Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Lurer på hvor vanlig det er å fullamme lenge over 6 mnd. Noen her som har det? Hvorfor og hvordan går det? Nysgjerrig med åpent sinn
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Jeg fullammet til lillebror var nesten 8 mnd. Han ville ikke ha fast føde og pga falsk krupp og betennelse i halsen og hosting som viste seg å være astma så måtte jeg utsette å prøve å introdusere mat flere ganger. Han ville jo bare sette det i halsen. Når han først begynte å ville spise så gikk det fort. Et par dager etter han hadde passert 9 mnd så var det blankt nei. Han ville ikke suge og sånn var det! Da fikk han bare "vanlig" mat.
Ranveig R Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Det kjem an på om du faktisk meiner at ungen ikkje et NOKO anna enn pupp, i såfall fullamma eg ikkje lengre enn til ca 6 1/2 mnd. Men jenta vår ville ikkje ha fast føde, så vi brukte laaang tid på tilvenning. Det løsna plutseleg ved 10 1/2 mnd, då åt ho sitt første måltid fast føde. Før det var det snakk om kanskje 1/4 skjeve m/leverpostei fordelt utover dagen, og personleg grautrekord var graut laga av 50ml morsmelk (skjedde kanskje 2 gongar på dei fire mnd...). Jenta vår var blid som ei sol og la kjempefint på seg så lenge eg så å seie fullamma. No (snart 18 mnd) veg ho det same som då ho begynte å ete fast føde og skal utredast for mellom anna cøliaki. Så alt var fint så lenge vi fullamma, deretter kom problemene ;-p
trollmor & trollungene Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Fullammet førstemann i 11 mnd pga spisevegring mot fast føde. Fikk påvist melekallergi når han var 16 mnd. Nå nærmer han seg to år og vi har fortsatt store problemer med fast føde, forbinder det med vondt og ubehag. Hovedernæringen er fortsatt velling, samt mye frukt. Her kom også problemene for fullt da jeg sluttet å amme når han var 14 mnd. Morsmelken inneholdt antageligvis antistoffer som gjorde at han ikke ble like syk som når han selv inntok kumelk. (Ifølge ovelegen på barneavd hvor han var innlagt til utredning.)
lille sprelle Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Jeg fullammet til 6 mnd. Deretter tok det et ca tre mnd etter det før vi fikk introdusert fast føde tilstrekkelig til at det kan kalles et måltid. Helt frem til 1 år fikk hun pupp som måltid eller som tillegg til måltid. Ved 13 mnd er fremdeles 2 måltider i døgnet kun pupp og ett måltid det som tillegg. Har litt magetrøbbel derfor er fremdeles pupp en god del av det daglige kaloriinntaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå