Gå til innhold

Har jeg rett til dagpenger etter endt permisjonsperiode?


Hengebuksvinet&de4grisungene

Anbefalte innlegg

Har vært i et årsvikariat før jeg gikk ut i fødselspermisjon, og vet ikke noe om jobbsituasjonen når permisjonperioden er over. Gir fødselspermisjon rett til dagpenger? Tenkte å kombinere dagpenger med kontatstøtte til neste høst, da regner jeg med at jobb er i sikte (er i skoleverket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødselspermisjon gir ikke rett til dagpenger, men om man har arbeidet nok til å kunne få dagpenger kan foreldrepengene legges til for å øke dagpenge grunnlaget.. Det er hva du tjente i 2008 som vil være grunnlaget ditt, og da ARBEIDSINNTEKT, evt kan de regne fra de 3 siste årene.. Du kan lese mer om dagpenger på www.nav.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra www.nav.no:

 

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

 

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

 

 

For å få rett til dagpenger må medlemmet

 

a) i det siste avsluttede kalenderet før det søkes om stønad ha hatt utbetalt en arbeidsinntekt som minst svarer til 1,5 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet, eller

B) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene før det søkes om stønad ha hatt utbetalt en arbeidsinntekt som minst svarer til 3 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet.

 

 

Dagpengegrunnlaget fastsettes ut fra medlemmets utbetalte arbeidsinntekt i det siste avsluttede kalenderåret før han eller hun søker om stønad, eller får fastsatt nytt dagpengegrunnlag etter bestemmelsene i § 4-16, første ledd, andre og tredje punktum. Dersom det gir et høyere grunnlag, fastsettes dagpengegrunnlaget i stedet ut fra gjennomsnittlig arbeidsinntekt i de tre siste avsluttede kalenderårene. Dagpenger under arbeidsløshet etter dette kapittel, sykepenger etter kapittel 8, omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger etter kapittel 9 og svangerskapspenger og foreldrepenger etter kapittel 14 tas også med i dagpengegrunnlaget når rett til stønad er opptjent som arbeidstaker.

 

Med andre ord, man må ha hatt ARBEIDSINNTEKT på minst 105 000 kr i det kalenderåret forut for når man søker dagpenger.. Det er altså 2008 som gjelder om du søker i 2009 - og om du da har tilbragt mesteparten av 2008 i permisjon og ikke har jobbet og tjent minstebeløpet må man se på de 3 siste årene. Oppfyller man heller ikke det kravet får man ikke dagpenger. MEN oppfyller man kravet om arbeidsinntekt så kan foreldrepengene taes med i dagpengegrunnlaget og dermed øke dagpenge satsen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrepenger

Sykepenger

Arbeidsledighetstrygd

Regnes som ARBEIDSINNTEKT.

 

Og det vet jeg for jeg var sykemeldt og i foreldrepermisjon i hele 2008 og en nå arbeidsledig med dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedvilkårene for å få dagpenger

Nedenfor finner du en utfyllende oversikt over hovedvilkårene for å få dagpenger.

 

Reduksjon av arbeidstid

Du må ha fått arbeidstiden din redusert med minst 50 prosent.

 

Inntekt

Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller frilanser på minst kr 105 384 (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor),

eller minst kr 210 768 (3 ganger folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene.

Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2008 utgjør det kr 70 256,-).

 

Inntekter som ikke regnes som arbeidsinntekt i denne sammenheng:

 

Folketrygdytelser

Lønn fra arbeidsmarkedstiltak (med unntak for lønnstilskudd og lønn fra arbeidsmarkedsbedrifter).

Selvstendig næringsinntekt. Personer over 64 år kan på visse vilkår få slik inntekt medregnet.

 

I følge nav sine egne sider regnes altså ikke folketrygdytelser som arbeidsinntekt, dvs sykepenger, foreldrepenger, dagpenger osv.. Hvilket grunnlag du har fått dagpenger på skal ikke jeg uttale meg om, kan hende du har hatt god nok inntekt de siste 3 årene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye, dette gjelder altså i forhold til rett på dagpenger.. Foreldrepenger får man selv om man har mottat f.eks sykepenger eller dagpenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette stemmer ikke.

Ytelser fra folketrygden som kap. 4, 8 , 9 og 14 likestilles med arbeidsinntekt og man anses med disse ytelsen som arbeidtaker.

 

Hentet fra sidene til nav:

 

Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Ytelsene kan være

 

* Dagpenger ved arbeidsløshet

* Sykepenger

* Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger

* Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon

* Svangerskapspenger

* Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år.

 

Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 421 536 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Men foreldrepengene legges ikke til grunn når de skal regne ut hvor lenge man får dagpenger. Så jeg får kun dagpenger i 52 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...