Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Jenta vår er over 7 år, og hun nekter plent å ta av støttehjulene på sykkelen. Er ikke engang sikker på om hun har balanse nok til å klare å sykle uten, men har jo fryktelig lyst til iallfall å forsøke! Men hun er en veldig forsiktig jente som aller helst skal klare ting plettfritt før hun forsøker ;-P Hvor gamle var deres barn da de begynte å sykle uten støttehjul? Tok det lang tid fra dere begynte å øve til de klarte å sykle alene? Hva var "problemet" med å lære det? Selve syklinga og balansen, eller selve det å klare å begynne å sykle og stoppe/gå av sykkelen? Huff, hun kommer til å bli den eneste 14åringen i gata med støttehjul. Hihhii..
Gjest Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Ja, jeg synes nok det. Vi tok av støttehjulene til guttene her når de var 4,5 år. For mellomste sin del betyr det for 2 uker siden. Han var ikke happy med det, men jeg mener de er gammel nok når de er 4-5 år og trenger bare fred til å øve for seg selv. Nå sykler han kjempebra ute støttehjul, både fremover, nedover og oppover bakker, og er såååå stolt av seg selv :-) Vi har bare latt ham styre på for seg selv uten å blande oss, har lite tro på å løpe bak sykkelen for å støtte, vil jo bare være ekkelt når man plutselig slipper. Tok 1-2 dager med begge våres før de fikk nok balanse til å sykle mer enn 3-4 meter, men så gikk det fort fremover. Det som i hvertfall mine har strevd mest med er å få fart nok til å komme igang uten å miste balansen, men gikk som sagt bare et par dager så var det problemet løst :-) Tror jeg bare ville tatt en sjefsavgjørelse om jeg var deg. Nok er nok, hun er mer enn gammel nok, av med de og la henne få fred til å øve for seg selv på en flat vei. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Oi, ser at jeg har skrevet feil i innlegget. Hun er snart 6 år, ikke snart 7. Men føler vel likevel hun er "gammel nok" til å begynne å prøve seg uten støttehjulene. Problemet er bare at hun nekter plent! Og hun er utvilsomt sta nok til ikke å røre sykkelen dersom vi setter hardt mot hardt og skrur dem av likevel. Og DET er jo litt kjedelig, ettersom vi sykler endel sammen, både når vi skal handle og på lengre turer. Syns det er så koselig å gjøre sammen, hele familien. Det er ikke så greit for henne å øve seg alene her vi bor, midt i trafikken. Og å kjøre langt for å la henne prøve seg selv, for mest sannsynlig bare å få se henne sitte og furte ved siden av sykkelen sin, det frister heller ikke så veldig.. Syns dette er så håpløst, hun VIL bare ikke prøve, uansett hva vi frister med .. til og med de andre ungene i gata "heier" på oss..! (
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Kan dere ikke skru støttehjulene lengre opp da? Da må hun jo holde balansen uansett (hvis ikke må hun jo sykle skjevt), men samtidig ha den "tryggheten" disse støttehjulene gir. Og når hun ser at det går fint å sykle selv om støttehjulene er skrudd hel opp, så er det jo bare å ta dem av
FlightlessBird Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 Vi tok av støttehjulene da eldstemann var 3,5 år. Da var han veldig klar for det, og syklet rundt alene samme dagen! Problemet med å ha på støttehjulene lenge, er vel at de lener seg feil vei i svingene og at det da blir vanskelig å finne balansepunktet når de skal slutte! Jeg hadde nok prøvd å skru støttejulene lenger opp først litt, også ikke vente for lenge med å prøve å ta de helt av!
Miss Misantrop Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 Jeg syntes dattern din skal få bestemme når hun er klar selv.
lykkeligV Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Jeg var ca 4-5 år da foreldrene mine fjernet støttehjulene. Pappa holdt sykkelen i begynnelsen, og slapp når jeg ikke fulgte med. Så jeg syklet plutselig alene =)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Joda, ta de av og kast dem! (finnes det sykler til så store barn med støttehul???) Tipper jenta mi var rundt 6 år da hun knekket koden. Husker ikke vhva som er normen på dette med sykling og støttehjul, men fant denne linken: http://www.slf.no/Rad_tips/Sykling_med_barn/7316
celodi Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 jenta vår var nesten 4 da hun lærte seg det. Det beste er og øve seg på en liten sykkel,sånn at hun har full kontroll og kan ha begge føttene i bakken.Da er det ikke så skummelt:)
Miss Misantrop Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Det viktigste er jo at jenta liker å sykle og fortsetter med det. Da gjelder det at hun er trygg, ikke om alle andre syklet og snakker 4 språk da de var 3.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #11 Skrevet 24. april 2009 Lag en avtale med henne at hun kan prøve å ha støttehjulene av i en uke, og at dere skal hjelpe henne med å holde balansen i begynnelsen. Hvis hun fortsatt vil ha støttehjulene på igjen etter uka er gått, så skru dem på igjen. Men jeg tipper at før første dag er over, så sykler hun som en prest uten støttehjul, stolt som en hane! Datteren vår var 4 år, og hadde hatt sykkelen i 2 måneder da hun prøvde uten støttehjul, og fikk det til..
camilla^ Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 I fjor forsvant støttehjulene til 6 og 7åringene i huset her. Hun som da var 5 år, taklet dette best, og hun er den som skal ha alt til å gå akkurat slik hun vil om ikke så er det ett helvete i hus. Ett fall den første dagen. Ser ut som vi tar av støttehjula til 4åringen i år. Hun maste ifjor også, og vi tok de av. Men hun klarte det ikke, så de kom på igjen. Men vi har en sykkel på hytta uten hjul, en slik balansesykkel eller hva det er for noe. Den har hun blitt skikkelig dreven på i år, og hun har slike i barnehagen også. Så tar nok hjula snart, når jeg får tid til å være ute og hjelpe til litt. (jobber bare kvelden for tiden, og jeg skal få med meg første gang hun sykler uten støttehjul. Den gleden får ikke min mann alene) Syns du bare skal ta av støttehjula, la henne få prøve seg litt rem. Enten med hjelp fra dere eller om hun prøver seg alene. Hun må jo nesten prøve for å se hvordan det går. Men kan være lurt om hun har en sparkesykkel som hun kan få øvd litt på balansen med, ser mini her er mye bedre på den i år enn hun var i fjor også. Enda ingen som har trengt plaster pga den i år, i motsettning til hver time i fjor.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #13 Skrevet 24. april 2009 Jeg er mot støttehjul.. Falsk trygghet. Det er bedre å lære å sykle uten med en gang. Jeg gikk fra trehjulsykkel til tohjulsykkel i en alder av 4, og lærte på kort tid å mestre balansen av å sykle.. Hatt kun et uhell, men det var grunnet stress i "trafikken" og et hull i veien.. Vet mange snakker om at man skal vente til barna er så og så gamle..Men vi er et samfunn som jammen meg syr nok puter under arma på ungene.. Slipp dem løs..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå