Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Skal ta biopsier av livmorhalsen igjen i morgen. Har gjort dette mange ganger, så jeg vet hva jeg skal. Men jeg har mye smerter fra før, om smerteterskelen min er som en teppekant, ikke stor. Kan jeg få noen form for bedøvelse eller smertestillende? Det er slik at jeg får angst ved tanken, og ikke har lyst til å reise. Jeg vet jeg må, og bør, men er redd likevel.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Jeg får ikke bedøvelse ved celleprøver, men ved biopsi fikk jeg det. Trodde det var standard jeg. Fikk ikke spørsmål, ble bare orientert om det da de fortalte om inngrepet. Bedøvelsen er litt ekkel den første tiden for noen som reagerer med hjerteklapp (som blant annet meg). Det er ubehaglig mens det står på, men går heldigvis raskt over. Ingrepet kjenner man ingenting til
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 jeg fikk ikke bedøvelse og i tillegg var legen en manne-dame for å si det sånn.. var ikke mye omtanke der i gården nei... bedøvelse syns jeg man bør få faktisk
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Får heller aldri bedøvelse ved celleprøver. Det har jeg jo tatt hver 3. mnd i over 3 år nå, så det går ganske greit. Men biopsier er jo litt annet. Det kjennes jo ut som de skal rive ut alt der nede. Er operert for livmorhalskreft, og står vel forann enda en operasjon. Da vet jeg at det er mulig med en type bedøvelse, så da skal jeg spørre om det i dag. For jeg har nesten ikke sovet i natt en gang pga dette. Tusen takk for svar! Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Prøvene er tatt, og jeg sitter her med litt magevondt og synes bittelitt synd på meg selv. Lov det vel, så lenge jeg ikke plager andre med det? Det gikk greit, og jeg spurte ikke om bedøvelse. Jeg tenkte det var bedre og bare hoppe i det. 3 biter ble tatt ut, og sendes nå til analyse. Det blir spennende og høre hva resultatet av det blir. Han synes nå det så greit ut sa han. Klem fra HI til alle som svarte, og som gadd og lese mitt "synes litt synd på meg selv" innlegg. Ha en riktig god helg sammen med dine!
xyzaa Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Svar til tredje innlegg fra toppen (2. svar fra toppen): Jeg har siden byttet gyn.lege, men her var min erfaring dengang: http://www.kvinnelegen.no/wip4/sos_detail.epl?cat=688
xyzaa Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Den linken som jeg skrev i siste innlegg: http://www.kvinnelegen.no/wip4/sos_detail.epl?cat=688 Den inneholder også svar som jeg fikk fra 2 kvinner som fikk medisinering for denne undersøkelsen. En av dem fikk medisinering den andre gang (en beroligende tablett), og den andre av dem allerede første gang (lokalbedøvelse, regner jeg med at det var). Jeg ville i hvert fall ikke ha gått til den undersøkelsen én gang til, uten en eller annen form for medisinering. Og en garanti om mulighet til å avbryte når som helst! Hvorfor gikk jeg med på dette første gang, uten bedøvelse? Det har jeg prøvd å forstå. Konklusjonen min tilslutt, var at det må ha vært fordi denne legen virket hyggelig til å begynne med. Hun tok seg god tid, ga greie svar på de spørsmål jeg hadde ... Jeg ville derfor ikke ødelegge den gode tonen, ganske enkelt. Men det får likevel være grenser på hva jeg finner meg i, har jeg senere kommet frem til.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Var det et bevisst valg å ta det uten bedøvelse, så har jeg en viss forståelse for det. Men ønsker man å si nei, så synes jeg det må være lov å si nei! Det finnes også flere behandlingsssteder. Er det ene stedet umulig, så må det gå an, som fastlegen min sa, å "finne en annen lege til deg". (Og det lyktes, også.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå