må også legge seg kl 20, uavhengig av hva naboungene gjør. Vi har to nabounger som har en tendens til å komme ramlende inn døra mellom kl 19 og 1930, men jeg sender dem bare fint ut igjen med beskjed om at det er blitt for seint å komme på besøk.
rosa76 Skrevet 24. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2009 Hei alle sammen og takk for svar! Fint å se at jeg ikke er for streng mor..!! Man er nå litt rådvill med førstemann. hehehe..
erteposen + 4 Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Vi har mange på den alderen i gata, og alle må være inne til 1900. Vår er i seng samtidig med din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå