Gå til innhold

Ibux og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og samtidig har jeg halsbetennelse (tror jeg) og høy feber.. Har tatt nesten et halvt brett med vanlig ibux siste uka, tror dere det kan ha skadet fosteret?.. Skal snakke med lege/jordmor om det etterhvert, men siden vi mistet sist vi vi ikke fortelle noen om at jeg er gravid, og da kommer jeg også til å vente litt med å kontakte lege...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligheten er forholdsvis liten.

Det er dokumentert at ibux i første og andre trimester kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Men vi snakker likevel om svært små økninger av sjansen for disse tingene, f.eks har man funnet at risikoen for kardiovaskulære misdannelser (hjerte-/karfeil) øker fra under 1% til 1,5%. Så det er fortsatt høyst sannsynlig at embryoet ikke har tatt noen skade.

Paracet er å anbefale heretter, om du behøver febernedsettende.

Skrevet

Ja, tusen takk for det :)

Må nok ut og kjøpe paracet ja (har akkurat testet). Ibux er det som fungerer best på meg, så har ikke tenkt over det før nå.. uff..

Men takk for fakta

HI

Skrevet

hei, er kronisk syk og under mitt første svangerskap i 2005 brukte jeg 600 mg (av og til mer) daglig med ibux. Dette i samråd med legen, Selvfølgelig ikke lenger enn uke 26, da er ibux forbudt!!

Det feiler ikke mitt barn noe som helst, selv om det sies at ibux er fy-fy...

men da skal man også velge mellom to onder, som legen min sa....

jeg tror ikke det skal ha noe å si om at du har brukt ibux nå, om du nettopp er blitt gravid. Det tar litt tid før barn og mor deler blodårer og kretsløp, tror det er noen få uker, sånn at etter uke 5-6 burde du holde deg avholden til bruk av ibux og heller ty til paracet selv om jeg tror at en ibux i ny og ne ikke skader, da det er et medikament som hjelper mot betennelse, noe paracet ikke gjør.

Et halvt brett er ikke så mye, om du har brukt 200 mg, det er 10 tbl på et brett og 5 tbl er da 1000 mg. Det er under min dagsdose fra sist svangerskap. Tror du kan ta det helt med ro, og ikke bekymre deg.

Men kontakt gjerne lege/jordmor for å få en time, kanskje en tidlig ul om du er veldig bekymret. og de har jo taushetsplikt, så ingen andre trenger vite at du er gravid igjen.

Masse lykke til!!

Skrevet

Tusen takk!! :)

Har vært og kjøpt meg paracet nå, i tilfelle, men kjempegodt med noen beroligende ord.

Jeg kommer nok uansett til å få tidlig ul, da jeg mistet på mystisk vis forigang, men det tror jeg er rundt uke 8? eller var det 12?

HI

Skrevet

Hold deg unna ibux, og "kjør på" med paracet. Paracet er febernedsettende.

Skrevet

Ja, har gått over til paracet.. men jeg kom på en ting til:

er det farlig for fosteret med for høy feber? Har hatt opp til 40,2 i feber de to siste kveldene, og i går svimte jeg nesten av. (jeg fant som sagt nettopp ut at jeg er gravid, hadde jeg visst dette tidligere i dag hadde jeg ringt legen).

Kommer til å ringe legen i morgen, men om det er farlig, så tar jeg heller en paracet til. Er vel over en time siden jeg tok paracet nå og den har økt fra 39,4 til 39,7, så antar den vil komme nesten opp i 40 i dag og før paraceten hjelper..

Skrevet

Det er bedre å ta en ekstra paracet vil jeg tro ;)

Skrevet

Hei! jeg fikk ikke vite at jeg var gravid før jeg var 9 uker på vei. Jeg spiste 2 pakker med Ibux og flere paralgin forte p.g.a opperasjon i livmorhalsen. Legen sa at jeg bare kunne slappe av...det skulle visst mye til for at Ibuxen ville skade babyen. Men jeg skulle bare ikke ta det noe mere i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...