Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 jeg er student og ligger så alt for langt etter med regningene. det er så mye jeg ikke får betalt, og selv om jeg jobber i tillegg så rekker det aldri over. jeg vil ikke klage over at vi studenter er så fattige, mye av gjelden er gammel, og jeg har blitt student igjen etter å ha jobbet noen år, og har utgifter som man gjerne ikke har når man ikke har hatt bil og leilighet og forsikringer og lån og slike ting. har en hastegjeld på nesten 25 000 og bet.anm, så jeg får ikke lån for å få betalt ut alt. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, synes det er kjempe ekkelt og flaut, og har kreditorangst. det har kommet så langt at jeg nesten ikke orker å åpne konvoluttene som kommer lenger. jeg har ikke foreldre som kan hjelpe til, og kjæresten hjelper nok som det er fra før. noen som har tips og råd, eller trøst til ei som har satt seg selv i en kjip situasjon? bortsett fra at jeg må kontakte kreditorer og inngå avtaler, for det vet jeg selv huff...det sliter virkelig på nattesøvnen dette her altså. også tør jeg liksom ikke snakke med andre enn kjæresten om det heller.. æsj. blæh.
Gjest Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 25 000 er egentlig ikke så ille, det kunne vært mye værre, og kan fort bli mye værre om du ikke tar tak i problemet fort som f. Du må rett og slett bite i det sure eple og ringe rundt til alle du skylder penger, forklar situasjonen (selv om det føles kjipt) Og få til en betalingsplan som du kan leve med. Selv om du har betalingsanmerkning er det mulig at du får lån i banken, slik at du får samlet all "møkkagjeld" Gå i banken, forklar situasjonen, vær ærlig og be om at de hjelper deg. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Har du noen som kan kausjonere så er sjangsene store for at du får lån. Så må du bare gå over utgiftene dine, og kutte ned sånn at utgiftene ikke overstiger det du får inn. Dette ordner seg, hvis du er villig til å ta tak i problemet. Lykke til
Gjest Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Glemte å si at jeg kjenner flere som har fått hjelp med banken tiltross for annmerkninger;)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 dytter denne jeg..i samme situasjon. flere råd?
Heidi <3 Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 akkurat nå så går det ann å melde seg på luksus fellen på tv3. bare til info.. men synes nu også det er bedre å fikse det selv, om man får det til, så slipper heile verden å få vite hvordan det står til hos dere.. men hvis du går inn på tv3.no så gir de faktisk mange gode råd og tips til å få styr på problemene på egen hånd også.. verdt en titt=) man kan også prate med de på nettmøte etter utsendelsen om onsdager.. =)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Enig i at 25000 ikke er så mye. Og selv om det kan være ekkelt å be om hjelp, så fort deg å gjøre det før det blir ille. Når du allerede har betalingsanm. er veien utforr stupet kort og rask og brutal. Ring banken og avtal time på mandag. Det kan være kjempedyrt å sitte hjemme å grue seg for lenge! Lykke til!
Lemonia Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Det dummeste du gjør er å ikke ta tak i dette. Ikke la det eskalere til et punkt hvor det blir vanskeligere å få hjelp. Gjelden forsvinner ikke om du ignorerer den, og kreditorer og banker er mye mer behjelpelige om du tar tak i ting selv og før det har gått for langt. Det første du bør gjøre er å få oversikt over regningene dine og hvor mye du skylder. Jeg er ikke enig i at 25000 er lite, det er ganske mye når man ikke har inntekt. Ring rundt til kreditorene dine og forklar situasjonen og prøv å få fram en betalingsordning som passer din økonomi. Jeg skjønner at det er flaut, men tro meg, kreditorene dine er ikke ute etter å ta deg. De vil bare ha pengene sine og er sannsynligvis mye mer villige til å inngå en avtale med deg hvis du ærlig om situasjonen din og ikke lar det gå så langt at det bygger seg opp vanvittige inkassokrav (og det er jo heller ikke gunstig for deg, inkassogebyr er svindyrt og unødvendig). Prøv gjerne å få et lån i banken. Men banklån med lav rente får man kun hvis man har god sikkerhet, og jeg regner med at du som student ikke har en bolig eller noe lignende som kan brukes. Jeg tipper at det beste du kan få er et forbrukslån og selv det er jeg skeptisk til siden du har betalingsanmerkninger. Jeg tror mitt beste råd til deg er å bite i det sure eple og fortelle familien om dette og høre om muligheten for et privat lån som du kan bruke for å betale ned på hastegjelden din. Så, kort fortalt: prøv å skaffe deg et privat lån fra et familiemedlem og/eller kontakt kreditorene dine for å få til en betalingsordning. Ta tak i dette nå. Det vil føles uendelig mye bedre når du får orden i dette. :-)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 De har gjeldsrådgivere på NAV som kan hjelpe deg med å snakke med kreditorene, og få til en avtale. Prøv å snakke med NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå