Gå til innhold

Diverse spm , Jeg er i uke 24

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt diverse spm, skal til kontroll imårra tidlig, andre kontrollen^^, litt nervøs, for har ikke kjent så veeldig mye liv de siste dagene, så er redd for at jeg skal høre noe, men tror egentlig det går bra.

Men jeg er 24 uker på vei ja, og har fått veldig mange strekkmerker på puppene, og noen på rompa, en liten en på magen, men det jeg lurte på om var at siden jeg ikke har fått så mange på magen enda, kommer jeg til å få mye da?

også når begynte dere å ha alt klart, eller handlet inn ting, vi har litt klær og slikt, men ikke noe utstyr, sykehusbag eller lignende. Er det tidlig å handle inn nå?:D

Og jeg er sykemeldt pga bekkenløsning, har dere noe tips, har letet rundt men finner ingen konkret side, tips på trening jeg kan gjøre for å forbedre bekkenløsning og ryggsmerter, gåing har ikke hjulpet. og tips hvor jeg skal ha puter, har noen mellom bena og det ser ut til å hjelpe.

jeg har også fått slik svangerskap kløe på leggene, noe infernalsk av og til, er det noe som hjelper mot det?

og hvor mye har dere lagt på dere til nå, når dere var i uke 24 ca?

sist jeg sjekket(for to uker siden) hadde jeg gått opp 2 kg, er det lite?

Jeg veier 72, men hadde veldig mye muskler for jeg trente styrke før, men det har vel svunnet ganske mye, så tenkte derfor jeg ikke har lagt så på meg,for musklene ble borte og fettet kom^^

takktakk!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er i uke 25. Det ang liv varierer ofte. man skal ikke kjenne daglig liv før etter uke 27-28.. Strekkmerker finnes ingen svar på. Jeg hadde et på magen fra før jeg ble gravid, det har strekt seg nå.. så har jeg fått et lite et denne uken. Jeg tror det kommer av at magen plutselig vokser.

jeg har handlet noen henteklær. Eller så er det lurt å vente til senere i svangerskapet, da ventetiden gjerne går MYE saktere hehe.

Et tips jeg har hørt ang bekkenløsning, gå som om du har på deg et trangt skjørt. Altså små/korte steg :)

Det er vel kremer som hjelper mot kløe :)

Jeg har lagt på meg knapt 2 kg. så er 71,5kg nå. Ikke stress med kiloene, de kommer :)

Håper dette hjalp lit hvertfall!

Lykke til videre :)

Skrevet

kontrollen går nok veldig bra=) strekkmerker er vanskelig å si om du får mye eller lite..smør med krem-prøv å mykne opp huden..var det rådet jeg fikk.. om d hjelper eller ikke-vet jeg ikke..

vogn kan være greit å bestille snart-ofte lang leveringstid.. ellers prøv å ha ting i orden til termin.. det som ikke er i orden-får du sikkert noen til å fikse mens du er på sykehuset.

bekkenløsning er lite å gjøre med,ingenting sa legen min.. men fikk henvisning til fysioterapaut-kan hjelpe..

svangerskapskløe og kløe i svangerskap er 2 forskjellige ting..svangerskapskløe får du over hele kroppen-påvises ved blodprøve.. kløe i svangerskapet er vanlig sa legen min.. hun anbefalte aurax,hvitvask,allergivennelig vaskepulver og parfymefri såpe..

vekten er ikke så utrolig mye å bekymre seg for-kiloene kommer når de kommer.. noen legger på seg mye-andre lite.. hør med legen om hva han mener om vektøkningen din-sikkert ikke noe å bekymre seg over=)

lykke til i morgen=)

Skrevet

Kontrollen går nok kjempe fint skal du se;) jeg er 26+4 og kjenner ikke liv hele tiden, men ikke kjenn etter eller bekymre deg, da kan du til tider irritere deg grønn;)

