Gå til innhold

muslimsk far, kristen mor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ingen av oss er fanatisk religiøse. men setter pris på tradisjoner. og har jo begge familier som forventer litt også.

er det noen som har erfaringer og/evt tips til løsninger?

kan man både ha kristen dåp og muslimsk navngiving?

ikke lett dette her?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel i utgangspunktet det, med mindre presten og imamen synes det blir litt i overkant - man fremstår jo ikke som så veldig oppriktige på ungens vegne om man lover å få den kristent oppdratt samtidig som man gjerne går for at den skal være muslim også. =)

En familie jeg kjenner har samme konstellasjon, bare at det er far som er kristen og mor som er muslim. De valgte navnefest, fordi de mente barna selv skulle ta seg av eventuelle valg senere. De feirer jul og gir bæng i om påsken i barnehagen har litt religiøst innhold osv., men de unngår å spise svin.

Skrevet

Ville vel synes det var rart å love å oppdra barnet innenfor to religioner slik som man gjør ved dåp. Av den grunn tror jeg vel kanskje jeg ville valgt navnefest som er mer nøytralt. Husk at det dere velger å gjøre skal være til barnets beste, ikke til det beste for besteforeldre etc. selv om de forventer sitt. Det gjelder litt å være ærlig med seg selv om hvilken oppdragelse en faktisk kommer til å gi barnet og gjerne velge og handle utfra det.

Lykke til

Skrevet

dere kan jo sette dere ned å studere biblen som både kristen dommen og islam stammer fra,så finner dere ut at barnedåp ikke er en bibelsk lære!!!! såer jo det problemet løst!

gå til kilden!

Skrevet

Hun sa vel at hun var kristen, ikke bibelbokstavfortolker..?

Barnedåp er helt klart en kristen tradisjon, uavhengig av om man mener bibelen står inne for praksisen eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...