Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg er ferdig med barselpermen har jeg tenkt å ha 50% omsorgspermisjon, noe jeg mener man har rett på til barnet er 12 år. Men på jobben min praksiserer de det slik at man ikke får permisjon lenger når barnet er 2 år... Da må man evt. si opp den stillingsprosenten man ikke ønsker å jobbe. Er dette lov? Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Loven sier vel at man bare kan søke om dette i to år....

Skrevet

Det betyr vel strengt tatt jeg kan ha permisjon til barnet er tre år da? Ikke to som jobben praksiserer...?

Skrevet

Det er Arbeidsmiljøloven som gjelder her, nærmere bestemt dette:

"§ 12-5. Foreldrepermisjon

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.

§ 12-6. Delvis permisjon

(1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon.

(2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig.

(3) Delvis permisjon må tas ut innenfor en tidsramme på tre år."

Formuleringen "vesentlig ulempe for virksomheten" blir vanligvis tolket slik at det skal være bortimot praktisk umulig for arbeidsstedet å tilrettelegge for permisjonsuttak som du ønsker det.

Dessuten har man rett på redusert stilling (og redusert lønn, selvsagt) med mindre det er til "vesentlig ulempe" helt frem til barnet er ti - eller muligens tolv. Men jeg er usikker på om den regelen kan benyttes til så mye som 50% stillingsreduksjon, kjenner bare folk som har gått for 20-30% reduksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...