Strekkmerkene kan du ikke gjøre noe med, på puppene kan det komme mye mer av også når melken kommer for fullt, mitt første svangerskap sprakk jeg hele magen, ser ut som ett verdenskart, men jeg bryr meg ikke om det. er gravid med nr 2 nå, siden jeg har masse på magen kan jeg ikke finne noen nye;) det er ikke sikkert du vil få noe mer, det er genetisk, i ettertid er dette kun en bagatell;)

Handle hvilken tid du vil, en kan ikke kjøpe alt på en mnd, jeg hadde ikke råd til det. Jeg kjøpte vogn til mitt første barn i uke 23, i danmark for å spare penger, er ofte lang vente tid så det ville jeg kjøpt snart. Jeg kjøpte seng på samme tiden, brukte den som oppbevaring til alle babytingene;) Du trenger ikke så masse klær i starten, jeg hadde alt for mye til min første, denne gangen kjøper jeg nesten ingenting. Holder med 2-3 bodyer i str50 pluss noen bukser å slikt, jeg kjøpte ingenting i str50 sist men jenta vår druknet i str56 så lurt å ha noe vertfall.;)Butikken stenger ikke etter du har født;)

Men jeg husker det var ekstra stas med nr1, så handling ble det jo mye av;)

Det med bekkenløsning kan jeg ikke helt svare på, jeg har kun litt, men bare vist jeg spaserer tur, da er ryggen ødelagt resten av dagen, så jeg har kjøpt med sykkel;)

Svangerskapskløen har jeg aldri hatt noe speseilt av, kunn litt i slutten sist, men ta det opp med JM, for varer dette så kan det vare at leveren er preget, men ikke tenk det, for å klø e normalt;)

Hmm jeg har lagt på meg 16 kilo til nå, jada, er en type som samler mye vann jeg, gikk opp 36 kilo sist;) så 2 kilo er jo ingenting;)hehe

Lykke til med svangerskapet;)

Skrevet

Ang. kløe har jeg også det. Huden kan forandres når man er gravid. Har hørt at de som f.eks. har psoriasis eller eksem før de er gravide enten blir mye bedre som gravide eller mye verre. Synes du skal nevne det for lege/jordmor, men kan jo begynne å smøre deg med en fuktighetskrem, kan hende det hjelper, at du "bare" blir ekstra tørr i huden nå under svangerskapet.

Ellers råd mot bekkenløsning. Jeg har gått noen ganger til fysioterapeut og jeg ble anbefalt å kjøpe gym ball, slik en oppblåsbar med en diameter på 75 cm. Det har hjulpet meg veldig godt. Sitter på den når jeg har vondt og det hjelper. Da må man sitte litt frampå ballen (men samtidig slik at ikke ballen forsvinner under en....). Sitt med rett rygg og beveg deg gjerne litt fram og tilbake mens du sitter på ballen. Ellers kan den brukes til avslapning. Legg deg på en seng eller sofa, og legg beina oppå ballen. Du kan også sitte på ballen og legge hodet på f.eks. en vinduskarm for å slappe av. Kjempeherlig.

Når du går turer kan gåstaver hjelpe. Jeg bruker det når jeg er ute å går tur. Da går man mye riktigere med korte steg og belastningen blir mye riktigere. Jeg føler meg skikkelig i form når jeg bruker gåstaver framfor uten, og med gåstaver er det myye lettere å gå opp bakker.

Puter er også godt å ha mellom beina, men da må du ligge på siden og ha så mye puter at øverste bein ligger rett ut fra bekkenet.

Håper du fikk noen tips!! :) Lykke til hos jordmor/lege. Jeg er sikker på at det går bra!

Skrevet

Okay tusen takk for all hjelp!:) skal til molde no å kjøpe mamma bukse,hehe:)

Skrevet

Daglig liv skal du kjenne fra uke 25.Men det er da ingen fasit på hvor mye liv du skal kjenne så det variere veldig.

Etter uke 28 skal man alltid ta kontakt med føden om det har blitt noen endring i hvor mye liv man kjenner!

Men husk at du kjenner best liv når du slapper av selv for når du går rundt vugger du babyen og den vil da være roligere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...