Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Hvordan er det mulig at absolutt "alle" har kolikk? Hvordan kan det ha blitt så vanlig? Jeg leste en statestikk at 1 av 10 barn får kolikk.. Men alle barna jeg vet av som er født de siste 3 år har "kolikk". Dette er da ikke mulig? Kan det være mulig at begrepet har blitt misbrukt litt nå eller?
Gjest Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Kolikk er vel når barnet griner meire enn 3-4-5 timer i døgnet, og dermed så er det eit veldig vidt begrep. Eg vil seie at dottera mi hadde kolikk (ho grein 23t og 45 min i døgnet) men då det visste seg at ho hadde KISS, så vil jo det bety at det var KISSen som gjorde det. Men siden at kolikk er eit merkeleg begrep og ikkje ein sjukdom/tilstand/diagnose så er det enklere å "skulde" på det. Dessverre blir kolikk brukt som ei unnskuldning for andre ting, som til dømes KISS. Håper det er forståeleg det eg skriv no:)
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Noe må man jo skylde på for å få litt ro og fred i barseltiden. Når man går gravid må man skylde på bekkenløsning og når babyen er født må man skylde på kolikk. Dessverre kan man ikke legitimt ta det med ro under graviditet og småbarnstid uten en unskyldning, for det er jo så normalt og man bør holde huset strøkent og middagen klar til manne. Barnet mitt har ikke kolikk.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Sønnen min har ikke hatt kolikk, og jeg kjenner faktisk ingen som har hatt barn med kolikk. Mitt tantebarn hadde symptomer på kolikksmerter, men etter en tur til kiropraktor viste det seg at det var låsning i nakken som gjorde at han gråt så mye... Siden HI kjenner så mange som har kolikkbarn...er det mange av dem som røyker? Det skal visstnok ha MYE å si!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 jeg røyka når jeg gikk gravid, det samme gjorde min svigerinne. Ingen av oss har hatt barn med kolikk... Har 3 venninner som fikk barn samtidig, ingen av dem med kolikk... Kun 1 av de 8 på barselgruppen hadde barn med kolikk og hun røyka ikke... Mer at alle barn har KISS tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 tja mine to hadde det ihvertfakk ikke.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Ingen av mine har hatt kolikk og kjenner kun to som har hatt barn med det. Hun ene for 13 år siden og hun andre 2,5 år siden. Mulig noen skylder på kolikk når man har et urolig barn på ettermiddagen, men at det helt stemmer, er jo ikke sikkert?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Enig med HI! ALLE har kolikk. Selv har jeg hatt et VIRKELIG kolikkbarn, han ble utredet i alle bauger og kanter, uten at de fant noe annet galt enn kolikk. Så kommer mine medsøstre med sine små som gråt EN HEL TIME en kveld og klager til MEG! Jeg klikket totalt på sånne som skulle fortelle meg at små barn gråter litt. Hvis gutten vår sovnet av utmattelse, sa folk at han var da ikke SÅ ille som jeg fortalte. vJeg kjenner mange som sier at barnet deres har hatt kolikk, men når vi startet å sammenlikne hvor mye, ofte og lenge de gråt, så ble de bleke. Ingen som kjente seg igjen i det jeg fortalte. Vi var så heldige å ha en fantastisk fastlege som sykmeldte meg slik at sambo kunne hjelpe meg hjemme i de værste ukene. Så til de som sier de har kolikkbarn: Kolikk er skriking mer enn 3 timer pr dag, mer enn 3 ganger i uka.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Jeg har hatt en med kolikk og en uten. Den første gråt hele tiden de første 6-8 mnd og det var utrolig slitsomt, krøp sammen og hadde tydelige smerter i magen. Andremann gråt aldri omtrent og hadde ikke kolikksmerter. Jeg kjenner ingen andre som har hatt kolikk, men vet om mange som sliter med litt luftsmerter deler av døynet (ofte kvelden) og kaller dette kolikk selv om de også er klar over at det ikke er der. Ei veninne forklarer det med at hun er så lei av al folk skal høre om det er noe galt, om ungen kanskje er sulten, våt bleie osv, så da sier hun bare at det er kolikk så slipper hun "bedrevitere".
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Min lille skrek mye da han var baby, helst på ettermiddagen. Han har et syndrom og har kronisk forstoppelse som ett av symptomene. Det endte da han var rundt 9 mnd og vi fikk avføringsmiddel til han. Men kolikk hadde han ikke. Tror mange ofte må ha noe å skylde på og siden kolikk er så et vidt begrep er det enkelt å bruke for det er ingen blodprøver som verken kan avkrefte eller bekrefte "sykdommen". Det er nesten som jeg synes at det er blitt litt IN å ha det vanskelig? Barnet har KISS/KIDD, kolikk, osv eller går til manuellterapaut, akupunktur, homeopat osv... Kan være at jeg tar feil altså, men det virker litt sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå